img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Prøvekjørt: Nissan GT-R
STOCKHOLM: Nissan GT-R er et virkelig monster. Vi har prøvekjørt den på svenske landeveier.

Hva er dette?
GT-R. Tre mektige bokstaver, med lang historie. Jeg skal ikke dvele for mye ved akkurat historien – for akkurat nå er det 2017 som gjelder. Nissan tenker litt langt frem i tid, og har allerede presentert 2017-utgaven av GT-R. Det er den vi nå har kjørt.

Kompakt og muskuløs, og usannsynlig rask. Det er ikke rart Usain Bolt kjører GT-R – en bil som kler ham godt utover det faktum at han er betalt for å stille opp med den.

For hva GT-R egentlig er, er Nissans aller råeste – aller helligste. Med håndbygde motorer av et lite team på fem eksperter, et avansert firehjulsdriftsystem og … 570 hestekrefter.

Motor og drivverk:
Ja, la oss snakke litt om denne motoren. 3,8 liter, V6 og twin-turbo; motorkode VR38DETT.

V-konfigurasjon, race-utviklet, 3,8 liter, direkte elektronisk innsprøytning og turbo-turbo. Det blir moro av sånt.

Kuriosa: I Nissans egne spesifikasjoner står det at bilen gjerne kan kjøres på 98-oktan – men at 100-oktan anbefales!

Bak motoren sitter en dobbeltclutch-girkasse utviklet kun for GT-R. Jeg skal komme tilbake til den, men må legge til at den mater alle disse kreftene ut til alle fire hjul – og hovedsakelig de to bak.

Hva er nytt med 2017-modellen?
Dette er den største oppgraderingen Nissan har gjort med GT-R – og det trengtes nok. Bilen er allerede seks-syv år gammel, og det er spesielt innvendig de største forandringene har skjedd.

Et helt nytt dashbord, med kraftig reduksjon i antall knapper, blant annet til fordel for et styrehjul ved håndbrekket (dette bør flere Nissan-modeller få!) og et nytt ratt er hovedingrediensene, og med et løssluppent forhold til skinntrukne overflater har Nissan absolutt løftet inntrykket av dette interiøret, selv om det fortsatt er et stykke til Porsche 911-nivå.

Men Nissan har ikke glemt «PlayStation-dingsene» til denne bilen. I hovedskjermen kan man få et utvalg målere og grafer som virkelig appellerer til nerden i oss alle. G-krefter i akselerasjon, brems og sideveis; temperaturer på motorolje, girkasseolje og kjølevann; kraftfordeling mellom akslene, gasspådrag og innsprøytning. Det meste, egentlig.

Men disse målerne er ikke mye verdt når bilen står stille. Vi må ut og kjøre.

På veien:
Vi fyrer opp motoren, som med en gang legger seg på et lavt og usedvanlig stille turtall. Det varer ikke lenge, for jeg klør i fingrene etter å komme meg ut på landeveien.

Det er første gang jeg kjører GT-R, så jeg tenker å bruke noen minutter på å tilpasse meg alle kreftene.

Minutter? Pøh. Det blir med sekunder. Så fort jeg ser 100-skiltet på motorveien ut fra flyplassen i Stockholm gir jeg full pinne på rettstrekket.

Wow. Denne drar! 0-100 skal gå på 2,8 sekunder. Det tror jeg ikke jeg klarer i dag, med litt fukt på veibanen og ikke-akkurat-helt-nye dekk.

Styringen er utrolig direkte, og måten bilen gjør retningsforandringer på er pek-og-klikk. I normal-modus er chassiset stivt, men på godt underlag skrur vi demperne over i R-modus. Det er ikke så stor forskjell, men på skikkelig dårlig underlag er det hakket mer levelig å kjøre i komfort-modus enn i R, i det minste.

På et oversiktlig rettstrekke havner vi bak en svenske som lunter av gårde i godt under fartsgrensen. Fra 65-70 tråkker jeg klampen i bånn, og forventer tre kjappe girskift nedover fra sjette, men de kommer ikke.

Etter litt betenkningstid kommer femte, så fjerde, så … Ingenting. Klart, bilen drar godt i fjerde også – med det kraftige dreiemomentet – men det var jo ikke dette jeg klistra høyrefoten i gulvteppet for.

Faktisk oppfattes girkassa som lat, selv i R-modus. Best å ta seg av giringen selv. To fine hendler bak rattet gjør jobben, og plutselig er girkassa med på notene. Riktignok bruker den litt tid på å gire mer enn ett gir av gangen – «shortshifting» er ikke denne GR6-kassas forte – men man lærer seg raskt å kjenne girkassa for maksimal utnyttelse.

Kreftene sendes først og fremst bakover, mens forhjulene «hjelper til» når det trengs. Det er ikke problem å legge en GT-R bredt i svingen, med andre ord.

Konkurrenter:
I Norge vil en GT-R koste deg rundt to millioner kroner. En konkret offisiell pris finnes ikke, ettersom Nissan ikke tar den inn til Norge. Ønsker du deg en vil de smile og si «kult!», før de henviser deg til en forhandler i Sverige.

Men vent gjerne til over nyttår – for dersom de planlagte budsjettendringene går gjennom, blir GT-R omtrent 200.000 billigere.

Likevel, i dette oppunder-to-millioner-kroner-segmentet finnes mye annet snacks også. Porsche 911, for eksempel. Skal du ha krefter som i GT-R er det 911 Turbo som må til. Audi har sin R8 V10 og Mercedes sin AMG GT. Felles for de alle er langt mer forseggjorte interiør og kvalitetsfølelse, men en GT-R vil nok kjøre fra de alle på bane likevel.

Og som en representant for det mekaniske, for ingeniørverket og for dedikasjonen til å utføre en spesifikk arbeidsoppgave – å kjøre fort på asfalt, overalt, i alle kjøreforhold – er GT-R ganske unik.

Dette liker vi:
GT-R er en ingeniørbragd. Kraftleveransen, chassis-responsen og fartsressursene er helt spesielt, og at dette kan komme fra samme merke som lager Leaf er nærmest uforståelig, med mindre du tenker på begge som ytterpunkter, som nisjer Nissan klarer å fylle der de andre sliter.

Dette liker vi ikke:
Girkassa oppfattes som seig i automatmodus, støynivået er vel høyt for en GT-bil og interiøret er, oppgraderingene til tross, ikke en to-millioners-bil verdig.

FAKTA Nissan GT-R

Motor:

6-syl. V6 twin-turbobensin, 3799 ccm

Effekt:

419 kW (570 hk)

Drivlinje:

6A, firehjulsdrift

Dreiemoment:

637 Nm

Mål LxBxH:

471 x 190 x 137 cm

Akselavstand:

278,0 cm

Egenvekt:

- kg

Tillatt totalvekt:

2200 kg

Bagasjerom:

315 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

2,8 sek.

Toppfart:

315 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

1,18 l/mil

CO2:

- g/km

Pris fra:

Rundt to millioner kroner

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer