img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Oppfrisket MAN med 640 hestekrefter
MÜNCHEN: Et lite ansiktsløft, kraftigere motorer, ny generasjon av TipMatic-kassene og stor satsning på digitale løsninger er stikkordene når MAN letter litt på sløret før IAA.

Og da kan vi jo starte med at nordmenn som lider av «maks hestekrefter-syken» kan glede seg over at neste års toppmodeller i TG-serien tilbys med en effektvariant av D38-motoren på 640 hestekrefter som standard i langtransportbilene.

Dette opplyste MAN under et pressemøte i München denne uken, hvor de røpet litt av hva de vil vise på den store nyttekjøretøymessen IAA i Hannover i september. 

Bedre kjøling måtte til
Hittil har MANs langtransportbiler hatt 560 hestekrefter som maks, mens den sterkeste motoren på 640 hk og 3.000 Newtonmeter – som faktisk har eksistert i to år – kun har vært tilgjengelig for spesielle tungtrekkere.

Årsaken til at den sterkeste motoren først nå tilbys som standard henger sammen med en liten designendring i fronten på TGX og TGS-hyttene, fikk vi forklart under presentasjonen ved MAN Truck Forum.

På bildene av 2017-modellene kan du legge merke til to forkrommede striper i luftinntaket i frontfangeren, hvor det på dagens modeller kun er et stort åpent «hull». De integrerte spoilerne er utformet slik at de leder mer av den innkommende luften opp til øvre del av radiatoren, hvor behovet for kjøling er størst.

Og dette var visstnok alt som skulle til for at MAN nå kan tilby 640 hk som standard, et motoralternativ salgs- og markedssjef Heinz-Jürgen Löw i sin tale understreket er spesielt viktig i de skandinaviske markedene (og visstnok Sør-Korea, hvor mange også kjøper dyre lastebiler med overflod av krefter). Vi vet at en del folk i Norge har ventet på akkurat dette.

Du lurer da kanskje på hvorfor kun tungtrekkerne har blitt levert med 640 hk helt siden 2014? Vi spør sjefen for MANS langtransportbiler, Stefan Kaserer:

– Årsaken er at på disse sitter det en spesialradiator bak førerhytta, som ikke får luftkjøling på samme måte som frontradiatoren. Dermed har ikke den hatt samme utfordring som standardbilene.

Mer synlig løve
Når vi først er inne på design: I tillegg til de nye luftinntakene har designerne valgt å gjøre løven i fronten mer synlig igjen. Nå er den lagt på sort bakgrunn med ramme rundt – slik den fremsto om vi går noen år bakover i tid.

På dagens modeller må du rimelig tett innpå fronten for å oppfatte løven som er en integrert del av kromlisten under frontruten, uten noen kontrastbakgrunn.

– Løvesymbolet har med følelser å gjøre. Vi vil gjøre MAN-løven mer fremtredende og synlig i trafikkbildet, forklarer sjefsdesigner Rudolf Kupitza.

Som en kuriosa kan vi nevne at løvesymbolet var noe MAN fikk med på kjøpet da de overtok lastebilprodusenten Büssing, og som de tok i bruk som MAN-symbol i 1971.

Fra Passat-hylla
På interiørsiden har det også skjedd oppgraderinger i alle TG-modellene, med nye materialer både i dashbordet og setetrekkene, samt flere nye fargevalg. Rattet har visstnok også fått en liten designoppdatering.

Et nytt infotainmentsystem er også på plass i dashbordet. Berøringsskjermen som leveres i fem eller syv tommer avslører også tilhørigheten til Volkswagen-konsernet. Den ser nemlig ut til å være hentet rett fra Passat-hylla, eller en annen Volkswagen-modell, noe vi også får bekreftet at den er.

Men det understrekes at det kun gjelder hardwaren, mens softwaren skal være MANs egenutviklede.

Fornyede girkasser
For øvrig varsles også en ny versjon av D26-motoren, som yter mellom 420 og 500 hestekrefter, samtidig som de tre motorene D20, D26 og D38 får en ny generasjon av automatkassen TipMatic å samarbeide med.

Girkassen, som i utgangspunktet er en Scania-kasse som MAN konfigurerer, skal ha fått en rekke forbedringer, blant annet i form av flere kjøreprogrammer å velge mellom. Disse skal være skreddersydd for ulike kjøremønstre for å gi best mulig drivstofføkonomi.

Nå kombineres også den GPS-baserte fartsholderen med girkassefunksjonen EfficientRoll, noe som til sammen skal sørge for en drivstoffreduksjon på ni prosent sammenlignet med bruk av en standard fartsholder.

Digitale løsninger
Som de fleste andre lastebilprodusentene jobber også MAN for fullt med stikkord som «networking» og «connectivity», og lover å komme med flere nyheter også innen dette feltet på IAA.

I likhet med andre har de også teknikken klar for blant annet å sette i gang med platooning, men venter på juridiske avklaringer før systemet kan tas i bruk på vei. De understreker også at produsentene må gå sammen og finne løsninger slik at systemene kan benyttes på alle merker, og sørge for at besparelsen som oppnås på å kjøre en kolonne fordeles likt til alle som deltar i den.

Hemmelighetsfulle om ny varebil
Den eneste nylanseringen fra MAN i år, varebilen TGE, hørte vi derimot veldig lite om i München nå. Nevnt ble den, men ikke noe mer. I bunn og grunn er bilen den samme som nye Volkswagen Crafter, og her må nok MAN pent vente til konsernstorebroren har lansert sin modell, noe som skjer om ikke så alt for lenge.

Da vi pratet med designsjefen Kubitza forsøkte vi å få ut av ham hvor mye han har fått lov til å gjøre med lastebilmerkets minste barn. Han kunne røpe såpass som at vi i fronten av kassebilen tydelig vil se slektskapet til merkets lastebiler – men det skulle vel egentlig bare mangle. 

I september får vi fasiten.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer