img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Ny XC60: Innertier
BARCELONA: Volvo trår ikke feil med nye XC60. 1500 nordmenn har bestilt bilen – de kan glede seg.

Hva er dette?
Dette er Volvos storsuksess XC60 i helt ny drakt. Utrolig nok var den utgående XC60-ens beste salgsår i fjor, så oppfølgeren må treffe umiddelbart.

Det gjør den.

XC90 banet vei for «det nye Volvo», og det er mye XC90 i XC60.

Under skallet finner vi Volvos skalerbare SPA-plattform, hvor 60-serien er så langt ned den plattformen strekker seg.

Hvordan kjører den?
Med SPA i minnet har jeg en viss forventning om hvordan XC60 kommer til å kjøre: Komfortabelt og trygt, uten særlige sportslige tendenser.

Veldig «Volvosk», egentlig.

Det stemmer godt med virkeligheten, men jeg var ikke forberedt på det lave støynivået. Det er latterlig stille i XC60-kupeen på spanske motor- og landeveier, og en ikke-eksisterende fartsfølelse gjør at jeg lurer på om speedometeret lyver når det sier 110 kilometer i timen.

Styringen er lett, og svingradiusen overraskende god for en bil med drivhjul foran.

Det vil si – begge modellene vi hadde tilgjengelig under prøvekjøringen her i Barcelona var AWD-modeller; D5 og T6.

Ingen T8? Nei dessverre – den må vi vente til sensommeren før vi får prøve.

Så, til alle dere som spurte hvordan T8-modellen oppleves må jeg bare skuffe dere, og si at det vet jeg rett og slett ikke.

Begge bilene «våre» var Inscription-modeller med praktisk talt alt utstyr. Det inkluderer luftfjæring, noe jeg liker godt. I komfort-innstilling flyter det veldig godt, kombinert med det lave støynivået er fremferden ekstremt uanstrengt.

Begge bilene sto også på 20-tommere. En sammenligning med 19-tommere ble derfor vanskelig, men jeg opplevde ikke at 20-erne stjal noe komfort.

Diesel eller bensin? T6-modellen er veldig fin. Kompressoren gjør at bilen har bunndrag nok, men jeg føler ikke at alle de 320 hestene bilen skal ha er helt til stede.

D5-motoren levner ingen tvil om drivstoffet den drikker når man hører den gå utenfra. Inne i bilen er nesten ikke mulig å høre den.

Hvordan er interiøret?
Den skandinaviske stilen XC90 etablerte lever i beste velgående i XC60. Så å si alt er plukket rett fra storesøsknene XC, S og V i 90-serien.

Litt endring i grafikken på den store hovedskjermen i dashbordet, blant annet med større skrift på hjem-skjermbildet er positivt.

Startknappen mellom setene kan ikke være annet enn en hyllest fra Volvo til Saab, og hele interiøret kan best beskrives som et sted jeg veldig gjerne ønsker å tilbringe mye tid.

Det beste skussmål et bilinteriør kan få, spør du meg.

I baksetet er det god plass, og føttene får fint plass under forsetene.

Denne eller en av konkurrentene?
Akkurat nå må jeg si XC60 er min favoritt i dette segmentet. BMW X3 er på vei ut, og oppleves nå som en forrige-generasjons-modell.

Audi Q5 er derimot skinnende ny, og naturligvis et glimrende alternativ – men personlig trykker ikke Q5 på noen av vil-ha-faktor-knappene mine.

Lexus NX er nok den bilen som matcher Volvoen best i kjøreopplevelse. Særdeles komfortable stoler og stille fremferd (med mindre du gir bånn gass, og CVT-kassa spinner motoren opp i 4500 omdreininger, vel og merke) er Lexusens store forte, men faller gjennom blant annet på multimedieløsningen.

Mercedes GLC er nok Volvoens sterkeste konkurrent. Også den er tilgjengelig som ladbar hybrid, og treffer både på design, interiør og teknologi ellers.

Flere har lurt på hvordan Volvo kan forsvare en prisforskjell på over 150.000 i Mercedesens favør på de to ladbare hybrid-konkurrentene.

Volvo selv mener de har priset sin XC60 aggressivt, og alle forhåndsbestillingene viser at «folk oppfatter prisen som riktig».

Forhåndsbestillinger, ja.

Så langt er det bestilt rundt 1700 biler før noen i det hele tatt har kjørt den. Trekk fra cirka 150 forhandler- og demonstrasjonsbiler, så havner vi på over 1500 kundekontrakter.

94 prosent av disse har bestilt T8-hybriden.

Basert på T6- og D5-modellen kan jeg ikke si annet enn at de har noe å se frem til.

FAKTA Volvo XC60 D5 AWD

Motor:

1959 ccm, R4 turbodiesel

Effekt:

173 kW/235 hk

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift

Dreiemoment:

480 Nm

Mål LxBxH:

469 x 200 x 166 cm

Akselavstand:

286,5 cm

Maks hengervekt:

2400

Aks. 0-100 km/t:

7,2 sek.

Toppfart:

220 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,55 l/mil

CO2:

144 g/km

Pris:

D4: 640.000
D5: 690.000
​T5: 725.000
T6: 890.000
​T8: 690.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer