img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Prøvekjørt: Mini Countryman
PRØVEKJØRT: Mini Countryman har blitt voksen, og er i langt større grad en skikkelig familiebil. Og når den ladbare hybriden kommer, ligger den an til å bli en stor hit.

Det er tydelig at det er litt interesse for Mini Countryman, for da jeg spurte dere kjære lesere om hva dere vil vite om Countryman, eksploderte omtrent innboksen min.

La meg bare ta dette aller først: Vi har ikke kjørt Mini Countryman Cooper S E – den ladbare hybriden. Vi har kun fått se litt på den stillestående. Men basert på prøvekjøringen av øvrige Countryman-modeller og erfaringer med BMW 225xe, skal jeg likevel klare å svare på de aller fleste spørsmålene deres.

Hva kommer den til å koste?
369.000 kroner blir startprisen på Countryman Cooper S E – lavere enn for BMW 225xe, faktisk. Sammenlignet med øvrige Countryman-modeller, er ting som sportsratt, LED-lamper, parkeringssensorer og cruise control standardutstyr. De første bilene kommer til Norge i juni.

Countryman for øvrig starter på 338.100 kroner, for en Cooper med manuelt gir og veldig spartansk utstyrsnivå. Ønsker du firehjulsdrift er Cooper All4 priset til 388.200 – noe som med andre ord betyr at hybriden blir den billigste Countryman-utgaven med firehjulsdrift.

Hvordan er bagasjeplassen?
I en vanlig Countryman har bagasjeplassen vokst til 450 liter. Samtidig kan baksetene skyves 10 centimeter i lengderetning for å gi mer bagasjeplass på bekostning av beinplassen til de i baksetene.

Som standard foldes seteryggene 40/20/40, og gir tilnærmet flatt bagasjeromsgulv. Ryggene har litt vinkel, men det er ingen nivåforskjell på bagasjeromsgulvet og seteryggene, så lasting bør likevel gå ganske greit.

Hybriden må klare seg med 405 liter. Disse 45 literne som forsvinner er å finne under det ordinære bagasjeromsgulvet. Der har batterier og en elmotor tatt plassen i stedet, og når seteryggene fortsatt kan legges ned 40/20/40, er det en liten pris å betale. Dessverre forsvinner også muligheten for å skyve baksetene frem og tilbake i hybriden.

Og ønsker du å trekke henger med din Countryman, utgår hybriden umiddelbart. Den har ikke mulighet for hengerfeste.

Når vi først har vært inne på baksetene: God kneplass, og det går fint an å sitte i midtsetet. Men kardangtunellen ødelegger mye benplass for den i midten, så her vil jeg bare anbefale en prøvetur for de som ofte skal kjøre med tre baki.

Hvordan er bilen å kjøre?
Forventer du en stiv, humpete og støyete opplevelse i Countryman, tar du heldigvis feil. Fjæringskomforten i den nye bilen er langt vennligere enn vi har vært vant med tidligere, og det er ingen fare for jeksel-sprett nå lenger.

Dette går naturligvis på bekostning av «Mini-følelsen» når man kjører – dette er en Mini i utseende og utstyr, ikke i kjøreegenskaper.

På glatt føre understyrer Countryman overraskende mye, i hvert fall om man prøver seg på litt «inspirert kjøring».

Støynivået er absolutt akseptabelt, i hvert fall slik jeg opplevde det på norske vinterveier med innslag av både ren asfalt, snø og is.

Innstegsmotoren i Countryman er Cooper-motoren. En 1,5-liters tre-sylindret maskin med 136 hestekrefter. Med en tettsteget manuell girkasse og firehjulsdrift er dette et trivelig bekjentskap, men ikke forvent dyttet-bak-i-setet-akselerasjon – til det er den ikke kvass nok.

Men den er stillegående, vibrasjonsfri og behagelig, og det er absolutt ikke noen nedtur å kjøre Countryman med minste motor.

Dieselmotorene er også veldig godt støydempet – og Cooper SD har faktisk frekkere lyd enn den lille trippelen når man jager turtall.

Manuell eller automat?
Den automatiske 8-trinnskassa Mini bruker er en av de beste kassene i bransjen, så jeg har ingen problemer med å anbefale den – spørsmålet er bare om den er verdt prishoppet, som i noen tilfeller kan være over 26.000 kroner.

Da hadde jeg heller fint klart meg med seks-trinns manuell.

Mini har bevisst løftet sitteposisjonen i nye Countryman for å gi bilen et større «SUV-preg». Med elektrisk setejustering klarte jeg å finne en sitteposisjon som var helt perfekt likevel, men med manuelt justerte seter klarte jeg ikke finne helt riktig vinkel på sitteputa i front.

Sportssetene med ekstra støtte anbefales – og spesielt de i delskinn med grovt stoff.

Den hevede sitteposisjonen gjør også oversikten ganske god, og Countryman har store vindusflater for god utsikt. Jeg ville nok spandert på meg parkeringssensorer likevel.

Alt i alt leverer Countryman en skikkelig familiepakke som Mini aldri har gjort før. Denne eller en 2-serie Active Tourer? Mini, lett. Ikke at den vinner noen skjønnhetskonkurranser, men den har i det minste en sjarm BMW-en ikke er i nærheten av å ha, og Mini-hybriden, som jeg tipper blir en stor hit i Norge, er faktisk noen kroner billigere enn sin teknisk identiske BMW-fetter.

Jeg avslutter med noen konkrete spørsmål fra dere lesere:

Kommer det en hel-elektrisk BMW eller Mini med firehjulsdrift?
Det planlegges for det første en hel-elektrisk Mini. Tidsperspektivet vet vi ikke, men det kommer. Firehjulsdrift blir neppe å finne på denne. Når det gjelder en elektrisk 4x4 fra BMW vet vi ikke foreløpig – men nå som både Tesla, Audi, Mercedes og Jaguar enten er på banen allerede, eller snart har en modell på veien, regner vi med at BMW ikke sitter stille og ser på.

Vil rekkevidden på den ladbare Countryman øke?
Mini oppgir 40 kilometer ren elektrisk rekkevidde for sin Cooper S E. Om de vil øke den, burde ikke det være vanskelig, men det foreligger ingen konkrete planer for det.

Er det forskjell på All4 mellom hybriden og de andre?
Ja, for de vanlige Countryman-modellene har tradisjonell All4, hvor motorkraften kontinuerlig fordeles mellom for- og bakaksel, med prioritet på forhjulene. I hybriden er det ingen mellomaksel, men derimot en elmotor på bakakselen. Det vil si; i ren elektrisk modus er Countryman Cooper S E bakhjulsdreven.

FAKTA Mini Countryman Cooper SD All4

Pris billigste Countryman:

338.100 (Cooper)

Pris denne modell:

451.100 (Cooper SD)

L/B/H:

430/182/156 cm

Akselavstand:

267 cm

Motor:

1995 ccm, R4 turbodiesel

Effekt/moment:

190 hk/400 Nm

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift 

Egenvekt:

1535 kg

Bagasjerom:

450 l

Bakkeklaring:

16,5 cm*

Tilhengervekt:

1500 kg

0-100 km/t:

7,4 sek

Toppfart:

218 km/t

Forbruk:

0,49 l/mil

CO2:

129 g/km

*: gjelder også ladbar hybrid


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer