img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
En opplyst Astra
BRATISLAVA: Blant flere lyspunkter, er det spesielt ett som skiller seg ut i nye Opel Astra: Selve lysene.

Det er nok mange ting jeg kunne pirket på med den nye Opel Astra. 

Den fæle kladden av en ulakkert antenne på taket for eksempel. 

Mangelen på radarstyrt cruise control er også pussig, og når Opel-ingeniørene selv mener at Astra skal "bringe premium komfort- og sikkerhetsutstyr til kompaktklassen", er også mangelen på head-up-display litt synd. 

Nye Renault Megane kan for eksempel by på dette. 

Spesielt savner jeg head-up når instrumentene er så små som de er. 

Men på ett punkt har Opel virkelig brakt med seg et snev av luksus inn i en tradisjonell bilklasse; lyktene. 

Allerede fra innstegsmodellen er Astra utstyrt med LED-kjørelys. Ikke verst. 

Går du for utstyrsnivået hetende "Premium" (noe Opel forventer de fleste vil gjøre, 25.000 kroner ekstra), oppgraderes lyktene til full LED, med autoblendbart matriselys. 

Okei, "autoblendbart matriselys" høres kanskje litt flåsete ut, men det er ganske enkelt. 

En LED-matrise er et "rutenett" av LED-lamper, hvor hver lampe kan slukkes og tennes individuelt. 

Kameraet i frontruta (kalt OpelEye) ser biler i veien, og slukker den LED-en som potensielt vil blende motgående og forankjørende biler. 

Det er akkurat som om frontlyktene lyser "rundt" bilen foran. 

Nei, dette er ikke ny teknologi. Audi og Mercedes har for eksempel dette på flere modeller, og BMW har også segmentert lysblending (riktignok med en litt annen teknologi) på markedet. 

Men dette er nytt i kompaktsegmentet, og spør du meg er dette en langt viktigere funksjon, både sikkerhets- og komfortmessig, enn radar-cruise og head-up. 

Og når det fungerer så godt som det gjør på Astra, det vil si akkurat like godt som på de nevnte premiummerkene, er det ingen grunn til ikke å anbefale det. 

Gode lys skal aldri undervurderes. 

Astra har gjort som BMW, og utstyrt auto-lysene med en egen knapp, i motsetning til Audi og Mercedes som aktiverer dem med den vanlige "dytten" på lysehendelen. 

Jeg foretrekker nok Mercedes-/Audi-løsningen her, men knappen i Astra er tydelig merket (mye bedre enn i BMW-er) på den nydesignede, elegante lyshendelen. 

Nye lykter er ikke det eneste nye med Astra. Sammenlignet med den gamle er egentlig hele bilen ny. Som en (positiv) trend i tiden har nykommeren slanket seg kraftig (forgjengeren var ikke akkurat noen Grete Roede-entusiast). 

Ned 140 kilo, og lavere og kortere enn forgjengeren, men samtidig noe bredere er fasiten. 

Innvendig har de fleste målene økt - med unntak av et uendret bagasjeromsvolum. 

Med ny plattform kommer også nye motorer. En 1-liter med 105 hestekrefter kjenner vi igjen fra Corsa, men den fikk jeg ikke anledning til å kjøre på lanseringen. 

Et steg opp på bensinskalaen finner vi en 1,4-liter med 150 hestekrefter. 

Denne forventes å bli bestselger i Norge, og den skal du få lese mer om i nummer 12 av bladet Bil. 

Opels nye 1,6-liters dieselmotor imponerer med kultivert gange. 136 hester drar godt, og motoren går så fint at jeg ikke en gang harselerer over det faktum at Opel kaller motoren "Whisper Diesel". Neida, den er ikke så stillegående, men "Conversational Chatter Diesel" høres ikke like imponerende ut. 

Høydepunktet er likevel den sterkeste bensinmotoren. Også den 1,6 liter, men med hele 200 hestekrefter. Fløyelsmyk gange, bredt effektregister og nøysom i matfatet - et kinderegg av en motor. 

Det beste er at Opel ikke føler behovet for å rope høyt at dette er en 200-hesters Astra. Når Peugeot putter en så sterk motor i 308, skal den plutselig hete GT, og være sporty sporty. Unødvendig. 

Nedturen er at denne motoren ikke kommer i salg før et stykke ut i 2016, og dermed ikke har fått plass i norske prislister ennå.  

Litt synd er det kanskje at Opel ikke ser til en hybrid-løsning i Astra. 

I en tid hvor alt skal hybridifiseres, elektrifiseres og altannetifiseres, er Astra fortsatt "bare" kompaktbil med en enkel forbrenningsmotor, that's it. 

Noen 4WD-løsning er heller ikke i kortene. 

Likevel er det vanskelig å ikke like Astra, komfortabel og støysvak som den er, med god interørfinish (veldig sammenlignbar med Ford Focus, bare ryddigere) og et lass av tilkoblingsmuligheter med mobiltelefoner, wifi-hotspot og innebygd 4G. 

Astra revolusjonerer på ingen måte kompaktklassen, men å gå for Opels lille storbil kan nok trygt kalles et (matrise-LED-)opplyst valg.

FAKTA Opel Astra 1,6 CDTi Ecotec

Motor:

R4 turbodieselmotor, 1598 ccm.

Effekt:

136 hk (100 kW)

Dreiemoment:

320 Nm

Drivlinje:

6A, forhjulsdrift

Mål LxBxH:

437x181x149 cm

Akselavstand:

266,2 cm

Bagasjerom:

370-1210 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,7 sek

Toppfart:

202 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,43 l/mil

CO2:

115 g/km

Pris denne motor:

Fra kr. 284.900

Pris billigste motor:

Fra kr. 224.900

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer