img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Volvos neste folkebil
Med S90/V90 forsøker Volvo både å være premium i verden og folkelig i Norge. Det kan vise seg å bli en suksessoppskrift.

Volvo har så store ambisjoner med S90/V90 i Norge, at den nye bilen kan bli Volvo mest kjøpte i år, selv om ikke en eneste kunde så langt har fått bilen de har bestilt.

– Målet er å selge 2000 biler i år og opp mot 3000 neste år, sier en fornøyd Øystein Herland, Volvos norske importdirektør. Og det av en bil som Herland tror kundene i gjennomsnitt kommer til å betale mellom 650.000 og 700.000 kroner for.

Burde kostet mer?
– S90/V90 er ingen dyr bil. Den burde kostet mye mer. Vi har tross alt solgt massevis av V70 til 600.000 kroner, fortsetter Herland.

Til orientering prisstarter S90 på 449.000 kroner. Legg på 20.000 kroner, og stasjonsvogna er din.

De aller første S90 er allerede i Norge, og kundebiler er på vei inn. Produksjonen av stasjonsvogna har også startet nå, men de første stasjonsvognene kommer ikke før mot slutten av august eller tidlig i september.

Herland mener at sedanmodellen nå er blitt mer attraktiv, og at opp mot en av fem som kjøper ny, stor Volvo vil velge den.

Dropp sedanvarianten
Etter å ha kjørt begge er ikke jeg i tvil. Skygg unna sedanmodellen. Pristillegget er for lite til at sedan kontra stasjonsvogn er noe tema. Dette handler ikke bare om plass til bagasje, men for mange like mye om design og ikke minst om verditap den dagen bilen byttes inn. En stor og lettstablet stasjonsvogn vil alltid være mer attraktiv enn tungstablet sedan i bruktmarkedet.

Du får ha meg unnskyldt, Herland, men utgåtte S80 levde ikke bare i skyggen av V70, men bortimot i det totale mørket. For Volvo er sedanvarianten først og fremst viktig i USA og Kina.

Flott på alle måter
V90 er ikke bare flott å se på, men også flott innvendig, enkel uten å se billig ut med iPad-stor skjerm til styring av de aller fleste funksjoner. Å bruke berøringsskjerm framfor å legge funksjonene til styrehjul på midtkonsollen, slik Audi, BMW, Mazda og Mercedes gjør, forsvarer Volvo med at de aller fleste forholder seg til berøringsskjermer i hverdagen og at det derfor er mest logisk å velge det samme i bilen.

Det meste av teknikk i S90/V90 er hentet fra suksess-SUV-en XC90. Med unntak av den minste dieselmotoren, er motorer og drivlinjer identiske.

Det betyr tre dieselmotorer (150/190/235 hk) og to bensinmotorer (254/320 hk), alle firesylindrede med to-liters motorvolum. Som i XC90 ladehybridiseres både S90 og V90 (407 hk), men Volvo vil ikke si når det skjer. De vil heller ikke si noe om når en mer høyreist Cross Country-variant er på plass, men også den kommer.

Prioriterer komfort
Etter å ha kjørt V90 gjennom det andalusiske landskapet på alt fra strålende motorvei til elendige bygater, og i forkant av den internasjonale lanseringen ha rattet en S90 gjennom en tett befolket Oslo-forstad, er jeg ikke i tvil om at selv med mulighet til sportslig oppsett av både chassis, styring og gasspådrag, eller valg av individuelt oppsett, lander jeg på komfortinnstillingen. Der trives bilen best, og i det modus har de som befinner seg om bord det også best.

Med andre ord handler Volvo fortsatt om kjøredynamikk tilpasset godt voksne mennesker med referanser andre steder enn i de mest kjøreglade, tyske venstrefilsbilene. Ikke det at du ikke kan ha det fint bak rattet i over 200 km/t i Volvoen, T6-utgaven med 320 hk tar deg raskt dit, det er bare ikke den type kjøring Volvos store gross av kunder ønsker å bli identifisert med.

Laster litt mindre
Volvo stasjonsvognkunder er vant til mye lasteplass fra den gang det var mulig å frakte en åtte fots Pioner-jolle inne i en 245. Selv om det er lenge siden Volvos stasjonsvogner så ut som om de var tegnet med linjal, er det fortsatt mye plass der bak.

Om det skulle vise seg å være kritisk at V90 laster 55 liter mindre volum med bakseteryggene lagt ned enn V70, får du heller sjekke ut Skoda Superb, den laster innpå en halv kubikkmeter mer med baksetene nedslått.

Velg diesel
Om du synes diesel er noe svineri, bør du likevel seriøst vurdere dieselmotor om Volvo V90 står øverst på ønskelista. Mine favoritter er D4 og D5 med 190, alternativt 235 hk. De er ikke bare råsterke, men reagerer umiddelbart når det trengs. Kryss av for 4x4 og åtte trinns automatgirkasse. Det må man jo ha i Norge.

Volvo omtaler S90/V90 som semiautonome biler, som betyr at du holder i rattet, mens bilen ordner det meste av kjøringen selv, i det minste på motorvei.

Tja, det stemte dårlig i Spania. Min erfaring med eksempelvis nye Mercedes E-klasse og særlig Tesla, er at disse har flyttet grensen mot selvkjør lengre fram på veien enn Volvo.

Hva med blindsonen?
Jeg vet at sikkerhet er høyt prioritert hos Volvo-eiere. Her er det neppe noen grunn til å bli skuffet. Selv om bilene ikke er testet av Euro NCAP ennå, sa testorganisasjonen om storebror XC90 at det var en av de aller sikreste biler de noen gang hadde testet.

Men når sikkerhet er så viktig for Volvo må det være lov å spørre om hvorfor blindsonevarsling er ekstrautstyr halvannet tiår etter at Volvo som en av de første i verden tok teknologien i bruk på V70 og derigjennom tvang resten av bilindustrien til å ta blindsonene på alvor. 

Volvo V90 og konkurrenter:
 

Volvo V90 D4 AWD

Audi A6 Quattro

BMW 5-serie xDrive

Mercedes E-klasse 4MATIC *

Pris 564.000,- 591.000,- 596.300,- 612.500,-
L/B/H 494/189/148 494/187/146 491/186/146 491/185/151
Motor 190 hk (D) 190 hk (D) 190 hk (D) 170 hk (D)
Moment 400 Nm 400 Nm 400 Nm 400 Nm
Forbruk 0,48 l/mil 0,50 l/mil 0,48 l/mil 0,55 l/mil
CO2 129 g/km 132 g/km 127 g/km 143 g/km
Vekt 1742 kg 1797 kg 1840 kg 1880 kg
Tilhengervekt 1800 kg 1800 kg 2000 kg 2100 kg

Kilde: OFV. * Gjelder utgående modell. Ny er på vei inn.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer