img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Cool Toyota
MADRID: Vi har kjørt en av Toyotas viktigste nyheter på lenge. Navnet skjemmer ingen – her er Toyota C-HR.

Hva slags bil er dette?
Den nye modellen skal inn i en klasse der Toyota ikke har vært representert tidligere. Noen kaller dem kompakte SUV-er, mens andre bruker betegnelsen crossover.

Bilene har et «fotavtrykk» tilsvarende modeller i kompaktklassen, der Golf er en benchmark. Men disse er høyere enn bilene i Golf-segmentet.

Nissan var tidlig ute og «eide» denne nisjen med Qashqai, og noe senere lillebror Juke, men i dag er utvalget stort og «alle» som ønsker å selge volum er representert med minst en modell i klassen.

Mens de noe større SUV-ene for mange er ensbetydende med firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring, nøyer de fleste seg med drift på to hjul i den mer kompakte klassen.

Ser vi for eksempel på Qashqai har 86 prosent av bilene registrert hittil i år ifølge OFV forhjulsdrift. Og da Honda lanserte sin HR-V droppet de rett og slett muligheten for drift på alle fire. På Mazda CX-3 er salget jevnt fordelt mellom 2WD og 4WD.

Motor / drivverk?
Toyota tilbyr to alternative drivlinjer i C-HR. Importøren regner med at ni av ti kunder vil velge en hybridbil.

Toyota har tatt utgangspunkt i drivlinjen fra nye Prius og tilpasset den til en noe større og tyngre bil. Her får du en samlet effekt på 122 hestekrefter og et dreiemoment på 142 Newtonmeter. Hybridutgaven leveres kun med forhjulsdrift og CVT girkasse.

Men det fins et alternativ for dem som ønsker firehjulsdrift. Her benytter Toyota en 1,2-liters turbomotor med 116 hk og 185 Nm. Ingen av løsningene er spesielt akselerasjonsraske – 1,2T trenger 11,4 sekunder for å nå 100 km/t mens hybridutgaven gjør samme øvelse på 11,0.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Designmessig skiller C-HR seg fra det meste av konkurrenter. Da vi så de første konseptutgavene tenkte vi Nissan Juke, men størrelsen er på nivå med en Qashqai

Toyota er meget klar på at den radikale designen er valgt for å tiltrekke yngre kunder – gjerne enslige par. Bilens praktiske egenskaper passer for en bred målgruppe, og vi får for Toyotas del håpe at designen ikke skremmer de tradisjonelle kundene fra å prøve bilen.

Ingen av de tradisjonelle konkurrentene har tidligere tilbudt hybrid drivlinje i en slik bil, men Kia har et alternativ i sin nye Niro som kom på markedet sist sommer. Denne har nærmest identiske mål med Toyota C-HR, og vi ser frem til å få testet disse mot hverandre.

Interiøret er gjennomført stilig med en stor skjerm øverst på dashbordet og knapper på rattet hvor du kan foreta de fleste innstillinger. Med gode seter og et ratt som endelig kan trekkes langt nok ut, så var jeg positivt innstilt allerede før kjøringen starter.

Hvordan er den å kjøre?
Mitt førsteinntrykk er at dette er en banebrytende bil som Toyota har lagt sjel i å utvikle i tette samarbeid mellom Japan og Europa.

Den er andre modell ut på Toyotas lette og fleksible TNGA-plattform etter Prius. Plattformen skal i løpet av noen år danne grunnlag for de fleste nye Toyota-modeller.

C-HR er blant de mest komfortable Toyota-modeller jeg har kjørt. Støydempingen er eksemplarisk, selv i høye motorvei-hastigheter var det minimalt med dekkstøy på tross av at demobilen var utstyrt med 18-tommere.

Den er ikke blant de mest sportslige biler i klassen, men inviterer til en myk og uanstrengt kjørestil. Da vi kjørte nye Prius var vi imponert over hvor mye mindre masete motor / CVT-kasse arbeidet sammenlignet med forgjengeren.

På C-HR er det tydelig at motoren jobber mer for å flytte en tyngre bil, og dermed i større grad jager turtall – noe som gir sjenerende motorstøy i en ellers godt dempet bil.

Hvem passer den for?
I sin fancy markedsføring henvender Toyota seg til en ung, trendy målgruppe. Jeg er usikker på hvor mange de vil treffe i denne gruppen.

De praktiske egenskapene gjør at bilen passer minst like godt til godt voksne som foretrekker en bil de kan sette seg rett inn i, og ikke ned i et lavt sete. Spørsmålet er om designen kan skremme dem bort fra i det hele tatt å prøve bilen.

Barnefamilier bør være oppmerksomme på at siderutene bak er meget små og gir minimalt med utsyn for barn lavere enn 160 cm. Selv voksne kan få en klaustrofobisk følelse her.

De små siderutene kombinert med en relativt bred C-stolpe begrenser sikten skrått bakover slik at det blir vanskelig å rygge i et trangt parkeringshus. P-sensorer og ryggekamera (avhengig av utstyrsnivå) reduserer problemet.

Konkurrenter?
Det er etter hvert mange om beinet, men Kia Niro er ganske lik C-HR i format og den eneste som leveres med hybrid drivlinje. Andre alternativer er Nissan Qashqai og Maxda CX-3, men også biler i Golf-klassen som inneholder en rekke populære stasjonsvogner.

Dette liker vi:
Bilen er meget komfortabel i høye hastigheter på motorvei, tar seg godt frem på svingete landevei samtidig som den er smidig og oversiktlig å kjøre i trange bygater. Interiøret er moderne og gir et godt kvalitetsinntrykk, samtidig som sikkerhet og komfort er ivaretatt av innholdsrike utstyrspakker.

Dette liker vi ikke:
Den trinnløse CVT girkassen arbeider ofte med høye turtall som gir motorstøy under akselerasjon.

Coupéform og små sideruter bak gir dårlig utsyn ved rygging i trange omgivelser. Små barn vil ha liten utsikt fra baksetet.

Høye mål:
C-HR kommer til Norge i januar, og Toyota Norge har som mål å selge minimum 2000 biler i 2017. Det kan gi bilen en plass blant de 5-7 mest solgte i det norske SUV-segmentet som i dag domineres av Mitsubishi Outlander med RAV4 på en klar andreplass.

LESERSPØSMÅL:

Det er tydeligvis mange av dere som er interessert i Toyota C-HR og vi takker for over 30 mottatte spørsmål om bilen. Noen av svarene får dere her, men vi skal teste C-HR mot tre aktuelle konkurrenter på norsk jord om en måneds tid for å svare på mer.

Testen presenteres i bladet BIL nr. 2-2017 som utkommer medio januar.

Vegard spør om det går an å få bilen levert med tradisjonelt reservehjul, og om muligheten for å utvide bagasjerommet ved å flytte bakseter.

SVAR: I Norge leveres bilen kun med repair-kit, ikke reservehjul. Baksetene er faste og kan ikke flyttes for å utvide bagsjerommet.

Frosk på 195 cm lurer på om setene har korte sitteputer, slik det pleier å være i Toyota.

SVAR: Undertegnede på 173 cm satt meget godt i setene som har lengre seteputer enn hva som er typisk i japanske biler, men du bør absolutt prøvesitte med dine lange ben.

Iver på 190 cm spør: Vi er en familie på fem som er på jakt etter bil nummer to. Spørsmålet er om mine tre jenter vil se noe ut fra baksetet gjennom små sideruter, og om de vil ha plass bak meg?

SVAR: To personer på 173 og 178 cm sitter greit bak hverandre. Utsikten fra baksetet er begrenset selv for meg med mine 173 cm. Vi kommer tilbake med detaljerte mål når vi har testet bilen i desember.

Kim er meget spent på C-HR og lurer blant annet på om den går så rimelig som antydet på hybrid drift, om den føles litt klumpete, om den er sporty og kvikk og hvilke smarte løsninger den har.

SVAR: Under lanseringen i Spania tilbakela vi rundt 250 km med stort innslag av motorvei og lite bykjøring. Her oppnådde vi et snittforbruk på 0,59 l/mil. Dette vil vi få et klarere bilde av når vi tester i desember.

Jeg liker bilens design og synes ikke den virker klumpete, smak og behag. Direkte sporty og kvikk er den ikke.

Blant smarte løsninger er Safety Sense på alle nivåer, nano klimaanlegg på toppmodell, adaptiv cruisekontroll til 0 km/t, stor, fin skjerm på dashbordet.

Frank Hage spør om hvordan kvalitetsfølelsen oppleves – plastic fantastic eller utypisk japansk? Han har også hørt at gulvet i baksetet er høyt og at det kan være ukomfortabelt for personer på 170+ cm på lengre turer i baksetet.

SVAR: Interiøret er meget gjennomført med myke materialer, stor skjerm og lettleste instrumenter. Lite «plastic fantastic» her. Det eneste jeg savnet var egentlig head-up display. Gulvet i baksetet er ikke spesielt høyt, og jeg satt behagelig med mine 173 cm og hadde godt med luft over hodet.

Mange av dere lurer på om det kommer alternative drivlinjer, noen ønsker en kraftig bensinmotor, noen ønsker diesel og flere etterspør elektrisk firehjulsdrift.

SVAR: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge sier at de har elektrisk firehjulsdrift (hybrid med ekstra elmotor på bakhjulene) høyt på ønskeliste og stadig etterspør dette. Det gjør også andre markeder i Europa, men en slik løsning er foreløpig ikke tilgjengelig i C-HR selv om Prius i Japan selges med e-four.

Dieselmotorer er med få unntak faset ut hos den norske importøren og de ser heller ikke behov for en større bensinmotor. 90 % av C-HR-kundene vil velge hybridutgaven med forhjulsdrift.

 

FAKTA Toyota C-HR

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1798 ccm + elmotor

Effekt:

Bensinmotor: 72 kW (98 hk)

Elmotor: 53 kW (72 hk)

Samlet effekt: 122 hk v/5200 o/min

Dreiemoment:

Bensinmotor: 142 Nm v/3600 o/min.

Elmotor: 163 Nm

Mål LxBxH:

436 x 180 x 157 cm

Akselavstand:

264,0 cm

Bakkeklaring:

148 mm

Egenvekt m/fører:

1380 kg

Tillatt totalvekt:

1800 kg

Maks hengervekt:

725 kg

Bagasjerom:

377 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,0 sek.

Toppfart:

170 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,36 l/mil

CO2:

82 g/km

Pris fra:

kr 299.900

Pris som prøvekjørt:

Ca. kr 350.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer