img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Fransk, flott og komfortabel
KØBENHAVN: Renault Megane Sport Tourer gjør som franske stasjonsvogner skal; frakter folk og bagasje komfortabelt og enkelt.

Hva er dette?
Renault Megane stasjonsvogn – eller Sport Tourer, som de selv kaller den – er franskmennenes anstrengelse for å bli oppdaget i et segment tett av konkurranse. Golf, Focus, Auris og ikke minst nye Astra er bare et knippe av konkurrentene i det kompakte stasjonsvognsegmentet.

Ja, tilsynelatende kompakt i hvert fall. For bilene i denne klassen er ikke så veldig små. Golf, for eksempel, har et bagasjerom på 605 liter – ikke langt unna storebror Passats 650.

Megane følger trenden og er heller ikke langt unna sin storebror Talisman, men henger nesten 100 liter bak Golf, med 521. Likevel; 521 liter er ganske nøyaktig det samme som siste generasjon Laguna hadde å by på, så liten kan vi ikke kalle Megane stasj … unnskyld, Sport Tourer.

Bagasjerommet i seg selv byr ikke på noen revolusjoner. Gulvet kan heves og senkes, men høydeforskjellen mellom de to nivåene er minimal. Baksetene legges ned med hendige hendler bakerst i bagasjeromsveggen, og det er omtrent alt av fleksibilitet bilen gir.

Hva skiller den fra resten?
Renault har i det siste endelig turt å skille seg ut designmessig. Designsjef Laurens van den Acker har gitt Renault et tydelig designspråk, hvor den utstikkende LED-stripa har blitt et varemerke gjennom hele modellrekka.

Innvendig markerer Megane seg med et ryddig interiør – spesielt på toppversjonen hvor en stor berøringsskjerm i portrettformat tar hovedplassen i dashbordet.

Sammenlignet med hva jeg kan huske i tidlige Talisman-modeller har skjermen blitt vesentlig raskere i bruk, men grensesnittet er fortsatt ikke så ryddig som det kanskje burde vært.

Renault, franske som de er, skal spille på komfort, og Megane skuffer ikke i så måte. På danske motor- og landeveier er støynivået behagelig lavt, og setene gode. Massasjefunksjonen i førersetet kunne nok vært litt bedre, men gir likevel et fint lite avbrekk på lengre kjøreturer.

Motor og drivverk:
På lanseringen hadde Renault to tilgjengelige motorer. Begge med 130 hestekrefter, men med hvert sitt drivstoff.

Jeg hadde ikke fått med meg at bensinmotoren var en liten 1,2-liter, og ble imponert over kraften i det jeg trodde var en større motor. Sammen med Renaults behagelige (men ikke lynraske) 7-trinns automatkasse savnet jeg egentlig ikke større motor – men så foregikk turen på danske veier også. Det vil si; ingen bakker å la bilen bryne seg på, men jeg tror denne motoren vil gjøre jobben for de aller fleste Megane-kunder.

Pen lyd var det i den og.

Den dieselmotoriserte bilen var utstyrt med manuell girkasse. Klassisk fransk med lang vandring i girspaken, men for øvrig lettkjørt og behagelig.

Megane GT, med 205 hestekrefters bensinmotor, blir også tilgjengelig som stasjonsvogn.

Hvordan kjører bilen?
Renault har heldigvis ikke jaget etter et «sportslig» image for sin stasjonsvogn – Sport Tourer-benevnelsen til tross. Komfortable seter og lavt støynivå kombineres med behagelig fjæring og en generell følelse av at bilen skal være så enkel og lettkjørt som mulig i det daglige.

Sport-modusen blant de forskjellige kjøreprogrammene endrer ikke på det – den største forandringen man får av å sette bilen i «sport» er røde instrumenter, og selv det kan endres tilbake til øko-visning.

Her er det bare å glemme apex-klipping og rundetider. Gled deg heller over firehjulsstyring og manøvrerbarhet.

Dette liker vi:
Et ryddig og relativt velbygd interiør, som ligner mye på det i den større og dyrere Talisman. Komfortnivået er passende for en slik bil, og utseendet skiller seg ut på parkeringsplassen.

Et eget pluss går til den lille bensinmotoren, som med 130 hestekrefter er sprek nok, samtidig som den har et småfrekt lydbilde.

Dette liker vi ikke:
Renault spiller på sikre kort, og har ikke tatt mange sjanser med sin Megane Sport Tourer.

Multimedieanlegget er ikke det mest intuitive, og volumknapper i form av noen bittesmå berøringsknapper på feil side av hovedskjermen, er tommel ned.

Renault Megane Sport Tourer kommer til Norge i januar. Derfor er ikke prisene helt klare enda, men vi forventer rundt 20.000 kroner påslag sammenlignet med tilsvarende kombi-modell.

FAKTA Renault Megane Sport Tourer TCe 130

Motor:

4-syl. turbobensin, 1198 ccm

Effekt:

97 kW (130 hk)

Drivlinje:

7A, forhjulstrekk

Dreiemoment:

205 Nm

Mål LxBxH:

463 x 181 x 145 cm

Akselavstand:

271,2 cm

Egenvekt:

1324 kg

Tillatt totalvekt:

1900 kg

Bagasjerom:

521-1504 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,7 sek.

Toppfart:

197 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,54 l/mil

CO2:

122 g/km

Pris fra:

Ca. 295.000 (anslått, pris ikke offisiell)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer