img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
En hyllest til gamlefar
Prøvekjørt: Den ser ut som en gammel bil, den kjører som en gammel bil – men jeg elsker den som en gammel hund. Dette er en uke med G-wagen i livet.

Tillat meg å bli litt selvbeskuende her, men for å skjønne hvorfor noen kjøper en Mercedes Geländewagen må man komme litt under huden på både eier og bruksmønster.

La meg derfor presentere: En uke i livet med Mercedes G-wagen!

Mandag – G-wagen til G-moen:
Bilen skal hentes på Lørenskog mandag. Jeg er på vei til Gardermoen og lanseringen av nye BMW 5-serie Touring, og tenker å plukke opp Mercedesen på turen. Jeg plukker opp en kollega fra et annet medie i nærheten av kontoret vårt på Skøyen, og legger i vei i ettermiddagsrushet ut av byen.

Bilen står naturligvis klar på Lørenskog, og dørene låses opp med et solid klunk. Dette høres nesten ut som dørene i et lite hvelv. Den samme følelsen får man av dørene generelt. Den mekaniske lyden i dørlåsene, klikket og dunket når dørene smelles igjen – man må faktisk bruke litt makt for å få de helt igjen.

Jeg kaster et blikk bak i varerommet – dette er en varebil, tross alt – og utbryter umiddelbart «oi, den er mindre enn jeg trodde!».

Jeg har noen planer for hva jeg skal bruke denne bilen til de kommende dagene. Mer om det «til helgen».

Ut av Lørenskog klarer jeg å kjøre feil, og for å unngå å havne i den verste køen er jeg fristet til å ta en snarvei over marka. Det er jo en G-wagen, den er jo bygd for offroading, men jeg klarer styre meg.

På motorveien kan vi endelig begynne å få litt følelse på hvordan denne bilen oppfører seg. Det er ingen utpreget motorveibil – til det støyer det for mye og styringen har så mye slakke rundt senterpunktet at det nesten er komisk.

Men faktisk syns jeg den er bedre enn den moderne GLS-modellen til Mercedes, som på sin side oppleves som den kjører på en pute overalt.

- Det er som å kjøre med konstant mild vannplaning, beskriver jeg GLS som – til min kollegas nikkende anerkjennelse.

G-wagen er ganske stiv.

Tirsdag - parkeringsbekymringen:
Det er godt utpå kvelden på tirsdag før jeg ser G-wagen igjen. I 22-tiden på en parkeringsplass på Gardermoen står den trofast og venter. Ikke at andre biler vil finne på å stikke av, liksom, men å se G-wagen stå der ute er omtrent som gjensynet med en gammel hund.

Litt rufsete, litt sigen i øya – men utømmelig med sjarm.

Etter mange timer i nevnte 5-serie Touring er det merkelig å klatre opp i en bil. Sitteposisjonen i G-wagen er slettes ikke verst. Det krevde litt fikling og justering over tid, men når jeg først fant god-punktet, satt det veldig godt.

I går var jeg usikker på hvor god denne bilen er å kjøre over tid – i kveld tenker jeg at jeg fint kan krysse kontinent med den, uten å plante hjulene på asfalten en gang.

Ut av parkeringsplassen på Gardermoen betaler jeg i bommen, og skal lukke vinduene. Ikke auto-funksjon? Nei. Knappen har to knepp for å indikere autofunksjon, på alle vinduene, men ingen av dem har det faktisk.

Slike anakronismer skal jeg finne flere av.

Jeg kommer hjem til Grünerløkka, og innser fort at jeg bare kan glemme å finne gateparkering. Så sent på kvelden er alle hull tettet. Greit nok, jeg parkerer gjerne i garasjeplassen jeg leier litt nedi veien, men jeg vet at den garasjen ikke har veldig god takhøyde – og en G-wagen er høy.

Jeg sjekker vognkortet, men der står ikke bilens høyde – bare lengde og bredde. Hvorfor ikke høyde også?

BilNorge kommer til unnsetning. Nybildatabasen avslører at G-wagen er 195 cm høy. Makshøyden i garasjeanlegget er 200 cm.

Jeg håper virkelig at ikke en sprinkler eller et ventilasjonsrør er montert noen centimeter for lavt!

Jeg kjører inn, og for sikkerhets skyld åpner jeg takluka for å kunne se hvor mye – eller lite klaring – jeg har. Virker som om entreprenørene har gjort jobben sin.

Problem 2: Ryggekameraet. Det er ikke det at G-wagen er særlig uhåndterlig. Tvert imot. De helt rette sidene og overraskende beskjedne dimensjonene (den er 1 centimeter lengre enn en Passat stv., for eksempel) gjør det ganske enkelt. Men jeg liker ryggekamera. Parkeringspresisjonen blir faktisk bedre med det.

Ryggekameraet er plassert over bakdøren, og i skjermen ser jeg ikke stort annet enn reservehjulsdekselet. At kameraet har en hengerfestefunksjon er bare morsomt. Hva gjør den? Jo, zoomer inn på nevnte deksel.

Anakronisme 2.

Onsdag – aktivitetsdagen:
En helt ordinær dag på kontoret skal krones med sesongens første runder rundt Sognsvann. Dette blir onsdagsaktiviteten fremover. Fotball mandag og fredag, løping på onsdag.

Ikledd ullundertøy og treningshansker legger vi i vei langs grusstiene. Det som egentlig var tenkt å være en tre-runder, ble kortet ned til intervalltrening i stedet. Minst like høy puls, og raskere gjennomført.

Tre varmegrader og sludd i lufta? Joda, det var jo 10. mai, tross alt …

Igjen er G-wagen en trofast hund som står og venter. Jeg klatrer våt og fæl baki varerommet og skifter ut av den møkkete shortsen, inn i tørre bukser og sko. Lykke.

Og G-wagen er lun og god. Som treningskamerat? Helt glimrende.

Torsdag – slipsdagen:
Arbeidsdagen er langt fra over når jeg kjører hjem fra Skøyen i fire-tiden. Jeg rekker ikke mye mer enn å komme meg hjem, lage middag og skifte klær før jeg skal ut igjen.

Anledningen? Åpningen av Porsche Classic Center i Son. Antrekket? Slips-basert.

Med mine peneste sko klatrer jeg opp i førerstolen atter en gang. Kontrasten fra gårsdagens våte opplevelse i treningstøy kunne ikke vært større.

Men det føles minst like riktig.

Under åpningen i Son står ordføreren i Vestby på scenen, og åpner med at han ikke tør si hva han selv kom kjørende i (en BMW, for ordens skyld). Jeg derimot, har ingen kvaler med å kunne fortelle hva jeg har nøkkelen til.

Det er ikke slik at jeg går rundt og skryter av bilen jeg kjører – men selv i Porsche-kretser anerkjennes og respekteres en G-wagen.

På vei hjem fra et veldig vellykket arrangement tenker jeg at jeg veldig gjerne skulle kjørt noen av lekkerbiskenene Classic Centeret hadde å by på – men de ville i lengden i beste fall komplimentert en G-wagen, ikke på noe vis erstattet den.

Jeg ligger i godt driv på motorveien, slår på tråden til min mor og lar meg imponere av lydkvaliteten i Harman/Kardon-anlegget – både til musikk, radio og telefoni.

Fredag – kampdagen:
Som nevnt spiller jeg fotball. Sammen med noen kompiser har vi startet et nytt lag (innenfor et godt etablert idrettslag), og må derfor finne oss i å spille i 8. divisjon.

Sesongens tre første kamper har gitt to seire, en uavgjort og formidable 20-6 i målforskjell. Så på vei til Jarmyra, hjemmebanen vår, er det ikke rart jeg føler meg litt uovervinnelig bak rattet i G-wagen.

Sola skinner, fotballskoene ligger klare i bagen, det er fredag kveld og alt er på stell.

Vi taper. 2-1 mot Årvoll 2. Det er bittert. Målene imot er unødvendige, men det er lite å få gjort noe med det i etterkant.

Tilbake i G-wagen er stemninga fattet. ØHIL 2 skal reise seg igjen.

Lørdag – campingtur:
Gårsdagens skuffelse på eget kunstgress må ristes av. Det er klart for å komme seg ut av byen, finne på noe helt annet og klarne tankene.

Tur-klærne er på, og som alle andre habitter jeg har ikledd meg denne uka, er også dette midt i blinken for G-wagen. Alt passer i den bilen – uansett hva man gjør, hvor man er; G-wagen fyller rollen.

I Askim plukker vi med oss litt mat og en engangsgrill, før de fjernere strøk av Haldenvassdraget skal få besøk.

G-wagen parkeres bak noen felte trær, og lørdagskvelden fylles med grilling og titting utover Rødenessjøen før den rundes av under en dyne i varerommet på bilen.

Jeg er 172 lang, og klarer akkurat strekke meg om jeg ligger diagonalt. Baki varerommet ser jeg at knappene for baksetevarmen fortsatt er i døra. Enda en pussig greie, dette er jo en varebil ...

Akkurat som koppholderen festet i midtkonsollen på passasjersiden: Et slags basketballnett, bare tett i bunnen.

Med ei lita glipe på det ene bakvinduet er det behagelig temperatur hele natta gjennom.

Søndag – realiseringsdagen:
Den lune temperaturen i bilen gjør at jeg er fristet til å kaste meg uti den speilblanke Rødenessjøen. Men jeg er for pinglete, det er for kaldt. Det begynner dessuten å regne, og det er like greit å pakke sakene og komme seg hjem igjen.

Med regnet som treffer den bratte frontruta har jeg denne uka midt i mai opplevd omtrent hele værspekteret man kan forvente av en norsk vår. Fra strålende kveldssol til sludd og slaps.

G-wagen har ikke så mye som hevet et øyenbryn. Dette er barnemat. Den har svelget alt jeg har kastet mot den.

Treningstur i sludd. Porsche-arrangement i slips og fine sko. Beroligende atmosfære etter fotballsesongens første tap. Solid tak over hodet på campingtur i Østfold.

Denne bilen gjør alt.

Mandag – Thanksgiving Day:
Takk for denne gang G-wagen. Du har forsynt deg med 77,47 liter diesel – og enda var det en del liter igjen på tanken da jeg fylte – og du har forsynt meg med en kjøreglede kun G-wagenister ordentlig kan forstå.

Den ser ut som en gammel bil, den kjører som en gammel bil – det er en gammel bil.

De eldste er fortsatt best. Takk, G-wagen.

--

FAKTA Mercedes-Benz G350d varebil

Motor:

2987 ccm, V6 turbodieselmotor

Effekt:

180 kW (245 hk)

Drivlinje:

7A, firejulsdrift

Dreiemoment:

600 Nm

Mål LxBxH:

477 x 186 x 195 cm

Akselavstand:

285,0 cm

Bakkeklaring:

21,7 cm

Egenvekt:

2580 kg

Tillatt totalvekt:

3200 kg

Maks hengervekt:

3500

Aks. 0-100 km/t:

8,8 sek.

Toppfart:

192 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,99 l/mil

CO2:

261 g/km

Pris:

Fra: 1.116.800
Testbil: 1.329.600


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer