img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Civic Type R: Endelig komplett
DRESDEN: Honda Civic Type R har i 2017-form blitt mer polert enn forgjengeren, men knivseggen er fortsatt like skarp.

Hva er dette?
Honda Civic Type R. Navnet gir assosiasjoner til turtallsjaging, tettstegede girkasser, betongstive dempere og uendelig med moro.

Civicen med det røde Honda-emblemet har i mange generasjoner gledet en særs trofast fanskare – en gjeng som mener at «livet begynner ved 5000 omdreininger».

Civic Type R var en av fanebærerne for VTEC-teknologien, hvor turtall var alt.

Så skjedde ting. For få år siden kom forrige generasjon Civic Type R. Under panseret? En turbomotor. For første gang benyttet Honda seg av turbo og VTEC i samme pakke. Fansen var skeptiske. Vi var skeptiske.

Hva skjedde? Vi elsket den!

Perfekt var den likevel ikke. Den var fortsatt veldig stiv, motor- og eksoslyd var både usexy og påtrengende og selv om vi digget både motor og bil, var det fortsatt et kompromiss å skulle leve med en Type R som hverdagsbil.

Ikke nå lenger.

Hvordan er den å kjøre?
Det er kanskje litt rart å nevne «god komfort» og «Civic Type R» i samme setning, men det kan vi med rette gjøre nå.

En egen komfort-innstilling gjør at demperne tar en avslappet holdning, og kombinert med noen av de beste setene som er å oppdrive i bilverden, blir nye Type R en bil det er lett å leve med i hverdagen.

Den lave utvekslingen i girkassa (2000 omdreininger i sjettegir allerede ved 85 km/t!) kan kanskje bli litt slitsom, men i norske motorveihastigheter ikke et kjempeproblem.

Bilen starter riktignok i Sport-modus hver gang, for dette er jo en Type R tross alt. Det betyr litt stivere demping, kvassere gassrespons og merkbart tyngre styring.

Ønsker du å kvesse klørne ytterligere, er +R-funksjonen tingen. Da blir alt enda litt skarpere – men jeg tipper jeg hadde latt +R-funksjonen være forbeholdt banekjøring.

Selv om Honda har introdusert en komfort-innstilling, er ikke nye Type R noe slappere å kjøre enn forgjengeren.

Bittet og grepet frontpartiet klarer å få til er nærmest utrolig. På Lausitzring nord for Dresden i Tyskland kommer minnene fra da vi kjørte fra Focus RS på Rudskogen mot forrige Civic Type R, men siden det er en liten stund siden, tar det noen runder før jeg er helt varm igjen.

Man kan gå på gassen så tidlig at det nesten ikke skal gå an. De fleste forhjulsdrevne biler ville hylt og skreket mens de spant i stykker dekk til den store gullmedalje. Ikke Civic. Jeg kan nesten kjøre med digital høyrefot: Enten null gass, eller full gass.

Bremsene biter bra, og er lette å kontrollere – selv om ABS-en slo inn litt tidlig ved et par anledninger – og styringen gir en skikkelig følelse av «point-and-shoot». Dit du peker med rattet, dit går bilen. Kjapt.

Ute på landeveien har Honda tatt viktige grep med en annen ulempe ved forrige Type R: Lydbildet. Et helt nytt eksosanlegg (hvor alle tre rørene bak er funksjonelle, forresten!) gir mye lavere drønne-støy i fart, samtidig som vaskemaskinlyden når man drar på er eliminert.

Forventer du smell og burbling som en Focus RS må jeg skuffe deg, her er det ingen eksosklaffer og fancy triks som lager mer lyd enn det skal være.

Det er mer enn nok drama i måten bilen kjører på – og ikke minst ser ut. Særlig vakker er den ikke, men her er det form som følger funksjon. Og interiøret er i det minste veldig bra både i layout og materialfinish, selv om multimedieløsningen ikke er særlig mye å rope hurra for.

Hva med konkurrentene?
For Honda er Nüburgring-rekorder av uforståelige grunner veldig viktig, og Civic Type R er den foreløpige Ring-kongen blant forhjulsdrevne biler.

Den rekorden tilhørte inntil nylig Golf GTI Clubsport S, en naturlig konkurrent til Civicen.

Jeg tror ikke Civic-fansen kikker mot Golf GTI. Tvert imot, de fnyser av den. «For polert», «for uinspirerende», «for tysk».

Type R har kanskje blitt mer polert den også, men uinspirerende er den ikke. Og i hvert fall ikke tysk – mer japansk bil skal man lete lenge etter.

Men det viktigste er likevel at Civic Type R ikke har mistet gæren-genet, litt mer hverdagslighet til tross.

FAKTA Honda Civic Type R

Motor:

1996 ccm, R4 turbobensin

Effekt:

235 kW/320 hk

Drivlinje:

6M, forhjulsdrift

Dreiemoment:

400 Nm

Mål LxBxH:

456 x 188 x 143 cm

Akselavstand:

269,9 cm

Aks. 0-100 km/t:

5,7 sek.

Toppfart:

272 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,77 l/mil

CO2:

176 g/km

Pris:

600.000*

*: Honda håper å lande på 600.000 kroner blank for Civic Type R med den største utstyrspakka, GT Pack, men det er ikke bekreftet enda. Foreløpige kalkyler ligger på 605.000 kroner. Det ser ikke ut til at Honda bryr seg med å ta inn basis-utgaven, kun GT.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer