Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I pose og sekk Porsche Cayenne E-Hybrid er bilen som har «alt»: Herlige kjøreegenskaper, ladbar hybrid-drivlinje og genuin Porsche-følelse. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hva er dette? Men det er mange somre siden førstegenerasjon Cayenne gikk heden, og i kjølvannet har både andre og tredje generasjon dukket opp. Det er nettopp generasjon tre vi har med å gjøre her, og utseendemessig har den funnet sin form. Personlig syns jeg fortsatt det er for mye forsøk på å få en 911-look på den svære bilen, men særlig bakfra syns jeg Cayenne har fått en egen snert. Den heltrukne lysstripa på bakluka er jo ikke annet enn snasen. Og akkurat nå er det hybriden det skal dreie seg om, døpt Cayenne E-Hybrid. Ladbar og ettertraktet – ikke minst i Norge. Hvorfor så ettertraktet? Legg til at hybriden blir den billigste Cayenne-utgaven i Norge, så skjønner vi fort at det kommer til å gå noen Cayenner her på berget – så mange som vi får fra fabrikken i Østerrike, for kvotene til Norge er relativt små, og selges ut på et blunk. Får de en skikkelig doning, da? Ingen SUV-er i denne størrelsen er så god å kjøre som Cayenne. Punktum. Styrefølelse er stort sett et ukjent element i denne typen biler, men i Cayenne finnes det – men skru av den aktive filholderen om du er glad i å ratte selv. Den blir i overkant hissig for alt annet enn rett-frem-kjøring. Hva med drivverket? En Porsche verdig? Girkassa er en tradisjonell (men lynrask!) momentomformer i Cayenne, mens Panamera har en PDK-kasse – begge med åtte trinn, riktignok. Identisk er derimot den elektriske biten. En 136-hesters elmotor er montert mellom bensinmotor og girkasse, og i hekken sitter en 14,1 kWh batteripakke (rundt 11 kWh netto, siden den aldri går under 15 og aldri over 95 prosent). Dette er nok til 44 kilometer elektrisk rekkevidde, men det er målt etter NEDC-metoden, så rundt 30 er nok mer realistisk. Bilens lader om bord tar imot 3,6 kW, men en 7,2 kW-lader er en mulig option. Akkurat det kan by på problemer senere, men foreløpig har det liten betydning i praksis. De to motorene jobber godt i tandem, og selv om det er litt uvant å kjenne at bilen girer selv i ren el-modus (i hvert fall om man er litt vant til å kjøre ren elbil) er hele opplevelsen ganske sømløs. Når høyre-pedalen trykkes ned i gulvteppet drar de to motorene bilen fra null til hundre på fem sekunder blank, og selv bare med elmotoren i drift skal bilen klare samme øvelse på rundt 6,7 sekunder. Med andre ord: Du er ikke dømt til å tape lyskryssdueller selv om du vil kjøre til jobb på bare strøm. Hva med interiøret? Min favoritt der er å vise kartet der – spesielt med Google Earth-bilder – men her får man detaljert bil- og reise-status også om man heller ønsker det. Materialkvaliteten er fabelaktig, og de berøringssensitive knappene er jevnt over OK å bruke. Den store hovedskjermen er veldig fleksibel, men det er en fordel å bruke litt tid på å sette seg inn i alle funksjoner og undermenyer – for de er det mange av! Alt i alt … Får man ordentlig Porsche-følelse av Cayenne E-Hybrid? Ja.
|