img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Komforthybriden
MADRID: Med stor dieselmotor og voksen batteripakke er Audi Q7 e-tron det komfortable hybridvalget blant stor-SUV-ene.

Hva slags bil er dette?
Audi Q7 e-tron er svaret på spørsmålet «finnes det en svær Audi-SUV med lave CO2-verdier og mye utstyr?».

For med et oppgitt CO2-utslipp på 46 gram per kilometer, vil nok Q7 e-tron finne veien til mange SUV-glade nordmenn som ønsker å lette på utslipps-samvittigheten.

Faktisk har 90 stykker allerede forhåndsbestilt bilen her til lands – og det er før fabrikken tar i mot sine bestillinger fra forhandlerne …

Motor og drivverk:
Audi har gått mot trenden. De fleste bruker nå en bensinmotor sammen med elektrisk drift, som Volvo XC90 T8 og Mercedes GLE 500e.

Audi bruker derimot en tre-liters V6-diesel, sammen med en 17,3 kWh batteripakke og en el-motor plassert mellom dieselmotor og girkasse.

Den tungt kritiserte kjøresyklusen som ligger til grunn for de offisielle forbruks- og utslippstallene, lover 0,17 liter per mil, og altså 46 gram CO2 per kilometer.

I det virkelige liv må du holde deg maks fire-fem mil fra en ladeboks om du skal oppnå slike tall, men det er faktisk mulig å kjøre ganske rimelig med Q7 e-tron likevel.

Prøvekøringen av Q7 e-tron var i forbindelse med et større teknologiarrangement hos Audi (les mer om det i neste utgave av bladet Bil), og mengden kjøring ble begrenset.

På de 100 kilometerne vi fikk tildelt, kjørte jeg og min co-pilot med et snittforbruk på 0,67 liter på mila.

Ifølge Audi-ingeniørene som analyserte kjøredataene våre i etterkant var det «unormalt høyt». Vi hadde fiklet altfor mye med kjøremodiene, og burde latt automatikken styre strøm- og dieselbalansen.

Ingeniørene får si hva de vil, men beskjeden ble hamret inn da jeg, helt tilfeldig, så at en annen gruppe hadde kjørt akkurat samme strekket på 0,33 liter per mil …

Kanskje hadde de rett likevel, disse ekspertene.

Hvordan er den å kjøre?
Med luftfjæring er Q7 en komfortdrøm. Å snakke om «støynivå» er nærmest en fornærmelse, for i kupeen er det veldig behagelig stille.

I automatisk hybridmodus holder dieselmotoren seg veldig i bakgrunnen, selv ved fullt pådrag.

I modusen for batterilading blir tre-literen noe mer vokal, men aldri sjenerende – og med skikkelig lydanlegg drukner det minimale vindsuset rundt speilene.

Batteripakka i seg selv veier 202 kg og er plassert mellom bakaksel og bagasjerom. Ikke helt optimalt balansemessig (Volvo har jo sin sentralt i «transmisjonstunellen»), men Q7 er ikke konstruert med fokus på sportslige kjøreegenskaper og kvass styring.

Hvem passer den for?
Ikke de som må ha syv seter i hvert fall.

For med den nevnte batteripakka under bagasjeromsgulvet, mister Q7 e-tron muligheten for å ha den bakerste seteraden de øvrige Q7-modellene har.

Gulvet er helt flatt fra innlastingsterskelen, men det er heller ingen fiffige rom under gulvet. Batteriet har tatt hevd på all tilgjengelig plass.

Det er tross alt 14 batterimoduler, med 12 celler i hver under her.

Men de som klarer seg fint med fem sitteplasser, vil finne mye glede i en Q7 – spesielt de som prioriterer komfort.

Konkurrenter?
Volvo, Mercedes og BMW har alle en tilsvarende ladbar hybrid-SUV på programmet, med henholdsvis XC90 T8, GLE 500e og X5 xDrive40e.

Felles for alle disse er at de er bensin-elektriske. Volvoen og BMW-en nøyer seg med firesylindrede to-litere, mens Mercedes flesker til med en tre-liters V6-motor.

Og mens BMW også har plassert batteriet slik at muligheten for syv seter utgår, og GLE ikke har syv-seter i programmet i det hele tatt, har Volvo vært lurere.

Volvo har nemlig droppet mekanisk firehjulsdrift, og kan dermed plassere batteriene slik at de fortsatt får plass til den bakerste seteraden.

Dette liker vi:
Q7 har et av de flotteste interiørene blant noen biler for tiden. Elegant, oversiktlig og fullt av utstyr – uten at det føles påtrengende eller overlesset. Det er kanskje litt klinisk, men med riktig valg av materialer og farger er dette helt i toppklasse.

Litt synd med den volumknappen på midtkonsollen som virker litt henslengt.

Samtidig imponerer hybrid-drivlinjen. Bruken av en såpass stor dieselmotor gjør fremferden ekstremt komfortabel, og man opplever aldri et turtallsmas på jakt etter maks effekt.

Og med alle hybrid- og assistentsystemer i automatikkmodus, virker det som om Q7 e-tron er fullt mulig å kjøre ganske rimelig, selv på lengre kjøreturer.

At e-tron har en standard utstyrspakke som ville kostet over 70.000 kroner å legge til på andre Q7-modeller, er også et stort pluss. Dette inkluderer for eksempel det elegante, digitale instrumentpanelet og navigasjonspakke.

Dette liker vi ikke:
Selv synes jeg fortsatt ikke Q7 er en spesielt pen bil utvendig. Fra enkelte vinkler dukker glimt av Volkswagen Touareg opp (ingen dårlig ting), og fra andre ser man gamle Q7 (ikke fullt så heldig).

At man mister fleksibiliteten i bagasjerommet på grunn av den store batteripakka, er naturligvis synd.

 
FAKTA Audi Q7 e-tron

Motor:

6-syl. turbodieselmotor, 2967ccm
Elmotor

Effekt:

258 hk (diesel) + 128hk (el)
Samlet: 373 hk/700 Nm

Mål LxBxH:

505x197x174 cm

Akselavstand:

299 cm

Egenvekt:

2445 kg

Bakkeklaring:

Opp til 24,5 cm (med luftfjæring)

Bagasjerom:

770-1955 liter (VDA)

0-100 km/t

6,0 sek

Toppfart:

225 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,17 l/mil

CO2:

46 g/km

Basispris:

kr 939.000,-


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer