img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
I pose og sekk
Porsche Cayenne E-Hybrid er bilen som har «alt»: Herlige kjøreegenskaper, ladbar hybrid-drivlinje og genuin Porsche-følelse.

Hva er dette?
Porsche Cayenne dukket for første gang opp i 2002, og satte umiddelbart i gang en verdensdekkende brekningsrefleks. Av og til kan det jo være slik at noe er lite pent i utgangspunktet, men så kommer det seg over tid – se for eksempel BMW E60, en bil slaktet for sitt utseende i sin samtid, men som i ettertid har vist seg å være innertier. Slik er det dog ikke med Cayenne. Stygg da, verre nå. (Og for de som virkelig ønsker seg selv vondt, sjekk ut RUF-derivatet kalt Dakara. Herlighet …)

Men det er mange somre siden førstegenerasjon Cayenne gikk heden, og i kjølvannet har både andre og tredje generasjon dukket opp. Det er nettopp generasjon tre vi har med å gjøre her, og utseendemessig har den funnet sin form.

Personlig syns jeg fortsatt det er for mye forsøk på å få en 911-look på den svære bilen, men særlig bakfra syns jeg Cayenne har fått en egen snert. Den heltrukne lysstripa på bakluka er jo ikke annet enn snasen.

Og akkurat nå er det hybriden det skal dreie seg om, døpt Cayenne E-Hybrid. Ladbar og ettertraktet – ikke minst i Norge.

Hvorfor så ettertraktet?
Jo, som vi vet er jo generelt alle biler med stikkontakt ettertraktet, og nå som Porsche nærmest er mainstream, selv i Norge, er det liksom ikke noe skummelt å legge halvannen million på bordet for en Zuffenhausen-doning. Riktignok er startprisen så vidt over 1,1 mill – men en Porsche uten ekstrautstyr er som en pizza uten saus og ost, så halvannen er nok ikke langt unna reell gatepris for de fleste.

Legg til at hybriden blir den billigste Cayenne-utgaven i Norge, så skjønner vi fort at det kommer til å gå noen Cayenner her på berget – så mange som vi får fra fabrikken i Østerrike, for kvotene til Norge er relativt små, og selges ut på et blunk.

Får de en skikkelig doning, da?
Så absolutt. De heldige som venter på en Cayenne E-Hybrid har ingenting å frykte. De fleste har kanskje erfaring med Cayenne fra før, og vet at den er fabelaktig å kjøre – men de som kommer fra andre SUV-merker vil få seg en positiv a-ha-opplevelse i hvordan Cayenne er å kjøre.

Ingen SUV-er i denne størrelsen er så god å kjøre som Cayenne. Punktum. Styrefølelse er stort sett et ukjent element i denne typen biler, men i Cayenne finnes det – men skru av den aktive filholderen om du er glad i å ratte selv. Den blir i overkant hissig for alt annet enn rett-frem-kjøring.

Hva med drivverket? En Porsche verdig?
Under panseret finner vi en 3-liters V6-bensin med en turbo plassert midt oppi rommet mellom sylinderbankene – såkalt «hot-in-vee»-konfigurasjon. Porsche-nerder vil kanskje legge merke til at dette er en annen motor enn i V6-hybriden av Panamera, og det er fordi Porsche mener at 3-literen er bedre tilpasset den mer avslappede kjørestilen som passer Cayenne.

Girkassa er en tradisjonell (men lynrask!) momentomformer i Cayenne, mens Panamera har en PDK-kasse – begge med åtte trinn, riktignok.

Identisk er derimot den elektriske biten. En 136-hesters elmotor er montert mellom bensinmotor og girkasse, og i hekken sitter en 14,1 kWh batteripakke (rundt 11 kWh netto, siden den aldri går under 15 og aldri over 95 prosent).

Dette er nok til 44 kilometer elektrisk rekkevidde, men det er målt etter NEDC-metoden, så rundt 30 er nok mer realistisk. Bilens lader om bord tar imot 3,6 kW, men en 7,2 kW-lader er en mulig option.

Akkurat det kan by på problemer senere, men foreløpig har det liten betydning i praksis.

De to motorene jobber godt i tandem, og selv om det er litt uvant å kjenne at bilen girer selv i ren el-modus (i hvert fall om man er litt vant til å kjøre ren elbil) er hele opplevelsen ganske sømløs.

Når høyre-pedalen trykkes ned i gulvteppet drar de to motorene bilen fra null til hundre på fem sekunder blank, og selv bare med elmotoren i drift skal bilen klare samme øvelse på rundt 6,7 sekunder. Med andre ord: Du er ikke dømt til å tape lyskryssdueller selv om du vil kjøre til jobb på bare strøm.

Hva med interiøret?
I kjent Porsche-stil er det dominerende inntrykket en høy midtkonsoll som løfter seg mot dashbordet og multimedieskjermen. Foran rattet sitter et instrumentpanel med tilsynelatende tradisjonelle fem-klokke-design, men det er bare turtelleren i midten som er analog. Den er flankert av to lekre skjermer, hvor særlig den til høyre er veldig innholdsfleksibel.

Min favoritt der er å vise kartet der – spesielt med Google Earth-bilder – men her får man detaljert bil- og reise-status også om man heller ønsker det.

Materialkvaliteten er fabelaktig, og de berøringssensitive knappene er jevnt over OK å bruke. Den store hovedskjermen er veldig fleksibel, men det er en fordel å bruke litt tid på å sette seg inn i alle funksjoner og undermenyer – for de er det mange av!

Alt i alt …
… en Porsche med «noko attåt». En Cayenne som både er tålelig grei å se på, fantastisk å kjøre og også mulig å kjøre elektrisk noen mil av gangen. Vi endte på et totalforbruk på ganske nøyaktig literen på mila i løpet av en 25 mils løype, med hyppig veksling mellom de forskjellige kjøremodiene.

Får man ordentlig Porsche-følelse av Cayenne E-Hybrid? Ja.

FAKTA Porsche Cayenne E-Hybrid

Motor:

2995 ccm V6, turbobensin
Permanent synkron-elmotor

Total effekt:

340 kW (462 hk)
v/5250-6400 o/min.

Dreiemoment:

700 Nm v/1000-3750 o/min.

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift

Mål LxBxH:

491x198x169 cm

Akselavstand:

289,5 cm

Egenvekt:

2295 kg

Tillatt totalvekt:

3030 kg

Hengervekt:

3500 kg

Bagasjerom:

645-1610 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek.

Toppfart:

210 km/t

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

0,32 l/mil

CO2:

72 g/km

Pris fra:

kr 1.111.900


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer