img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
51 bilder i galleri
Porsche Panamera med V8-diesel
Prøvekjørt: Porsche Panamera er med sin V8-diesel verdens raskeste serieproduserte dieselbil. Vi har kjørt den.

Porsche Panamera er verdens raskeste dieselbil. Og før jeg får noen sinte e-poster med referanser til både Audis Le Mans-biler og blodtrimmede hjemmeprosjekt; vi snakker serieprodusert gatebil her.

Og for en doning det er.

Aldri har jeg sittet i en dieselmotorisert bil og virkelig vært i tvil om hvilket drivstoff motoren drikker. Mange har prøvd å maskere diesel-lyd og diesel-følelse, men jeg hadde enda til gode å oppleve noen som virkelig klarte det.

Helt til nå.

V8-motoren maler lavmælt på tomgang, og er helt vibrasjonsfri. Og når bilen begynner å få fart på seg, er det bare raspende, metallisk og faktisk vellydende toner som strømmer inn i øregangene.

Hvor kommer så påstanden om at dette er verdens raskeste dieselbil fra? 0-100 på 4,3 sekunder og toppfart på 285 kilometer i timen sier sitt. Dette er det ingen som matcher. I hvert fall ikke på norske skilt.

Med andre ord; det mangler ikke på krefter akkurat.

422 hestekrefter og 850 Newtonmeter gir et brutalt skyv – helt fra stillestående.

I 4S Diesel-utgave, som jeg rattet på lanseringen her i München, er det så mye grep i dekkene at det ikke er antydning til hjulspinn, selv på fullt gasspådrag.

Ved første øyekast virker ikke nye Panamera som noen revolusjon utseendemessig.

Ikke ved andre eller tredje øyekast heller, for så vidt. Fronten er skuffende lite nyskapende, men hekken har heldigvis Porsche jobbet mye med.

911-lyktene og den slanke lysstripen i full bredde er lekkert, og totalt oppleves designen som strammere – men egentlig får jeg aller mest følelsen av at det er slik Panamera burde vært hele tiden.

Innvendig har det derimot skjedd mer.

Instrumenthuset er for det meste digitalt, men en stor analog turteller dominerer i midten. Skjermene rundt er passe konfigurerbare, og med unntak av litt dårlig oppløsning på kartgrafikken ser det hele veldig elegant ut.

Midt på dashbordet troner er 12-tommers skjerm, med Porsches nye versjon av PCM. Menyene og valgene kan virke overveldende i begynnelsen, og det er mye å forholde seg til, men de som går til innkjøp av en Panamera (heldiggriser!) blir nok fort vant med det.

Ellers har knappebombardementet Porsche har vært kjent for fått en kraftig opprydding. De fleste funksjoner opereres nå med berøringsknapper. Igjen; uvant i begynnelsen, men kommer seg med litt øvelse.

Materialkvaliteten og byggekvaliteten innvendig er for øvrig helt fantastisk.

Men aller helst skal man jo kjøre bilen, ikke trykke på alle knappene hele tiden. Og der leverer Porsche så til de grader. Motoren er en ting, men det stive chassiset og den justerbare luftfjæringen bidrar til en skarp, men behagelig kjøretur.

200 kilometer i timen på Autobahn føles som en rolig søndagstur ...

Overaskende direkte styring og fantastiske seter gjør sitt til at dette må være en av de beste kontinent-krysserne penger kan kjøpe.

Første generasjon Panamera var absolutt ingen dårlig kjøremaskin, men Porsche har klart å løfte kjøreopplevelsen til et nytt nivå.

Porsche har kanskje ikke revolusjonert verken utseende eller oppskrift med nye Panamera. Men det trengte de ikke heller. 

FAKTA Porsche Panamera 4S Diesel

Motor:

V8 twin-turbodiesel, 3956 ccm

Effekt/dreiemoment:

422 hk/850 Nm

Drivlinje:

8A PDK, firehjulsdrift

Mål LxBxH:

505x217x142 cm

Akselavstand:

295 cm

Egenvekt:

2050 kg

Tillatt totalvekt:

2635 kg

Bagasjerom:

495-1304 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4,3 sek (med Sport Chrono).

Toppfart:

285 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,67 l/mil

CO2:

176 g/km

Pris fra:

kr. 1.703.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer