img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Fortsatt verd å vente på Teslas kjappe Model 3
Styrken ligger i hurtigheten og rekkevidden, så selv om mange har ventet usedvanlig lenge på Tesla Model 3, er den fortsatt verd å vente på.

Er alle forsinkelsene med Teslas problembarn, Model 3, i ferd med å gjøre bilen uinteressant fordi konkurrentene nå innhenter forspranget? Eller er Model 3 fortsatt verd å vente på til 2019?

Verd ventetiden
Etter å ha kjørt bilen noen hundre kilometer i San Francisco-området mener jeg svaret fortsatt er ja, men det avhenger av hva den endelige prisen blir.

I USA koster bilen med den minste batteripakken fra 35.000 dollar (ca 280.000 kroner) og rundt 45.000 dollar med stort batteri (360.000 kroner), begge priser før incentiver og moms.

Men hvem i all verden etterspør egentlig en mellomstor kompaktsedan? Knapt noen i Norge med mindre bilen er usedvanlig rask, flytter noen teknologiske grenser og bærer et navn som er fint å ha i garasjen.

Så er det akkurat det Tesla Model 3 gjør. Jeg har kjørt alle de elektriske personbilmodellene som ruller på norsk jord, og ingen av dem når Tesla Model 3 til forskjermen i hurtighet kombinert med rekkevidde, smidighet og kjøredynamikk.

Noen hundre kilometer på veiene i og rundt San Francisco overbeviste meg om at dette er bilen konkurrentene ikke har før tidligst i 2020. Model 3 er Teslas elektriske svar på BMWs 3-serie.

Folkeelbil
Jeg skal la alt rundt Teslas utfordringer ved å gå fra nisje- til masseprodusent ligge og her kun konsentrere meg om bilen og hvordan den oppleves.

Teslas styrke ligger i tankesettet rundt personlig transport, å se bilen som en forlengelse av smarttelefonen. I det ligger den elektriske plattformen, ytelsene og enkelheten inne i kupeen. Kun BMW i3 er noe i nærheten av dette.

Model 3 er ikke uten videre et forsøk på å krympe Model S, men heller å bygge en elektrisk folkebil. Den er enklere utstyrt, valgmulighetene færre og materialvalget på nivået under S og X. Det betyr ikke på noen måte at Model 3 oppleves kjip, i hvert fall ikke med premium utstyrspakke, men det er litt som å velge Iphone 7 framfor Iphone X.

Glatte flater
Sidene på bilen er ganske glatte med innfelte dørhåndtak. Men der de kommer ut av seg selv på de andre Tesla-modellene, må du fiske dem fram på Model 3. Dette kan komme til å bli i overkant fiklete på grisekalde vintermorgener med mye snø og is på bilen.

Også taket er glatt ved at frontrute, glasstak og bakrute henger sammen. Kun innvendig brytes glasset av bjelken mellom frontruten og taket og bjelken som holder B-stolpene sammen.

Det tradisjonelle bagasjerommet utvides med å legge ned seteryggene (60/40 splitt). Under gulvet bak er det et ganske stort ekstrarom. Inkludert det lille bagasjerommet foran laster bilen 424 liter.

Samlet volum er greit, men heller ikke mer. Lastekapasiteten begrenses av mangel på stor bakluke, men en slik luke ville igjen dratt opp produksjonskompleksiteten og dermed også bilens pris.

Naken
Det er innvendig Tesla Model 3 skiller seg fra alle andre 4,7 meter lange sedaner. Her finner du ingen instrumenter, kun girvelger og blinklysbryter samt to multifunksjonsknapper, en på hver side av det lille rattet.

All informasjon og nesten alle funksjoner ligger på den 15 tommer store skjermen montert midt på dashbordet. Med ikonene nederst velges funksjoner. Skjermen er dessuten delt slik at viktig informasjon som fart etc. befinner seg i et felt oppe til venstre. Et felt med fire nivåer nederst til venstre både aktiviserer brukerfunksjoner og inneholder informasjon.

Navikartet styres som kartet på en pad og er superraskt. Fordi skjermen står så nær brukeren og så høyt oppe, oppleves den nesten som en forlengelse av øynene og er dessuten superenkel å navigere på, selv i fart.

Etter et par timer bak rattet lurer du på hvorfor ikke alle biler er utstyrt med en slik skjerm og ikke noe annet.

Hvordan er den å sitte i?
Jeg vet lite om hvordan standardsetene er i Tesla Model 3, men premiumsetene er passe faste, gir god sidestøtte og har mange elektriske reguleringsmuligheter. Her satt jeg virkelig godt. Setevarme og innstillingsminne styres på skjermen. Setene leveres ikke med kjøling.

Baksetet er greit nok og 92 centimeter takhøyde holder for de fleste. Beinplassen foran oppleves overdådig, bak er det trangere og sittestillingen litt lav.

Speil og ratt (tilt og høyde) justeres med samme knapp som styrer volumet på et ellers prima lydanlegg.

Og krefter er det nok av?
Ytelse er bilens definitive styrke, så her er det bare å skuffe på. Tesla snakker ikke så høyt om effekt, men det skal være 258 hk i basisversjonen og 271 hk i toppmodellen som skal ta deg til 100 km/t på litt over fem sekunder. Ikke mye annet i klassen følger det før du passerer trekvart million eller mer i pris.

Det fine er at chassiset henger greit med. Bilen oppleves sportslig (to demperoppsett) og styringen – som kan stilles på tre nivåer – er presis nok i normalstilling.

Rekkevidden
Tesla har så langt ikke sagt mye om batteristørrelsen, men oppgir rekkevidden – avhengig av batterivalg – fra 220 til 310 miles (350 til 500 km) målt etter den amerikanske EPA-standarden. 

Bilen overtok jeg med 280 miles rekkevidde på måleren, kjørte hele dagen – og tidvis ganske friskt – og hadde halv batterikapasitet igjen da jeg utpå kvelden plugget bilen til hurtigladeren og lastet inn strøm for cirka åtte dollar.

Særlig på motorvei i hastigheter rundt 80 miles (opp mot 130 km/t) forbrukte bilen overraskende lite strøm. Siden kjøringen foregikk i rundt 15 grader tror jeg det hjemme skal være fullt mulig i sommerhalvåret å få rundt 400 kilometers rekkevidde ut av den største batteripakken.

For å klare 400 reelle kilometer må batteriet være på minst 75 kWh netto, brutto minst 80 kWh, det minste batteriet antydes å ha kapasitet på 50 kWh.

Hvor komfortabel er Model 3?
Vi er nå ved bilens svakhet. Der BMWs 3-serie både leverer komfort og førsteklasses kjøreopplevelse, mener jeg Teslas oppsett er for sportslig til vanlig kjøring.

California, som resten av USA, er kjent for mye dårlig asfalt, særlig inne i byene, og noen timer på San Franciscos veier var bortimot en plage. Selv eieren av bilen bemerket akkurat det før jeg tok av sted.

Tverrgående skjøter i veien slo i bilen og fikk den forholdsvis simpelt bygde midtkonsollen til å skrangle.

I Model S og Model X reddes komforten av luftfjæringen. Det kan du ikke få til Model 3. Jeg antar at Tesla kommer til å få så mye kritikk for oppsettet at de ganske snart gjør endringer.

Forhåpentligvis skjer det allerede før bilen landsettes på norsk jord.

Kjører selv
Naturligvis har Model 3 autopilot, men siden den ikke var operativ på bilen jeg kjørte, kan jeg ikke si noe om dens funksjon.

Mitt førsteinntrykk er at Tesla har utviklet Model 3 som en bil det skal være morsomt å kjøre selv der veiene krever det, eller man simpelthen faktisk har lyst, mens den på gode, kjedelige motorveier for det meste er ment å kjøre selv.

Å utvikle og bygge biler for å opptre slik synes jeg ikke bare er tiltalende, men også svært fremtidsrettet.

Mer om Tesla Model 3 kan du lese i sommernummer av bladet Bil.

Tesla Model 3

Motor:

Elektrisk, 2WD

Effekt:

258/271 hk

Lengde/bredde/høyde:

469/193/144 cm

Akselavstand:

288 cm

Egenvekt:

Ukjent

Tilhengervekt:

0 kg

Bagasjerom:

2 stk, samlet 424 liter

0-100 km/t:

Ca 5,2 sekunder

Toppfart:

Ikke oppgitt

Elforbruk:

Ikke oppgitt

Batterikapasitet:

50/75 kWh

Rekkevidde:

350 – 500 km

Pris:

Ikke klar, fra $ 35.000 i USA

Når i Norge:

Antydet tidlig i 2019


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer