img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Rinspeed med egen Snap
Nå har Rinspeed deltatt på Genève-utstillingen for 40. gang. Kjedelig er de ikke.

BilNorge har fortalt om Rinspeeds fantasier mange ganger. Enten det dreier seg om undervannsbiler eller MiniMax – en bybuss med Mini-mål.

Det vil si – det er ikke Rinspeed sine fantasier, ideene bobler opp hos Frank Rinderknecht som har utviklet Rinspeed til å bli en blanding av futuristisk tenketank og el elektro-mekanisk verksted.

Skatebord
Her er ideen et «skateboard» - en slags plattform med hjul der batterier og alt som skal til for å drive og styre gjenstanden, befinner seg.

Oppå den kommer «Snap»’en – som han kaller bilen. Forskjellige påbygg som du kan «snappe» på.  Og der var det vel bare utstillingsarealet som satte begrensninger – for egentlig kan man forestille seg alt der, fra store beach-buggies til firkantede Transporter-typer.

Ideen er ikke ny. Allerede i 20-årene hadde vi byttbare karosserier. Lastebil i uken - melkespann og varekjøring, personbil i helgene.

Og for 15 år siden jobbet GM med et veldig spennende prosjekt som de kalte Hy-Wire eller AUTOnomy – selv om den slett ikke var Autonom, slik vi forstår uttrykket i dag.

Snappe på plass
Men Rinderknecht har brakt det hele enda litt lenger. For disse modulene man kan snappe på plass kan i hans hode vær nyttige, også når de ikke brukes oppå brettet, men bare står parkert.

Den kan vær et kompakt hotellrom/hybel med dusj&dass og kokeplate, den kan være et midlertidig butikklokale eller en campinghytte. Bare fantasien setter begrensinger.

Og Rinderknechts fantasi har ingen. En av «pod»ene hans er for eksempel en «koselig kose-pod».

Ganske voldsomt
Ikke vet jeg, men hvis man først skal trekke seg tilbake for å kline, ville du gjort et i en plastikkcontainer full av bakterie-drepende LED-er og blodtrykk-monitorer? Med skjermer overalt, til og med på armlenene, med Lexicon surround lyd-system, med Ultra-HD display, bak glass som har elektrokronisk tinting og laser-fremviste bilder. Pluss at du har retina-scannere for å sikre at det virkelig er den rette du skal ha deg med.

Og da kan du kanskje glede deg over dine bærbare jordbærplanter i urbane dyrkings-containere.

Til tider kan det virke som det tipper.

Startet med Golf
Noen ganger tenker jeg tilbake på hans første bil i Genève, en trimmet (turbo) hvit Golf I – med soltak. Den gang var det ganske mye sveitsisk fornuft oppi det hele.

Og det er vel ikke mye mer enn ti år siden han – og lakkprodusenten Lesonal – tok en 997 Carrera S og gjorde den forsiktig om til noe han kalte en Indy-type bil.

 Men her har han tatt fullstendig av igjen, og har hentet akkurat det han ønsket fra en rekke samarbeidspartnere som også blir høyt profilert. Men hvis vi skal nøye oss med det som er litt nedpå jorden så si 12 kWh batteripakke, 51 kW motor. Forhjulene kan svinge inntil 70 grader og har minimal rullemotstand.

Gulvflaten er 469 x 196, med andre ord litt over 9 kvadratmeter. Du kan ikke helt stå der inne, men nesten – høyden er 184 cm. Og akselavstanden er 325 cm.  Med en av de podene han viste vil tomvekten være ca. 1700 kg.

100 km rekkevidde
Noe særlig fortere enn 80 km/t vil den ikke gå, og rekkevidden slik den er her er på cirka 100 km.

Etter Rinderknechts egen opptelling er dette faktisk hans konseptfantasi nr. 24.

De inkluderer da slike suksesser som jeg umiddelbart kommer på, som en autonom elbil, perfekt for å dyrke agurker i.

Eller den autonome i8 med sin egen drone.

Eller en annen selvkjører som startet med å bulke i Las Vegas.

På den annen side – det virker litt reaksjonært å si at jeg foretrakk den gang han bare var biltrimmer.

Og det skal han ha. Han har fremdeles et bra øye. Dette er skikkelig funky og god industridesign.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer