Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
La oss først gjøre unna endringen som er synlige fra utsiden. Den finner du på speilhusene som nå er utstyrt med blinklys. Dessuten kan de vippes inn automatisk for første gang i denne modellen. Nytt og mer betjeningsvennlig er også multifunksjonsrattet i skinn. Bryterne er mer forseggjort og mer logisk plassert og rattet leveres med varme – en deilig detalj på kalde vinterdager. Head-up displayet er forbedret med klarere kontrast og farger, og når du først har justert høyden riktig, endres denne dersom setet løftes eller senkes slik at du slipper å foreta innstilling på nytt om du låner bort bilen din. Styrehjelp Effekten tilsvarer den en racerfører benytter med venstrebremsing og skyver ekstra vekt til forhjulene idet man entret en kurve for å få maksimalt grep på forhjulene. I stedet for å bruke bremsene griper Mazda inn i momentfordelingen fra motoren. Så snart man vrir på rattet inn i en kurve, benytter GVC momentet til å skape deselerasjon som gir økt trykk på fremvognen og dermed bedre grep. Når sjåføren igjen holder en konstant styrevinkel gjennom kurven, letter trykket foran for å sikre maksimalt grep for bakhjulene. Effektivt Vi prøvde systemet i nye Mazda6 på tørr asfalt i Spania, og selv om vi ikke hadde en bil uten systemet å sammenligne med, føltes det som vi tok oss gjennom kurvene mer uanstrengt, enten vi satt i førersetet eller i passasjersetet. Se video av hvordan systemet fungerer her Siden GVC kun styres av software og ikke trenger ekstra komponenter, har det ingen påvirkning for bilens vekt. Igjen har Mazda funnet en genistrek som nok vil inspirere andre bilprodusenter til å finne tilsvarende løsninger. Vi ser virkelig frem til å prøve systemet på norske vinterveier – gjerne kombinert med firehjulsdrift. GVC blir som nevnt standard i nye Mazda6 og Mazda3 og vil etter hvert finne veien også til de øvrige Mazda-modellene som alle har Mazdas egenutviklede Skyactiv-teknolgi.
|