Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det stråler energi av Arteon. Her skal du tvinges til å tenke på Volkswagen som annet enn massevare, noe annet enn Passat. En firedørs kupe-liknende kombi med rammeløse vinduer og baksete med plass til tre. Med Arteon forsøker VW å skjule slektskapet til Passat. Her skal det siktes oppover mot premium. Derfor ble navnet Passat aldri nevnt med et eneste ord av tyskerne i forbindelse med prøvekjøringen. Derimot lyste kjekke konkurrenter som Audi A5 Sportback, Mercedes C-klasse, BMW 3-serie og BMW 4-serie Grand Coupé opp på å skjermen. En skikkelig Gran Turismo hvor VW-emblemet lyser stort i bakspeilet ditt før den smetter forbi, ser ut til å være Volkswagens drøm. Drømmer og mål Lengde, bredde, akselstand og sporvidde er så godt som identisk med Skoda Superb kombi. Flott bil det, suksess har den også, med Arteon blir ikke mer premium av dette opphavet. Jeg hadde håpet på og ventet noe mer. Jeg vet jeg nå høres surmaget ut, og det er egentlig ikke hensikten, men når VW tilsynelatende legger lista såpass høyt med Arteon og sikter inn i gruppen av bortskjemte bileiere, hadde det gjort susen med Audi A4 / Q5 i bunnen. Nivået under Audi Noen grep har Volkswagen riktignok tatt i forhold til Passat. Arteon med motorer fra 150 hk (bensin og diesel) helt opp til 280 hk (bensin) og 240 hk (diesel), trives i høye hastigheter, og lyddempingen er såpass god at dieselmotoren nærmest ikke høres inne i bilen. Alle motorvariantene leveres kun med sjutrinns automatgirkasse. Både Passat og Superb drar fortsatt med seg seks trinn ved flere av motorvalgene. Utstillingsvinduet Så savner jeg luftfjæring i Arteon. Store langturbiler skal ha det. Huff, nå ble jeg visst litt surmaget igjen, for jeg har jo allerede sagt flere ganget at jeg synes Arteon har mye bra ved seg. Det syntes jeg den også var da VW avduket bilen på Genève-messen for drøyt to år siden under navnet Sport Coupé Concept GTE. Hyggelig pris Slett ikke så ille. Nå er den vanskelig å sammenlikne med Passat, fordi med innføringen av Arteon kuttes Passat sedan ut i Norge med unntak av ladehybriden. Derfor tror importøren på 300 Arteon i år og 200 hvert år framover. Om jeg tar utgangspunkt i april-prisen for Passat sedan med 150 hk dieselmotor og DSG, så kostet den 65.000 kroner mindre enn tilsvarende Arteon, mens prisforskjellen ned til Skoda Superb kombi med samme drivlinje er 70.000 kroner. Største motorer først I august kompletteres Arteon-programmet med 150 hk/190 hk bensin og 190 hk dieselmotor. Prisene på disse er ikke klare. Hvis du lurer på om Arteon kommer som ladbar hydrid eller i batterielektrisk utgave, så glem det. VW trenger oppmerksomhet rundt Arteon. Selv om det generelt går bra for VW-konsernet på verdensbasis, sliter Europas desidert største bilprodusent i nærmiljøet og gikk tilbake 1,8 prosent i et EU hvor bilsalget i første tertial økte med 4,7 prosent.
|