Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mens Volvo håper å selge 4000 av XC90 T8 ladbar hybrid med firehjulsdrift, sju seter og 407 hk i Europa (12.000 på verdensbasis), er det allerede solgt 650 i Norge! De første bilene er på vei til kundene som har punget ut med rundt en million kroner for Volvos mest påkostede, flotteste og sikreste bil noensinne. Bestiller du T8 i dag, kan du ikke regne med å få den før til sommerferien neste år. Og fortsatt vil den best utstyrte varianten, Inscription, koste over millionen. HK-avgift irriterer Men i neste års statsbudsjett har prosessen stanset opp. Det betyr i praksis at store ladehybrider – som i det minste på papiret er svært miljøvennlige biler – fortsatt hk-skattlegges ganske tungt. For stikkontaktvarianten av Volvo XC90, utgjør hk-avgiften rundt 200.000 kroner. Volvos flotteste 407 hk fordelt på 320 bensinhester foran og 87 elhester på bakhjulene, gjør T8 rask. Med samlet 640 Nm i moment flytter 2,3 tonn Volvo seg fra stillestående til 100 km/t på 5,6 sekunder. 407 hk – 0,21 l/mil Naturligvis er det mulig å tvangsstyre T8 i ren elmodus, med maksimal toppfart på 120 km/t og inntil 43 km rekkevidde. Dette sørger en 9,2 kwh batteripakke plassert i tunnelen mellom setene foran. Her har tydeligvis Volvo kompromisset og ofret mer batterikapasitet (les mer elektrisk rekkevidde) for å få plass til den tredje seterekken. I normal kjøremodus velger bilen selv hva som er mest miljøvennlig i forhold til kjørestil, mens powerposisjonen gir maksimal motorkraft. Å fryse batterikapasiteten til man har spesielt bruk for den, lar seg også gjøre. Bensin foran – el bak Som på nesten alle andre biler med drift på alle hjul, kobles firehjulsdriften inn ved behov. Naturligvis kan den også med et knappetrykk kobles til manuelt. Volvos avgjørelse om massiv hybridisering i årene som kommer, har et langt videre perspektiv enn å framstå som spesielt miljøvennlig. Bak spøker EUs krav om at gjennomsnittlig CO2-utslippet fra en bilprodusents modellrekke fra 2021, ikke kan overstige 95 gram per km. Volvo, som i hovedsak bygger store biler, kommer derfor ikke utenom batterielektriske løsninger i bilene som skal selges innen EU.
|