img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Nissan Leaf forbedret til på ny å bli bestselger
YOKOHAMA: Som første norske medium har BilNorge kjørt nye Leaf på offentlig vei og ute i vanlig trafikk. Grepene som Nissan har tatt kan gjøre Leaf til elbilbestselger i 2018.

På grunn av alt oppmerksomheten lurte jeg en stund på om Jesus som var på vei tilbake. Men så viste det seg at det kun var Nissan som gjorde seg klar til å lansere andre generasjon av Leaf.

Først var det sniktitt med prøvekjøring på bane i Japan, så var det offisiell lansering i Japan uten å kjøre bilen, deretter Europa-lansering på DOGA i Oslo (også uten kjøring), så offisiell kjøring på vanlig vei i Japan før den offisielle kjøringen tar til i Europa i januar. Sliten allerede? Mer kommer.

Informasjonsbombing
For som om ikke det var nok er to biler som ingen får lov til å kjøre annet enn av og på tilhenger og inn og ut av utstillingslokaler, trukket landet rundt og vil ha vært innom hver avkrok før produksjonsbilene kommer, sannsynligvis sent i januar eller tidlig i februar. Akkurat nå står en av førseriebilene i Zero-teltet på Youngstorget i Oslo og på torsdag kan du se og prøvesitte den samme bilen i Tønsberg.

Altså: Jeg kan ikke huske å ha opplevd like mye oppstyr noen gang rundt lanseringen av en bilmodell som fremstilles som komplett ny, men hvor svært mye av originalen skjules bak nye paneler.

Ikke noe galt i det siste for Leaf var elbilen som for alvor fikk nordmenn til å bli elbilister og – så langt – har gjort Leaf til historiens mest valgte elbil i Norge med 32.000 solgte eksemplarer i perioden fra lanseringen for seks år siden.

Synlige endringer
Endringene Nissan har gjort på Leaf er altså langt mindre enn man først får inntrykk av, men de er så viktige at bilen på mange måter framstår som ny. Og enda viktigere: at den oppfattes som ny.

Grep som endret front og hekk, større batteripakke (fra 24/30 til 40 kWh), mer motorkraft (fra 109 til 150 hk) samt flere og bedre førerstøttesystemer uten å endre prisen (273.000 kroner for en godt spekket lanseringsmodell) har vært helt avgjørende for å holde liv i Leaf til det store elbilskiftet kommer rundt 2020.

Ikke høydejustering
Jeg setter med inn bak rattet utenfor Nissans hovedkontor i Yokohama, Japans nest største by samt forstad til og sammenbygd med Tokyo, og oppdager umiddelbart at fortsatt kan rattet bare høydejusteres og ikke lengdejusteres slik som så mange kunder har spurt om.

Instrumenteringen er også tilsynelatende helt ny, men egentlig bare plukket fra en annen Nissan-modell. Jeg likte det gamle bedre. Det så faktisk mer moderne ut.

Mer skyv – en pedal
Med Auto Motor og Sports svenske medarbeider i passasjersetet blinker jeg ut i trafikken. 150 kontra 109 hk merkes godt på skyvet. For selv om batterikapasiteten i basisversjonen er økt fra 30 til 40 kWh, er bilens egenvekt kun økt med 19 kilo.

Det neste jeg legger merke til er hvor stille bilen ruller. Selv når jeg kommer ut på motorvei og legger meg i de lovlige 80 km/t er lyden fra dekkene behagelig lav.

Jeg velger å kjøre med e-pedal tilkoblet. I den japanske Leaf-utgaven virker den akkurat som i BMW i3 bortsett fra at i BMW-en kan den ikke slås av. Det kan den i Leaf.

Ved å løfte blikket langt fram på veien, kan nesten all kjøring skje med kun å bruke gasspedalen. Egentlig hadde jeg tenkt å koble ut e-pedalen på motorveien, men isteden la jeg inn ProPilot og lot bilen kjøre selv.

Nå skal det sies at veioppmerkingen i på japanske motorveier er god og siden kjøringen foregikk i dagslys hadde bilens kameraer ingen problemer med å lese avstanden til forankjørende og holde Leafen stabilt midt i kjørefeltet.

Førerstøtte
Siden ProPilot kun forholder seg til ett kjørefelt, fungerer det best i kø og på motorvei. I Europa bygger Nissan i tillegg til kameraene også inn avstandsradar, men det er kun på grunn av høyere fartsnivå på europeiske veier. For å fungere krever ProPilot god veioppmerking og godt nok lys til å lese oppmerkingen.

Ved første kaffepause inntar jeg baksetet for å slå fast at her er det greit å sitte, og at bilen mangler skiluka i bakseteryggen som mange av dere lesere har spurt om.

Deretter åpner jeg bak til et langt større bagasjerom enn i forgjengeren, økt fra 350 til 435 liter. Innerst i det dype rommet stjeler basshøyttaleren til BOSE-anlegget litt, men ikke mye plass.

Ikke tilhengerfeste
Akkurat det med tilhengerfeste har fleste av dere spurt om, så her er svaret: Nei. Ei heller Leaf II kan utstyres med originalt tilhengerfeste. Trolig vil utstyrsleverandører kunne tilby det som ekstra, ikke for å trekke tilhenger, men for å montere sykkelstativ på.

Når Nissan snakker om ny Leaf streifer samtalen nesten alltid innom Intelligent Mobility. La det være klart at Leaf ikke inneholder noe nytt som du ikke finner i andre biler. Du må fortsatt kjøre selv og holde i rattet hele tiden. Men bilen ser trafikken rundt seg og varsler tydelig når fare oppstår. Her teller først og fremst valg av løsninger holdt opp mot pris. 273.000 kroner for denne bilen er etter min mening løp og kjøp-pris.

Så får vi se hva konkurrentene svarer med. Hyundai jobber allerede energisk med å posisjonere el-varianten av Kona selv om den først er i Norge etter sommerferien.

40 og 60 kWh
Jeg har bevisst valgt å spare dere for batteriet i Leaf til slutt. Med Leaf II forsvinner både 24 og 30 kWh batteripakkene og erstattes med 40 kWh som i utvendige mål er identisk med 30 kWh-batteriet.

Ny kjemi og tettere cellepakking har gjort det mulig å laste inn mer kapasitet og øke den teoretiske rekkevidden fra 250 km til 378 km hvilket betyr at den faktiske rekkevidden øker fra snaut 200 km til rundt 250 km om sommeren og rundt 200 kilometer om vinteren, avhengig av kjøreforhold og temperatur.

Nissan sier to ting om ny Leaf: Det kommer en større batteripakke, de sier ikke at den blir på 60 kWhm, men det blir den og den er klar utpå høsten neste år. Da får Leaf, som fortsatt har oppgitt strømforbruk på 15 kWh/100 km, sommerbruksrekkevidde på tett oppunder 400 kilometer.

Mange har spurt om når det kommer andre varianter av Leaf, og de kommer rett etter lanseringen, to rimeligere og en dyrere, sistnevnte med skinnseter og selvparkering. Glem soltak, det kommer ikke.

Ny og gammel Leaf

 

Leaf II 40 kWh

Leaf I 30 kWh

Modell

Launch Edition

Tekna

Pris

Kr. 274.000

Kr. 274.900

L/B/H

449/179/154 cm

445/177/155 cm

Akselavstand

270 cm

270 cm

Bakkeklaring

15 cm

15 cm

Bagasjerom

435 liter

350 liter

Vekt

1535 kg

1516 kg

Motor

150 hk/320 Nm

109 hk/254 Nm

Batteri

40 kWh

30 kWh

Batterigaranti

160.000 km

100.000 km

Rekkevidde (NEDC)

378 km

250 km

Strømforbruk (NEDC)

1,5 kWh/mil

1,5 kWh/mil

0-100 km/t

---

11,5 sek

Toppfart

144 km/t

144 km/t

Kilde: OFV


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer