Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Elektriske Smart Fortwo er ikke rimeligst blant de minste elbilene, men helt sikkert morsomst å parkere. Et tre meter langt hull i bilrekken finner du alltid, og mer skal ikke til for å smette 2,7 meter lange Smart ForTwo på plass. Velg elcab Kabrioletvarianten er – etter min mening – virkelig verd de 20.000 kronene den koster ekstra i forhold til standardvarianten. 189.900 kroner prises sommerherligheten til, og elbilen fungerer like godt resten av året også. Billigere enn i Tyskland Den norske importøren bestemte seg ved midtlivsoppgraderingen av Smart å kutte alle utgavene med fossil motor og kun satse på de elektriske variantene av Fortwo og Forfour, Smarts eneste to modeller for tiden. Jeg tror det var et klokt valg for å skille seg ut. Smart er enn så lenge helt alene med batterielektrisk kabriolet. Kjører som en gokart Så er den helt stille i bytrafikk. Med bare et lite sus fra dekkene ruller du med taket nede verdensvant inn foran favorittkafeen. Markedet for Smart Fortwo Cabriolet er ikke stort i Norge. Kanskje bare 50 biler i året, men husk at 50 biler av denne typen i vinterlandet Norge tross alt utgjør rundt en seksdel av samlet, årlig cabriosalg. Trekker ikke Smart oppgir elforbruket til 13,0 kWh per 100 kilometer. Det er på linje med langt større og tyngre biler som VW e-Golf, Hyundai Ionic, Opel Ampera-e og BMW i3. Den stutte formen får ta skylden, og med 17,6 kWh batteri kommer du maksimalt 160 kilometer før bilen skriker etter en stikkontakt. Det bryr ikke Smart seg om. Dette en er bybil, og knapt noe annet, er budskapet tilbake når jeg etterlyser større ladefart enn 7,2 kW og null mulighet til hurtiglading. Jeg tror det er riktig filosofi for Smart Fortwo, men neppe for Smart Forfour som leveres med samme batteri og foreløpig samme ladefart.
|