img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
77 bilder i galleri
Toyota Prius Plug-in Hybrid
BARCELONA: Når Toyota nå lanserer andre generasjon Prius Plug-in, er de fullstendig klar over at de må gjøre en bedre jobb enn tidligere. Vi har kjørt nykommeren, og det er tydelig at Toyota har lyttet til kundene.

Tjue år er gått siden Toyota lanserte sin første Prius basert på Corolla sedan – ingen spesielt vakker bil. Selv om interessen for den sære skapningen var beskjeden, var det en håndfull miljøengasjerte og teknofile som omfavnet hybridteknologien fra første stund.

Da generasjon to kom på markedet i 2003 var den bygget som hybridbil fra bunnen av.

Mange av designtrekkene fra denne, som såpestykkeformen og den horisontalt delte bakruta, er videreført og foredlet i nyere Prius-utgaver. Sågar på konkurrenter som Honda Insight og nye Hyundai Ioniq

Prius har vært blant Toyotas bestselgere siden 2008, men ikke alle omfavner den spesielle designen.

Etter at Toyota introduserte andre hybridmodeller, spesielt Auris som også leveres som stasjonsvogn, har disse «stjålet» volum fra den originale hybridmodellen. Av de som kjøpte en ny RAV4 i fjor, valgte for eksempel 97 % utgaven med hybrid drivlinje. 

Fjerde generasjon Prius som kom på markedet i 2016 medførte nesten en dobling av salget fra 2015, og nå håper Toyota en ladbar Prius skal gi en ny vitamininnsprøyting.

Toyota var en pioner da de lanserte Prius Plug-in i 2011, men kort elektrisk rekkevidde (i praksis cirka 20 km) og stort pristillegg (rundt 50.000 kroner) gjorde at kun et fåtall valgte denne fremfor en vanlig Prius.

Mens det ifølge OFV er registrert over 16.000 nye Prius siden 2000, er under 400 av dem ladbare. Ser vi kun på perioden 2012-2016, etter at Prius Plug-in ble lansert, utgjør den ladbare 4,9 prosent av salget. Ikke spesielt imponerende det heller.

Den statistikken regner Toyota med å endre når de nå lanserer andre generasjon Prius Plug-in med akseptabel rekkevidde og prisdifferanse

Hva slags bil er dette?
Prius er en praktisk femdørs kombikupe i kompaktklassen med plass til fem personer og bagasje. Den leveres kun i én karosseriform, så om du er ute etter stasjonsvogn eller SUV må du velge noe annet. For eksempel en Auris Hybrid eller RAV4 Hybrid.

Motor / drivverk?
Mens den vanlige Prius-modellen har et lite batteri som genererer strøm under bremsing og rulling ned bakker, er Prius Plug-in Hybrid utstyrt med et større batteri som gjør at den kan lades fra stikkontakt. Rundt tre timer fra en vanlig kurs i garasjen gir fulle batterier.

Ifølge den europeiske målemetoden (NEDC) har Prius Plug-in en ren elektrisk rekkevidde på 63 kilometer.

Toyota operer med en praktisk rekkevidde på cirka 50 km når man bruker klimaanlegg, lys, vindusviskere og lydanlegg. Det er få (om noen) ladbare hybrider som kan stille opp med så lang rekkevidde.

Under vår første kjøretur i plask regnvær i Barcelona startet vi med en byrunde på rundt 25 kilometer, før det bar ut på motorvei i hastigheter på 120 km/t.

Vi lot bilen selv velge drivlinje, hvilket innebar at den kjørte mest mulig elektrisk, med unntak av under kraftig akselerasjon da bensinmotoren trådde støtte til.

Etter 45 kilometer med blandet kjøring var batteriet tomt, mens bensinforbruket viste beskjedne 0,07 liter per mil. Jeg føler meg derfor trygg på at en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer i bytrafikk og moderate hastigheter er realistisk.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Toyota oppgir Golf GTE som nærmeste konkurrent. Begge modellene er utstyrt med en stor batteripakke som «stjeler plass» under gulvet i bagasjerommet. I tilfellet Golf sitter du igjen med 272 liter (mot 380 l i en vanlig Golf) mens Prius Plug-in har 360 liter (ned fra 502 l).

Batteripakken gjør det mulig for begge bilene å kjøre utslippsfritt 35-50 km, samtidig som bensinmotoren gjør at rekkevidden er ubegrenset så lenge du har bensinstasjoner i nærheten.

Du kan altså kjøre på ren eldrift gjennom utslippsfrie soner, mens du slipper rekkeviddeangst på ferieturen.

Volkswagen benytter en 1,4-liters turbomotor i kombinasjon med elmotoren, mens Toyota har en 1,8-liter uten pustehjelp.

Hvis du er ute etter rask akselerasjon er Golf GTE det mest spenstige alternativet, men hvis du som Prius-kunder flest er opptatt av lavt forbruk, kommer Prius Plug-in vinnende ut av duellen

Hvordan er den å kjøre?
Komfort er satt i høysetet når det gjelder kjøreegenskaper. Vi skrev at nye Prius har et snev av sportslighet over seg da vi prøvekjørte denne i fjor, men ekstra vekt fra en stor batteripakke gjør at sportsligheten er eliminert i Plug-in utgaven. Det spiller neppe noen rolle for de som vurderer en Prius.

Bilen er godt støydempet og stillegående på spansk asfalt. Unntaket er under kraftig akselerasjon når batteripakken er tom. Da jager CVT girkassen høye turtall for å få mest mulig effekt ut av motoren – en støyet affære.

Hvem passer den for?
Prius Plug-in er en kompakt familiebil som dekker det daglige behovet for mange. Har du en daglig kjørelengde på under 50 kilometer, kan du sannsynligvis kjøre hele uken på strøm så lenge du lader batteriene hver natt.

Samtidig har du en bil med eksemplarisk forbruk på lange turer.

Konkurrenter?
Vi har allerede nevnt Golf GTE som en direkte konkurrent, men trofaste Toyota-kunder vil nok også vurdere en Prius Plug-in opp mot en vanlig Prius nå som prisdifferansen er redusert til cirka 20.000 kroner takket være at Plug-in utgaven er «avgiftsfri».

Dersom du til daglig kjører korte avstander slik at du gjør unna det meste på eldrift, vil du i løpet av et par år spare inn prisdifferansen gjennom redusert bensinforbruk.

Under vår prøvekjøring tilbakela vi en distanse på 180 kilometer med et snittforbruk på 0,42 liter per mil i tillegg til at vi tømte batteripakken. De i den norske gruppen som kjørte mest effektivt oppnådde et snitt på 0,32 l/mil.

En vanlig Prius ville nok klart seg med omtrent det samme forbruket, og en sjåfør som gjør sitt beste for å holde forbruket nede vil oppnå enda bedre tall.

Dette liker vi:
Prius Plug-in Hybrid har et utseende som vekker oppsikt og som man enten liker eller misliker. Den har mye til felles med den vanlige Prius-modellen, men skiller seg ut med annerledes front og hekk.

Bilen har et høyt utstyrsnivå, både med hensyn til komfort og sikkerhet og gir mye bil for pengene.

Setene er komfortable, men som vanlig hos Toyota kunne vi ønsket oss mer støtte under lårene og noen centimeter mer uttrekk på rattet for å finne den optimale sittestillingen.

Dette liker vi ikke:
Batteripakken opptar mye plass og gjør bagasjerommet mindre anvendelig enn på en vanlig Prius. Støynivået fra motoren er plagsomt under kraftig akselerasjon, men ellers er bilen godt støydempet.

Lansering og salgsmål:
Toyota Norge regner med å selge cirka 2000 nye Prius i 2017, omtrent på nivå med 2016. De forventer at halvparten av kundene vil velge Prius Plug-in Hybrid mens de resterende vil velge modellen uten lademulighet.

Importøren regner med at de fleste velger utstyrsnivå Solar som har solcelletak som kan generere strøm nok til 5 km kjøring per dag eller cirka 700 kilometer kjøring i året. Denne varianten kan ikke kombineres med skinnseter.

Prius Plug-in Hybrid er bestillingsklar nå, og de første bilene kommer til Norge i slutten av mars.

Svar på spørsmål:
Mange av dere har benyttet muligheten til å stille spørsmål om bilen. Her gjengir vi noen av dem, men jeg vil også svare hver enkelt av dere best mulig via mail. Bladet BIL vil også teste bilen mer inngående når den er på plass i Norge, gjerne mot aktuelle konkurrenter.

Tor lurer på om det fins hybrider som kan lades både via stikkontakt og bilens forbrenningsmotor siden alle ikke har mulighet for lading hjemme dersom man bor i bygård eller borettslag.

Svar: Prius Plug-in kan lades ved hjelp av forbrenningsmotoren. En times kjøring med tvunget lading skal gi fulle batterier slik at man kan kjøre gjennom utslippsfrie soner. Mange produsenter har fjernet denne muligheten, siden lading av batterier medfører høyt forbruk.

Jon Askjem spør hvorfor en ladbar hybrid er mer tungladet enn en vanlig hybrid. «En ladbar hybrid lader jo minimalt ved kjøring, bremsing osv.», hevder han.

Svar: Batterier med forskjellig karakteristikk er hovedårsaken, men Toyota hevder deres Plug-in Hybrid fungerer tilsvarende en vanlig hybrid under kjøring.

De benytter en generator i tillegg til elmotoren, og denne er reversibel og har som hovedoppgave å sende regenerert strøm tilbake til batteriene.

Sohail Gondal spør hvor lenge batteriene varer i minus 10 grader.

Svar: Prius Plug-in forvarmer batteriene mens den står til lading i temperaturer ned til -10 grader. Toyota hevder derfor man kan kjøre elektrisk i temperaturer ned til -20 grader.

Atlak spør om muligheten for tilhengerfeste og om ladefunksjonen går ut over bagasjerommet.

Svar: Det er ikke mulig å montere tilhengerfeste på Prius Plus-in. Den store batteripakken reduserer volumet i bagasjerommet med 142 liter.

Kim spør hvorfor Prius Plug-in bare har fire seter og om Toyota har klart det ingen andre klarer: å holde forbruket like lavt som på en vanlig Prius når batteriet er «tomt».

Svar: Årsaken til at bilen har fire seter er at nyttelasten er redusert på grunn av en tung batteripakke (120 kg). Med fire personer om bord gjenstår en nyttelast på ca. 100 kg.

Toyota påstår Plug-in utgaven skal klare seg med tilsvarende forbruk som en vanlig Prius, noe vi ser frem til å få testet i praksis når bilen er på plass i Norge.

Tommy Sperre lurer på hvorfor den europeiske utgaven av Prius Plug-in ikke er utstyrt med den store skjermen som den amerikanske utgaven har.

Svar: Toyota Norge sier den europeiske utgaven har en software som ikke er kompatibel med denne skjermen.

Priser Prius Plug-in Hybrid

Active Style PHV

kr 324.000

Executive PHV

kr 337.800

Executive med skinn

kr 353.800

Solar PHV

kr 344.200

 

FAKTA Toyota Prius Plug-in Hybrid

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1798 ccm
2 elmotorer

Systemeffekt:

90 kW (122 hk) v/5200 o/min.

Mål LxBxH:

465 x 176 x 147 cm

Akselavstand:

270 cm

Bakkeklaring:

123 mm

Egenvekt m/fører:

1530 kg

Tillatt totalvekt:

1855 kg

Maks hengervekt:

0 kg

Bagasjerom:

360-1204 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,1 sek.

Toppfart:

162 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,1 l/mil

CO2:

22 g/km

Forbruk målt:

0,42 l/mil

Pris fra:

kr. 324.000 (Active Style)

Pris som prøvekjørt:

kr 353.800


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer