img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
SUV med premium-følelse
Med et nydelig interiør og gode kjøreegenskaper er 5008 en SUV som leverer varene på de aller fleste punkter – bortsett fra det SUV-er tradisjonelt er mest kjent for: Firehjulsdrift.

Hva er dette?
Dette er nye Peugeot 5008 – siste spikeren i kista for MPV-ene. Fra å være en tradisjonell flerbruksbil, har 5008 nå blitt en tradisjonell SUV.

Det vil si høy sittestilling, høy bakkeklaring og et utseende helt i tidens ånd. Europeiske og kinesiske kunder vil ha SUV, uansett hvor kompromittert de måtte være.

Men 5008 letter i det minste på en del av disse kompromissene. Ikke bare har den syv sitteplasser – den har faktisk plass til syv. Det er det ikke alle biler på denne størrelsen som kan skryte av.

Interiør
Selv om Peugeot har prøvd å gjøre 5008 lekker utvendig (og stort sett lykkes med det, i mine øyne), er det innsiden som teller her. Dashbordet – eller cockpiten, som Peugeot kaller det, er en liten Peugeot-revolusjon.

Materialkvaliteten har virkelig premium-nivå – helt fra skinnet i stolene til følelsen på volumbryteren.

Den høyt plasserte multimedieskjermen er oversiktlig nok, men altfor treg i responsen fortsatt. Merkelig – prosessorkraft disse dager er ikke dyrt.

Heldigvis er det noen kjekke snarveisknapper under skjermen, men jeg kunne gjerne sett flere fysiske brytere for klimaanlegget her også.

Bakover i bilen er det veldig god plass til de på midterste rad. Her er tre individuelle stoler montert, hvor alle kan skyves i lengderetningen og seteryggene justeres uavhengig av hverandre.

Sitter jeg med mine 172 centimeter bak meg selv, er det godt med beinplass selv med baksetene i fremre posisjon. Der bør de være for at de to helt bakerst ikke skal klage for høyt – men så er det faktisk helt kurant å sitte bakerst dersom de i midten ofrer litt av beinplassen sin.

For øvrig; utstyrer du bilen med panoramatak, kan det være litt knapt med takhøyde. Jeg subbet håret oppi taket når jeg satt med rak rygg.

Hvordan er den å kjøre?
Bak det knøttlille rattet er det lett å finne seg til rette. Begge utgavene jeg kjørte på lanseringen hadde de råeste setene montert. Det vil si sittepute med justerbar lengde, elektrisk justering med minne, massasje og tjukt skinn.

Selv i laveste sitteposisjon sitter man høyt i trafikken, men fordi 5008 har så høyt gulv, blir sittestillingen heldigvis ikke så rett-opp-og-ned som man kanskje frykter.

Rattet har godt med justeringsmuligheter, så det å finne en god sittestilling var ikke vanskelig. Uansett sitteposisjon var det ingen problemer å se de nye digitale instrumentene over rattet.

Sjekk den elegante instrumentskjermen 5008 har som standard:

Passasjersetet har riktignok ikke elektrisk justering, men til gjengjeld kan det legges flatt. Kjekt om man har valgt de lengste flatpakkene på Ikea.

Den høye bakkeklaringen kommer også med god vandring i understellet. Noen kilometer på veldig hullete grusvei understreket hvor behagelig det er. Her fløt vi over humper og hull knapt uten bevegelse i vannflaskene.

Likevel er ikke 5008 noen båt i svingene. Jeg kjørte stort sett hele tiden i sportsmodus, fordi styringen blir litt for lett og dvask i normalmodus. Med et trykk på sport-knappen strammes styringen opp og gassresponsen er litt kvikkere.

Det lille rattet gjør derimot underverker for kjøregleden. Man føler man ratter en mye mindre bil enn den 464 centimeter lange SUV-en.

Drivlinjer
For å ta det viktigste her først: Nei, 5008 vil ikke komme med verken firehjulsdrift eller hybridløsning. Det er forbeholdt lillebror 3008. Hvorfor? Fordi hybridløsningen vil ta så mye plass bakerst at sete nummer seks og syv må ofres, og da kan man – ifølge Peugeot – like godt gå for en 3008.

Men når hybridvarianten kommer i 2019, blir denne da å få som både forhjulstrekker og med firehjulsdrift.

Et godt utvalg i diesel- og bensinmotorer er hva 5008-kundene kan velge i. Selv kjørte jeg 150-hesters diesel med manuell girkasse og 180-hesters diesel med automatgir. Begge er 2-litere, men to 1,6-litere (100 og 120 hester) er også tilgjengelig.

150-hesteren virker som et fornuftig valg dersom alle syv setene eller det store lasterommet skal brukes flittig. Dessverre lar ikke denne seg kombinere med automatgir, da må man opp på 180-hesteren.

Det positive er at de slarkete «røre-i-grøten»-girkassene til Peugeot endelig ser ut til å være historie. Den manuelle sekstrinns-kassa i 5008 er presis og lettsjaltet. Ikke Ford-skarp, men bedre enn for eksempel Opel Mokka.

Historie er også de fæle robotiserte automatgirkassene. Nå er det gode momentomformere som gjelder for de som foretrekker automatgir.

Konkurrenter
Så mange valg i denne klassen har man ikke dersom syv seter er et krav. Skoda Kodiaq og Mitsubishi Outlander (men ikke hybrid-utgaven) er de eneste direkte konkurrentene, mens Land Rover Discovery Sport befinner seg et solid pristrinn opp.

I motsetning til Peugeoten kan alle disse leveres med firehjulsdrift.

Dette liker vi med 5008:
Veldig praktisk interiør, med ordentlig premium-følelse i materialbruken.

Dette liker vi ikke:
Multimedieskjermen er treg i responsen, og selv det største lydanlegget (utviklet av dunk-dunk-merket Focal) har overraskende lite futt.

--

Og så over til dere lesere. Dette er svarene på spørsmålene jeg ikke har flettet inn i teksten over:

- Hei. Har en 2006-modell 5008! Frontruta er veldig utsatt for gjenskinn i skarp sol – bedre i den nye?
- Nå var det ikke veldig skarp sol denne onsdagen i Lisboa-traktene, men jeg merket ikke noe særlig problem med gjenskinn.

- Hvordan er støyisolasjonen sammenlignet med Skoda Kodiaq?
- Jeg har ikke kjørt Kodiaq (enda), så det er vanskelig å si. Støynivået opplevde jeg som ganske behagelig i 5008. Mye jevn og fin asfalt i Portugal, men også på grusvei sto det til godkjent i min bok. Vindstøyen er beskjeden.

- Er dette et lurt kjøp? Eller er det for mye feil på Peugeot? Hvordan er statistikken på 3008?
- 3008 er for ny til at det går an å si noe om feilstatistikken på den, men med tanke på at begge bilene (både 3008 og 5008) bygges på en plattform Peugeot har en del erfaring med nå, bør kvaliteten være jevnt over god.

- Hva er prisforskjellen mellom 3008 og 5008?
- Prisforskjellen er 30.000 kroner - men 5008 er 7-seter som standard i Norge. Setene kan plukkes enkelt ut (de veier 11 kilo hver) og frigjør til sammen ca 80 liter bagasjeplass når de er tatt ut.

--

FAKTA Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 150

Motor:

1997 ccm, 4-syl. turbodieselmotor

Effekt:

110 kW (150 hk)

Drivlinje:

6M, forhjulsdrift

Dreiemoment:

370 Nm

Mål LxBxH:

464 x 165 x 210 cm

Akselavstand:

284,0 cm

Bakkeklaring:

23,6 cm

Egenvekt:

1490 kg

Tillatt totalvekt:

2230 kg

Maks hengervekt:

1800

Bagasjerom:

780 liter (VDA)*

Aks. 0-100 km/t:

9,6 sek.

Toppfart:

207 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,46 l/mil

CO2:

118 g/km

Pris billigste 5008:

322.000

Pris denne motor:

402.000



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer