img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
52 bilder i galleri
Opels franske SUV
DARMSTADT: Opels nye SUV er umiskjennelig Opel, men like fullt har den Peugeot 3008 i bunnen. De to bygges parallelt i Frankrike som direkte konkurrenter.

Dette har jeg da kjørt for ikke lenge siden, er første tanke som slår meg idet jeg legger ut fra flyplassen i Frankfurt i retning Darmstadt.

Riktignok sitter jeg i en helt ny Opel som først lanseres i Norge rett etter jul, men som tvillingbroren til Peugeot 3008, de er ikke eneggede, har Grandland X det meste felles med den franske kompakt-SUV-en. Du kan bare ikke se det.

Tråkker i tradisjoner
For alt det synlige er forskjellig, karosseriet, front og hekk, og ikke minst innvendig. Der Peugeot 3008 framstår som svært moderne med instrumentene plassert over rattet, og en ganske spesiell automatgirspak, fyller Opel den tradisjonelt sikre og ganske konservative rollen.

Instrumenteringen er lettlest, men ikke skjermbasert a la Active Info Display hos VW, og derfor uten mulighet til oppdatering uten først å redesignes. Men hvorfor klage? Dette er akkurat slik de fleste vil ha en bil. Grandland X har dessuten mange fellestrekk med Nissan Qashqai.

Mange vil ha SUV
Forskjellen er bare at Qashqai stiller med mange års forsprang på Opel (og for så vidt Peugeot 3008) ved for lengst å ha inntatt posisjonen som den mest foretrukne SUV-en i Europa og gjennom å være EUs femte mest kjøpte bilmodell uansett klasse i år.

Tall fra analyseselskapet JATO viser dessuten at SUV-ene de siste årene har klatret fra en ubetydelig posisjon i Europa, til å bli den mest foretrukne biltypen foran småbilene (B-klasse) og kompaktbilene (C-klasse) i 2017.

Det gjør at alle skuler til Qashqai, kopierer det beste derfra og ellers gjør egne vrier for å framstå som unike. Å være salgsleder betyr nødvendigvis ikke å være best, og Opel er i så måte en viktig angriper for dytte bilklassen opp og fram.

Ikke 4x4
Men Opels utfordring ligger ikke på noen måte i å være unik. Bilen inneholder knapt noe som konkurrentene ikke har. Som fremhjulsdrevet diskvalifiseres den i å delta i de 40 prosentene av det norske bilmarkedet som foretrekker bil med 4x4.

Først som ladbar hybrid, om et års tid eller vel så det, får Grandland X firehjulsdrift som bonus ved at elmotoren i hybridpakken driver bakhjulene.

Under panseret på Grandland X er alt fransk. Jeg liker den tresylindrede, 1,2 liter store bensinmotoren på 130 hk. Den snerrer og  er akkurat så sinna som jeg synes motoren i en kompakt SUV skal være. 230 Nm i moment holder mer enn nok til vanlig kjøring.

Også diesel
Bor du utenfor bysentrum og samtidig både kjører mye og langt, og gjerne trekker et eller annet tungt bak bilen, ville jeg valgt dieselmotoren. 120 hk/300 Nm passer til formålet, men selv om dette er PSAs mest kjente motor, brukt gjennom mange år i blant annet flere Ford- og Volvo-modeller og i Mini, er den – som alle andre dieselmotorer er jeg redd – en dødsdømt dinosaur om ikke det dukker opp rimelig renseteknologi som klarer kommende Euro-krav.

Begge motorene leveres også med automatgir. Senere kommer motorer med mindre og med mer effekt. Bare se på utvalget til Peugeot 3008, og du vet hva som er i vente på Opel Grandland X.

Om å sitte godt
Generelt liker jeg Opels seter, og akkurat sittekomforten foran i kombinasjon med lavt støynivå vil jeg mene at er det beste ved Grandland X. Trekk ut sitteputa og juster setevinkelen slik du vil ha den, og du sitter utmerket for å kjøre sikkert i time etter time.

Naturligvis inneholder Grandland X alle nødvendige førerstøttesystemer for ikke å stryke i fem-stjerners-kampen hos Euro NCAP, men siden Opel er kjent for rikholdig med standardutstyr på toppmodellen (du kan velge mellom Innovasjon og Premium, jeg ville uansett ikke nølt med å plusse på 26.000 kroner til høyeste utstyrsnivå), overrasker det litt at blindsonevarsling betinger ekstrapakke med fireveis kameradekning til 5400 kroner ekstra.

Heldigvis er varme i rattet på plass sammen med fysisk trafikkskiltgjenkjenning, fotgjengeroppdagelse og aktiv filholder i standardpakken. Varme i baksetet og i frontruta ligger i premiumpakken, mens aktiv cruisekontroll dessverre bare kan leveres i kombinasjon med dieselmotor (!) og automatgir, og koster 6900 kroner ekstra. Også trådløs lading av mobiltelefonen tar Opel ekstra betalt for på vei mot 2018. Forstå det den som kan!

Hjelp mot hjulspinn
Grip Control, en ut fra underlagets beskaffenhet programmerbar måte å styre bremsesystemet på for å redusere faren for hjulspinn, var for noen år siden Peugeots svar på firehjulsdrift.

Opel Grandland X kan leveres med Grip Control, men mot et pristillegg på 4900 kroner. I tillegg har alle varianter med Grip Control MS-dekk som igjen øker engangsavgiften i Norge med 6000 til 7000 kroner. Jeg er i tvil om Grip Controll faktisk er verd så mange penger.

Samme pris for bensin og diesel
Opel hevder å ha priset Grandland X gunstig når standard utstyr regnes med. Billigste variant koster 318.900 kroner, uansett om du velger bensin- eller dieselmotor.

Grunnprisen er litt høyere enn for Peugeot 3008 og en del høyere enn for Nissan Qashqai.

Opels mål er årlig å selge 1000 Grandland X inntil den blir ladbar hybrid. Da legges kortene på nytt, og ingen vet hvordan norske avgiftsmyndigheter vil beskatte ladbare hybrider i 2019.

Opel Grandland X

Motor:

1199 R3 turbo bensin

Effekt:

96 kW (130 hk)

Dreiemoment:

230 Nm

Drivlinje:

6M – forhjulsdrift

Mål LxBxH:

448 x 186 x 161 cm

Akselavstand:

268 cm

Egenvekt:

1350 kg

Tillatt totalvekt:

1930 kg

Tilhengervekt:

1350 kg

Bagasjerom (VDA):

514 – 1652 liter

Aks. 0-100 km/t:

11,1 sek.

Toppfart:

188 km/t

Oppgitt forbruk:

0,51 l/mil

CO2:

117 g/km

Pris fra:

Kr 318.900

Pris prøvekjørt:

Kr 370.000

På plass i Norge:

Tidlig i 2018


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer