img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Ensom regent
TENERIFE: Er 360 hestekrefter i en kompakt SUV altfor mye? Nei, ikke når den heter Porsche Macan GTS.

Hva er dette?
Porsche Macan er bilen som skulle spise av bilsalg-kaka som bare blir større og større; premium kompakt-SUV-er.

Biler som BMW X3 og Audi Q5 har solgt i bøtter og spann, og Porsche ville mate dette markedet med en bil for de som søker enda mer luksus, og ikke minst enda bedre kjøreegenskaper.

Har det virket? Absolutt. Macan har vært en suksess for Porsche, og takket være at den både kjører fantastisk og er langt mer vellykket enn storebror Cayenne rent visuelt, har selv SUV-skeptikere måtte innse at også disse bilene kan ha noe for seg.

Hvor kommer da GTS inn i bildet?
GTS-modellene er Porsches «sweet spot»-modeller. De som plasserer seg godt mellom grunnutgavene og de aller heftigste. Cayman GTS er kanskje en av de, om ikke den, mest velkjørende sportsbilen på markedet – og storebror Cayenne GTS leverer 90 prosent av råskapen til Turbo S-modellen, til 60 prosent av prisen.

Også i Macan-utvalget er GTS en midt-i-mellom-modell. Toppmodellen er fortsatt Turbo, med sine 400 hestekrefter.

Etter noen timer bak rattet i en Macan GTS er jeg ikke sikker på om Turbo-modellen egentlig er så interessant lenger.

Og akkurat når det gjelder Turbo-tilnavnet gjelder det å ha tunga rett i munnen. For også GTS er en turbo-bil, med sine to turboer festet på en 3-liters V6-motor.

Det sagt; ikke alle vil bli begeistret for de obligatoriske mørke detaljene på GTS – og for enkelte kundegrupper er «Turbo»-logoen på bakluka verdt noen hundre tusen kroner i seg selv.

Men for de som faktisk har oppdaget GTS-modellene til Porsche, er nok Macan GTS den beste SUV-en Porsche har å by på.

(saken fortsetter)

Hvordan er den å kjøre?
Macan er basert på plattformen til Audi Q5, men kraftig modifisert. Det merkes. For der Q5 leverer i beste fall en helt middelmådig kjøreopplevelse, er Macan, selv i 211-hesters-utgave, en SUV man faktisk har lyst å ta omveiene med.

I GTS blir dette bare enda mer fortsterket. Girkassen er lynkjapp, og de 360 hestene river godt over hele turtallsspekteret. I Sport Plus stives bilen merkbart opp, og i Normal kan du cruise av gårde i syvende gir med storbil-komfort.

Det er rett og slett imponerende.

Innvendig har Macan fått den samme oppgraderingen på infotainmentløsningen som nye 911*. I Macan virker skjermen litt bedre integrert enn i 911, men funksjonsmessig er de like.

Det innebærer blant annet kommunikasjon med bilen via en telefon-app, som for eksempel kan brukes til å lokalisere bilen om den er forsvunnet, og mulighet for å bruke Apple CarPlay.

I en bil som er såpass kostbar og godt utstyrt som Macan, vet jeg ikke om CarPlay strengt tatt er nødvendig – det virker mer som et grensesnitt for å få avanserte multimediefunksjoner og navigasjon i billigere biler.

Samtidig har grafikk og brukergrensesnitt fått seg en kraftig oppgradering, og fremstår som mer moderne enn tidligere. Selv synes jeg ikke det var noe i veien med den eksisterende løsningen, men ting må vel gå fremover likevel.

Men giring riktig vei med girspaken har ikke Macan blitt tilgodesett med. I nye 911 trekker du den mot deg for å sette i manuell modus, og napper bakover for å gire opp, og fremover for å gire ned.

Opp- og nedgiringen er motsatt i Macan. Pussig.

(saken fortsetter)

Hva skiller den fra konkurrentene?
Vel, Macan GTS har vel knapt konkurrenter. Audi SQ5 leverer noe i nærheten av det GTS gjør, med sine 313 hestekrefter. Men egentlig har ikke SQ5 så mye mer å by på enn et saftig dreiemoment, og V6-dieselen i Audien klarer ikke veie opp for bilens bare helt greie kjøreegenskaper.

Så inntil Range Rover får ut fingeren, og lanserer en SVR-utgave av Evoque, for eksempel (hva venter dere på, RR?), står Macan GTS litt på egenhånd, som eneste konge på haugen.

Men der står den sterkt.

Porsche Macan GTS

Motor:

V6 biturbo bensin, 2997 ccm

Effekt:

265 kW (360 hk) v/6000 o/min.
500 Nm v/1650-4000 o/min.

LxBxH:

469 x 193 x 161 cm.

Akselavstand:

280,7 cm.

Egenvekt m/fører:

1970 kg.

Bagasjerom:

500-1500 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

5,2 sek.

Toppfart:

256 km/t.

Snittforbruk:

0,74 l/mil.

CO2:

207 g/km.

Pris:

kr. 1.307.000.

*Nye Porsche 911 kan du lese mer om i kommende utgave av bladet Bil, 1/2016.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer