img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Kjørt: Hyundai i30 N
VALLELUNGA, Italia: Hyundai kliner til med en egen sportsutgave av den tradisjonelle i30. En underdog, ja – men dette er en å se opp for.

Hva er dette?
Hyundai i30 N er merkets første forsøk på «performance»-modeller. Tenk GTI, ST og lignende modellserier. Basisen er ikke overraskende i30, kombikupeen som ble lansert tidligere i år, og resultatet, det er intet mindre enn imponerende.

Med en turboladet 2-liter vi kjenner fra andre Hyundai- og Kia-modeller, tunet til 250 hestekrefter i basisutgaven og 275 i Performance-utgaven, er det ingenting i si på ytelsene. Hyundai har dermed gjort det samme som Peugeot og Volkswagen, som begge tilbyr sine GTI-modeller av henholdsvis 308 og Golf i to effektutgaver.

Forskjellene mellom de to N-nivåene er små, men merkbare. Performance-utgaven går opp en tomme i felgstørrelse (fra 18 til 19), samt bytter ut Michelin Pilot Super Sports-dekkene med Pirelli P Zero. På forakselen sitter en elektronisk kontrollert differensialsperre, og i enden sitter et sportseksosanlegg, med justerbare ventiler for ekstra bjeff og smell.

Hvordan er den å kjøre?
Førsteinntrykket er at i30 N er veldig snill. Vi starter i en 250-hester, og på italienske motorveier er opplevelsen silkemyk. Gode stoler (med uttrekkbar lårstøtte!) og en fin sittestilling er lett å ta for gitt, men verdt å gi oppmerksomhet for når det stemmer så godt som i Hyundaien.

Nå skal det sies at asfalten her virker å være lagt i forrige uke – mil etter mil med lakris-sort underlag av mykeste sort.

Over på landeveien merkes det at bilen er stiv. Mellom motorveikjøringen og landeveiskjøringen har vi byttet til en 275-hester. Ikke fordi vi måtte, men fordi vi hadde lyst.

Vi havner fort i «Custom»-modus med knappen på rattet som styrer kjøremodiene. Vi setter det meste i Sport, eksosen i Sport+ og understellet i Normal – altså, den mykeste innstillingen.

Dette er kremkombinasjonen for de mildt sagt forferdelige veiene som slynger seg rundt Vallelunga-banen nord for Roma. Det vil si; det er underlaget som er forferdelig. Svære hull kombinert med et lappeteppe uten like av asfalt, betong og annet som kan klistres på bakken (tyggegummi?) gjør ikke jobben enkel for Hyundaien.

De stive motorfestene og slanke dekkprofilene gjør at det støyer litt, men akkurat her tror jeg de fleste biler ville støyet en del. Og det er bare dekkstøy. Vind- og motorstøy er det ikke mye å finne av, selv ikke i 150 på motorveien.

Styringen er presis, og girskiftene enda mer så. Automat kan du bare glemme i i30 N. Jeg savner det ikke. Clutchen har et tydelig bitepunkt, men er ikke unødvendig tung å bruke – og hele pakka virker å stemme godt overens.

Det er ingen hastverksjobb Hyundai har gjort her.

Det merkes innvendig også.

Ryddig interiør
Interiøret er herlig fritt for tøysete detaljer. N-rattet har to knapper for kjøremodi og en liten, diskret N-logo nederst. Girkula er unik for N-modellen, men ikke spesielt flashy. Sportsstolene kunne like gjerne vært montert i en vanlig i30 (men er herlige), og multimedieskjermen øverst på dashbordet har en egen N-modus, med rundetidtager, effektmåler og g-kraftvisning blant annet.

Innvendig er det som en i30 ellers – og det er helt greit. Særdeles oversiktlig, veldig funksjonelt og godkjent materialkvalitet. Det vil si, ikke helt på nivå med Golf, men bedre enn de fleste japanske konkurrenter.

Det er utvendig de største visuelle forskjellene ligger. Senking, store felger (jeg syns 18-tommerne er penere enn 19-tommerne), røde detaljer og to eksosrør er med på å skille N fra en liten diesel-i30.

Å balansere de to ytterpunktene «sportsbil» og «hverdagsbil» er ikke enkelt. Golf GTI svinger for mye mot det siste – Honda Civic Type R for mye mot det første.

i30 N legger seg et sted imellom, i et herlig middelpunkt.

Det samsvarer med kjøreopplevelsen også.

Vi vet foreløpig ikke hva i30 N kommer til å koste, men det ble antydet at vi snakker om 460.000 for 250-hesteren, og 500.000 for 275-er’n.

Mye penger for en Hyundai? Tja, for de som ikke er så opptatt av merke, men heller vil ha en morsom bil til hverdags og fest er i30 N et valg jeg kan gå god for. En underdog, men det er vel de vi liker å heie på, er det ikke?

FAKTA Hyundai i30 N

Motor:

4-syl. turbobensinmotor, 1998 ccm

Effekt:

184 kW (250 hk)

202 kW (275 hk)

Dreiemoment:

353 Nm
​(378 m/ overboost)

Mål LxBxH:

433x180x145 cm

Akselavstand:

265,0 cm

Egenvekt:

1400 kg

1429

Tillatt totalvekt:

1950 kg

Bagasjerom:

381-1287 liter (VDA)

 

Aks. 0-100 km/t:

6,4 sek.

6,1 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,70 l/mil

0,71 l/mil

CO2:

159 g/km

163 g/km

Pris fra:

Ca 460.000 (antatt)

Ca 500.000 (antatt)

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer