img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
51 bilder i galleri
Prøvekjørt: Mazda MX-5 RF
BARCELONA: Et år etter at den nye gledessprederen kom på markedet, er en ny variant på plass i Europa. MX-5 RF trigget meg såpass designmessig at jeg dro til Barcelona for en prøvetur.

Mazda har dominert registreringsstatistikken for cabrioleter i årevis. Og det er ikke rart – du finner ikke gladere folk enn de som sitter bak rattet i en MX-5 en varm sommerdag.

Riktignok ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert bare 13 nye MX-5 i 2015, men det skyldes selvsagt at alle ventet på den nye modellen som var på vei.

Og som forventet utløste nykommeren, omtalt som ND av menigheten, et skred av nye bestillinger og førte MX-5 rett til topps på statistikken igjen.

169 nye MX-5 i 2016 utgjorde nesten halve det norske cabriolet-salget på til sammen 396 biler. Så stor påvirkning har denne modellen på statistikken at cabsalget mer enn doblet seg fra 2015 til 2016.

Les vår prøvekjøring av Mazda MX-5

Nå kommer bilen med automatisk hardtop, hvor designerne i tillegg til å tenke praktisk, har fått lov å leke seg med nye linjer og former. Resultatet er etter mitt syn ekstremt vellykket.

Hva slags bil er dette?
MX-5 har en helt unik posisjon i Norge (og mange andre land). Den følger den klassiske roadster-oppskriften med lav vekt, langt panser og to seter plassert nesten over bakhjulene.

Dessuten er bilen priset slik at svært mange har råd til å kjøpe den om lysten er sterk nok.

Med norske avgifter må du bla opp rundt hundre tusen mer for en ribbet BMW Z4 med minste motor, eller rimeligste SLC fra Mercedes – bilene vi anser som nærmeste konkurrenter.

Det fins rimeligere cabrioleter, men ingen av dem er i nærheten av MX-5 når det gjelder sportslighet og kjøreglede.

Motor / drivverk?
Mazda MX-5 leveres med to alternative motorer, en 1,5-liter med 131 hester og en 2,0-liter med 160 hk. Begge driver bakhjulene gjennom en tettsteget, sekstrinns girkasse.

Da vi første gang kjørte 1,5-literen lot vi oss imponere over bunndraget i den lille motoren med et dreiemoment på 150 Newtonmeter. At bilen veier under 1000 kg er selvsagt også en fordel.

På papiret er 2,0-literen med 160 hester og 200 Newtonmeter et vesentlig kraftigere alternativ, men personlig syns jeg ikke den er verdt differansen på nesten 50.000 kroner. Med mindre du skal bruke MX-5en din som clubracer – da trenger du all den effekten du kan få.

MX-5 RF med 2,0-liters motor kan som eneste MX-5 i Europa leveres i kombinasjon med sekstrinns automatgirkasse. Kassen har gunstige utslippstall, men gjør at du taper et sekund i øvelsen 0-100 km/t. Dessuten er jo halve moroa å gire manuelt på en bil som dette.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det spesielle med MX-5 RF er takløsningen. Mens forgjengeren så ut som en vanlig roadster når taket ble kjørt ned, har Mazda bevisst lagd en annen vri på denne utgaven.

RF står for «Retractable Fastback», og med taket på ser den ut som en sportslig fastback coupé med en profil som kan minne om klassiske sportsbiler. Dermed har du, med litt godvilje, to biler i en.

Etter at taket er kjørt ned, noe som skjer på rekordraske 13 sekunder, blir fortsatt forhøyningen bak setene stående, dog med åpen bakrute for maksimal luftgjennomstrømning. Dette minner om den populære konstruksjonen som hos Porsche heter Targa.

I vintersol på spanske landeveier satt vi lunt i en toppløs kupe med siderutene lukket. Vi savnet ikke noe sammenlignet med en standard MX-5 under slike temperaturforhold.

Da sola gikk ned og temperaturen sank kjørte vi taket på. Støydempingen er meget bra, og selv i høye hastigheter på motorvei kan man føre en normal samtale eller hygge seg med musikk fra lydanlegget som har høyttalere strategisk plassert i hodestøttene for best mulig gjengivelse.

Hvordan er den å kjøre?
Etter den begrensede kjøringen vi fikk ved lanseringen er det vanskelig å uttale seg skråsikkert, men mitt inntrykk er at en MX-5 RF kjører akkurat like bra som den 45 kg lettere roadsteren med manuell kalesje.

I tillegg får du et tak som isolerer effektivt mot kulde, regn og støy.

Hvem passer den for?
De som synes den norske cabriolet-sesongen er i korteste laget og vil dra på langtur vår og høst, selv om det er meldt dårlig vær på hjemturen, bør vurdere MX-5. Importøren tror det vil gjelde flesteparten av dem som kjøper en MX-5 i 2017.

Selv om MX-5 RF må anses som en kosebil eller et leketøy, vil mange velge den som helårsbil. Da er det smart å gå for løsningen med automatisk hardtopp.

Bagasjerommet egner seg for weekend-bagasje for to personer, to kofferter i kabinstørrelse pluss litt småting, så om du skal være lenge borte må du belage deg på å vaske klær under veis.

Konkurrenter?
Hvis du søker etter cabrioleter som koster under 400.000 kroner i BilNorges nybilbase, får du opp en liste som inkluderer cabrio-utgaver av Audi A3, DS3, Fiat 500, Mini, Opel Adam samt Beetle. Ingen av disse er i nærheten av MX-5 når det gjelder kjøreglede.

Som tidligere nevnt må vi opp i en høyere prisklasse for å finne de mest nærliggende konkurrentene i kjøreegenskaper, BMW Z4 og Mercedes SLC. Begge disse har som MX-5 RF automatisk hardtop.

Dette liker vi:
Mazda MX-5 står høyt på ønskelisten om jeg en dag skulle kjøpe meg en bil nummer to. Med norske fartsgrenser dekker minste motor behovet for fart og akselerasjon, og med det avtakbare taket oppnår man god støydemping i en lun kupe.

Man blir rett og slett glad bak rattet i en MX-5, og taket legger ingen demper på gleden.

Dette liker vi ikke:
Det er vanskelig å finne noe å sette fingeren på i en så ukomplisert og morsom bil som dette, men vær oppmerksom på at oversikten skrått bakover er begrenset om du skal rygge inn i en trang garasje. Dette bør du også tenke på når du sjekker blindsonen.

Mazda MX-5 RF er på plass i Norge i mars, og PR-sjef Petter Grüner Brinch i Mazda Motor Norge regner med å opprettholde salget av MX-5 på samme nivå som i 2016.

– Siden forrige generasjon MX-5 kom med automatisk hardtop for ti år siden, har de fleste av våre kunder denne løsningen. Det tror vi også vil gjelde når vi nå lanserer MX-5 RF, sier Brinch.

FAKTA Mazda MX-5 RF

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1998 ccm

Effekt:

118 kW (160 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

200 Nm v/4600 o/min.

Mål LxBxH:

392 x 174 x 123 cm

Akselavstand:

231 cm

Bakkeklaring:

141 mm

Egenvekt m/fører:

1120 kg

Tillatt totalvekt:

1295 kg

Bagasjerom:

127 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,4 sek.

Toppfart:

215 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,69 l/mil

CO2:

161 g/km

Pris fra:

kr 360.900 (1,5-liter)

Pris som prøvekjørt:

kr 417.900


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer