img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
S definerer klassen
Den oppgraderte Mercedes-Benz S-klasse setter standarden for luksusklassen, og gir rekkesekseren det beste comebacket den kunne håpet på.

Mercedes S-klasse er kanskje den mest «Mercedeske» av alle Mercedeser. Flaggskipet som skal være ledestjerna (bokstavelig talt) for design og teknologi.

Derfor er det kanskje ikke rart at det er nettopp S-klassen som får æren av å introdusere rekkesekserens comeback for Mercedes. Den høyt aktede motorkonfigurasjonen forsvant for mange år siden, men da Mercedes bestemte seg for å utvikle en helt ny motorserie, ble millionene pumpet inn i utviklingen av en modulær rekkemotor – med sylindertall fra tre til seks.

Det er nok i hovedsak denne modul-tankegangen – ideen om at tre-, fire- og seks-sylindrede motorer deler sylinderspesifikasjoner, at fireren i praksis bare er en avklippet sekser – som er grunnen til at rekkesekseren nå gjør sitt comeback.

Rent pragmatiske grunner, altså. Men det er lov å kaste litt nostalgi inn i bildet også. Sånn for entusiasmens skyld.

Så, det viktigste spørsmålet: Hvordan er den nye sekseren?

Vi starter med en S 500. En modellbetegnelse som tidligere betød skikkelig V8-er er nå plutselig en treliters rekkesekser (åtteren heter nå S 560). Med to turboer yter motoren 435 hestekrefter, så det er ikke mangel på power akkurat.

Vi kan først gjøre det så enkelt som mulig: Dette er et herlig kraftverk! Med rødmerking så vidt over 6000 er det ikke en utpreget turtallsmaskin, men den drar godt gjennom hele registeret og er akkurat så silkemyk som en rekkesekser skal være.

Lydbildet er naturlig nok tynnere enn i åtteren, men det er ikke noen ulyd i sekseren. Litt turboplystring er mulig å høre om man går av gassen på litt høyt turtall, men det er lov.

Vi hopper deretter inn i en S 400d. Den modulære tankegangen strekker seg nemlig ikke bare opp og ned i sylinderantall – men også på tvers av drivstoff. Det er nemlig samme blokka i dieselmotorene som i bensinmotorene nå.

Det første bekjentskapet vi stiftet med den nye motorserien var nettopp en diesel: Den nye to-literen som debuterte i E-klassen i fjor.

Den imponerte oss da, og i sekserform imponerer den enda mer. 700 Newtonmeter er herlig i en bil som S-klasse. Akselerasjonen er uanstrengt, og til og med lyden i denne motoren er bra. Ved tomgang høres den ikke – ved fullt pådrag har den noen bass-drag som faktisk er litt barsk.

Hva med resten av bilen?
S-klassen har fått en overhaling også utover de nye motorene. Nye lykter og oppgradert multimedieanlegg er kanskje de største endringene rent visuelt – der sistnevnte er hentet fra E-klassen.

Det betyr skarpere grafikk og nytt grensesnitt sammenlignet med utgående S-klasse.

Det nye grensesnittet betyr også nytt ratt, med to små berøringsfelt som fungerer som «piltaster» for hver sin skjerm; instrumentskjermen og multimedieskjermen.

Dette fungerer på samme måte som i E-klassen. Med andre ord: Etter fem minutter med tilvenning sitter det godt i fingrene.

Den største nyheten her er at cruise control-pinnen Mercedes har brukt i en mannsalder er fjernet, og erstattet med knapper på rattet – ifølge Mercedes fordi «amerikanerne ville ha det sånn».

Jeg må innrømme jeg foretrekker den gamle pinnen – det blir veldig mange knapper på rattet med den nye løsningen.

Men slike bagateller ødelegger ikke det faktum at S-klassen fortsatt er både ledestjerna til Mercedes, og også standarden for biler i denne klassen.

Litt mer skuffende er det at Mercedes ikke har tatt større steg på den autonome fronten. De mener oppgraderingen til S-klasse har «den største teknologiske oppgraderingen noen Mercedes-modell har sett», men det er ikke særlig mer å finne her enn i E-klassen.

Mercedes kaller selvkjøringsgraden på S-klassen for «Nivå 2 +», men når nye Audi A8 kommer om noen måneder er den allerede på Nivå 3.

Sjekk ut hva nivåene innebærer her 

Likevel: Mercedes S-klasse er fortsatt bilen de andre strekker seg etter når det gjelder luksus og komfort, og opplevd velvære både i for- og bakseter.

S-klassen er mye mer enn bare en rekkeseksers gjenfødsel, men i denne midtlivsoppdateringen er det ikke tvil: Det er sekseren som står i sentrum, og jeg digger den.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer