img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Volvo V60 Cross Country på veien
NETTKJØRT: Volvo V60 Cross Country er et utmerket alternativ for deg som ikke på liv og død skal ha SUV.

Høyreiste stasjonsvogner med 4x4 og automat har vært svært populære i dette landet, men SUV-ene har tatt mer og mer over. Nå er Volvo V60 Cross Country på plass i Norge.

Mye er bra med bilen, både når det gjelder indre og ytre kvaliteter.

Smaken er som kjent som baken, delt, men vi synes V60, både i vanlig utførelse og ikke minst som Cross Country, har svært vellykket design. Linjene brytes mer opp enn på storebror V90 og gir et mer atletisk og tøft inntrykk.

Motor / drivverk?
Det at Cross Country-modellen kun kan leveres med én dieselmotor og én stor og dyr bensinmotor, skaper selvsagt utfordringer for de mest urbane bilkjøperne, som helst foretrekker biler med ledning.

D4-motoren på 190 hk står bra til bilen. Bilen er kjapp nok i det daglige, samtidig som forbruket holdes nede. I teorien er snittforbruket (NEDC) på 0,63 liter på mila. På langtur blir diesel god økonomi.

Vi kunne imidlertid ønsket et noe lavere støynivå, spesielt når bilen er kald.

Heldigvis er støydempingen i V60 så god at man fort glemmer at det befinner seg en dieselmotor under panseret og heller gleder seg over et relativt solid bunndrag. Maksimalt dreiemoment på 400 Nm.

En bensinvariant (T5) med 250 hk er mer aktuell internasjonalt enn i Norge. Denne vil være på plass her hjemme fra mai, ved modellårsskiftet.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Oppskriften som er benyttet på Cross Country-modellen har man sett et utall ganger tidligere, ikke minst på gamle Volvo XC70.

Ta en kurant stasjonsvogn, hev bakkeklaringen med noen cm, i dette tilfellet ganske mange, putt på litt plast hist og her, montér litt ekstra beskyttelse foran og bak på bilen, vips har man en mer macho bil med enda bedre fremkommelighet som man kan ta seg ekstra betalt for.

Målene, unntatt høyden naturligvis, har V60 Cross Country i hovedsak til felles med V60-donoren. Lengden er på 4,78 meter. Det er 15 cm kortere enn det V90 måler, 15 cm lengre enn forrige V60-modell, men bare fire cm kortere gode gamle V70.

Interiør
Dashbordet er omtrent identisk med det vi finner i andre Volvo-modeller. Det er rent og pent, med en stor kommandosentral du styrer det meste fra.

Heldigvis har Volvo beholdt volumknappen, men hvis du for eksempel vil styre temperaturen må du trykke i flere operasjoner på skjermen. Skjermen er heldigvis intuitiv å bruke, men enkelte ting blir av estetiske grunner gjort litt mer komplisert enn nødvendig.

På skjermen kan du også skrive med fingrene hvis du for eksempel skal legge inn en adresse i navigasjonen.

Kupeen virker relativt rommelig, men du velger storebror V90 hvis plass er avgjørende når du kjøper bil.

Med forsetene i noenlunde normal posisjon er plassen i baksetet bra.

Hvordan er den å kjøre?
Det fine med V60 Cross Country i forhold til den vanlige V60-en er at du får kjøreegenskaper som en stasjonsvogn, men fremkommelighet som en SUV. En bakkeklaring på 21 cm er omtrent som SUV-en XC60.

Cross Country har fått opp til 82 millimeter høyere bakkeklaring enn standardutgaven av V60, takket være det spesialutviklede Cross Country-chassiset, og demping som forbedrer bilens offroadegenskaper.

I løpet av vår korte testperiode ble ikke V60 Cross Country satt på de største utfordringene utenfor allmenn vei, men snø var ikke noe problem og relativt høye brøytekanter ble forsert med bravur.

En egen offroad-innstilling er til hjelp ved tøffere utfordringer. Med denne innkoblet blir styringen lett, utforkjøringshjelpen (Hill Decent Control) og 4x4 aktivert. Et kompass dukker dessuten opp i førerdisplayet.

Volvo ligger naturligvis i front når det gjelder sikkerhetssystemer. I det hele tatt har V60 flest sikkerhetssystemer av samtlige Volvoer, vel å merke dersom du krysser av «riktig» når du bestiller bilen. Mange av systemene inngår nemlig i tilvalgspakker.

Hvem passer den for?
Denne type biler passer best for dem som har en aktiv livsstil eller ønsker å fremstå som aktive.

Vårt første bekjentskap med V60 i vanlig utførelse skjedde på den internasjonale lanseringen i Barcelona på forsommeren i fjor. 

Da understreket Volvos personell at V60 nå er V70-erstatteren V90 aldri ble. V90 ble for dyr, stor og luksuriøs til at mange, veldig mange, V70-eiere kunne bytte til den store stasjonsvogna.

V60 derimot har mål omtrent som den gamle storselgeren, det være seg både ytre og indre mål. Nye V60 er dessuten betydelig større enn den trange bilen den erstatter.

Det er ikke så mye folkelig med Volvo-prisene lenger, men så har da også bilene tatt et stort sprang opp på premium-stigen. V60 Cross Country har en startpris på 574.000 kroner, men for en velutstyrt bil må du regne med å betale minst 700.000 kroner.

Cross Country-prisen er faktisk 15.000 lavere enn på en vanlig V60 med høyeste utstyrsnivå (R-Design og Inscription).

Konkurrenter?
Volvo V60 Cross Country har mange interne konkurrenter, først og fremst den vanlige V60-modellen i hybrid-utgave med over dobbelt så mange hestekrefter til nesten samme pris. XC60 og V90 er også sterke konkurrenter, også disse som ladbare hybrider.

Ellers konkurrerer V60 CC med en drøss med SUV-er og crossovere, først og fremst fra premium-merkene. Glem heller ikke andre stasjonsvogner på «stylter», som Audi A4 Allroad og Subaru Outback.

Konklusjon
V60 Cross Country er et utmerket bilvalg for mange i dette landet. Den har fremkommelighet som en SUV, men kjøreegenskaper som en stasjonsvogn.

Dette liker vi:

  • Flott design
  • Høy bakkeklaring
  • Moderne interiør
  • Masse tilgjengelig sikkerhetsutstyr

Dette liker vi ikke:

  • Støynivået fra dieselmotoren når du fyrer opp
  • Få motoralternativer



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer