Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Familiebilen Optima som stasjonsvogn og ladehybrid. Det er noe av hva Kia har å by på i 2016. Kia Optima har gjennomgått en betydelig oppgradering og skulle vært her nå, men er utsatt til januar. På litt avstand ser bilen ut som forgjengeren, men skinnet bedrar. Riktignok er plattformen hentet fra forrige modell, men store endringer av karosseri og chassis får Optima til å framstå som en helt ny bil. Trang nisje Det er enn så lenge et skår i gleden: På grunn av viktigheten i USA har Optima til nå kun vært å få kjøpt som sedan. Og store sedaner har såpass begrenset interesse i Norge, at Optima, de snaut to årene den har vært i salg, bare er kjøpt i 136 eksemplarer. Også den nye kommer – nettopp på grunn av USA – til å begynne med kun som sedan. Derfor begrenses utvalget i Norge til én variant med 1,7 liter / 141 hk dieselmotor, Kia/Hyundais nye sjutrinns dobbeltclutchgirkasse og toppspekket utstyrspakke. Pris 409.900 kroner. Dette er med i pakken:
Med sommeren på hell kommer stasjonsvognen som Kia primært har utviklet for Europa. Så viktig er stasjonsvognen at Kia tror den kommer til å stå for minst 60 prosent av Optima-salget i vår verdensdel. Om stasjonsvognen ligner konseptet vi møtte i Genève i mars, er det grunn til å glede seg. Omtrent samtidig med stasjonsvognen dukker sedanvarianten opp som ladbar hybrid med rundt 50 km elektrisk rekkevidde, to-liters bensinmotor og samlet effekt på omkring 200 hk. Her går Kia rett i strupen på VW og deres Passat GTE som har omtrent samme ytelser. Også stasjonsvognen blir hybrid, men ikke før i 2017. Slik bilavgiftene i Norge nå er skrud sammen, vil stasjonsvogner med ladbar hybridteknologi være blant vinnerne.
|