img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Fords lekne Fiesta ST
PRØVEKJØRT: Du vil ikke tro hvor morsomt det går an å ha det bak rattet på Ford Fiesta ST før du har forsøkt.

Først publisert i bladet BIL nr. 12-2018

Du må ikke nødvendigvis kjøre Ford Fiesta ST til det daglige for å leve et fullverdig liv, men bevares som det hjelper på humøret å tilbringe noen timer bak rattet i seneste versjon.

I ny innpakking med litt større karosseri og 100 kilo mer vekt å dra på, er Fiesta ST både blitt mer voksen med mer innvendig plass og tilgang på fem dører for å tekkes det hverdagslige familielivet, samtidig som den har beholdt lekenheten som ST gjennom noen bilgenerasjoner nettopp er så kjent for.

Kombo-øvelsen
I utgangspunktet høres dette ut som en vanskelig oppgave å løse. Jeg mener Ford kommer hederlig ut av det, kombinasjonen som snill familiebil når det er nødvendig og et villdyr på jakt når den piskes fungerer helt fint fordi basisbilen ST bygger på kjører så bra.

Utvendig ser ST fortsatt langt mer sinna ut enn en vanlig Fiesta, den lave spoileren foran og den høyt monterte bak understreker det, men uten at det hele bikker over i å bli vulgært. Mest sinna ser ST ut med tre dører.

Selv om ST fortsatt yter 200 hk og 290 Nm i moment er den gamle 1,6-liters sliteren erstattet med Fords nye 1,5-liter, først tatt i bruk i Focus.

Men der motoren maksimalt yter 182 hk i Focus, tar Ford ut litt mer i Fiesta ST for å gi bilen det ekstra som må til for å kunne ta 71.000 kroner mer enn Fiesta med 140 hk koster.

Gromlåt
Men sammenlikningen blir blodig urettferdig, for du får så mye mer enn bare ekstra ytelse i ST.

De ST-merkede Recaro-setene er eksempelvis ikke like ekstreme som setene i morobilen Toyota Yaris GRMN, men komfortable som setene i standard-Fiestaen, dog med fastere pute og mye bedre sidestøtte.

Dertil kommer programmerbart chassisoppsett og styring. Programmeringen inneholder ikke bare normal- og sportsmodus, men også et eget baneoppsett med launch control og differensialbrems. 

Så er det den herlige lyden ut av de to rørene på høyre side bak ved engasjert kjøring. Lyden styres av noen aktive ventiler i eksosanlegget. Innvendig formidles et forsterket lydbilde via B&O Play-anlegget. Jeg mener gromlyden er verd minst halve ekstraprisen, kanskje mer.

Sylinderkutt
Motoren kutter en sylinder når kraftbehovet er lite, men den kobles så raskt inn at du ikke merker overgangen. Derimot slår sylinderkuttet ut på CO2-utslippet som etter den gamle NEDC-målemetoden er senket fra 140 til 116 gram/km.

Lavere utslipp betyr lavere engangsavgift og er i dette tilfellet årsaken til at ny ST koster på krona det samme som den gjorde for to år siden: 343.000 kroner (347.000 med fem dører)

Siden jeg vet om noen litt bortgjemte veier hvor det virkelig går an å utfordre både egne ferdigheter og bilens egenskaper uten å utfordre førerkortet, tok jeg naturligvis med Fiestaen dit. Timene der kommer jeg til å huske lenge.

Kjøregleden
Ikke det at Fiesta ST nødvendigvis klorer seg bedre fast i asfalten enn de få konkurrentene som fortsatt finnes, men det hele skjer så elegant og uanstrengt, ikke minst takket være styreresponsen og den nye motorens bunndrag med maksimalt moment allerede fra 1600 omdreininger.

Her holder det å veksle mellom tre av girene for å holde maksimal flyt. Av småbilene klarer kun Yaris GRMN dette like bra, men den er til gjengjeld langt mer ekstrem og ganske uegnet som familiebil, hvis det siste også er viktig for å få aksept for kjøpet.

Med unntak av setene, et litt fetere ratt og litt mer påkostede dørpaneler, har innredningen det meste til felles med ordinær Fiesta inkludert høyt montert infotainment-skjerm (samme som i Focus) og ordinær knappestyring av klimaanlegget. Takk og pris for det siste.

Selvfølgelig inneholder Fiesta ST det som kreves av førerstøtte så som automatisk fjernlys, ryggekamera, skiltvarsling, aktiv filskiftvarsling, blindsonevarsling, varsling for kryssende trafikk bak under rygging, tretthetsvarsling og bakkestarthjelp. Pluss for varmetråder i frontruta og oppvarmet ratt.

Få konkurrenter
Ford Fiesta ST er en av få biler med GT-ytelse som selges i Norge for tiden. For et par år siden forsvant Peugeot 208 GTi, oppfølgeren til legendariske 205 GTi, ut av det norske modellprogrammet. Tilbake er VW Polo GTi, nå med 200 hk og fortsatt bare å få med automatgir.

Ekstreme, men også svært kostbare Toyota Yaris GRMN (212 hk og priset kr. 482.000 kroner) kom det bare tre av til landet. De forsvant naturligvis med en gang).

Nå er det også slutt med Nissan Juke DIG-T (190 hk) og Nismo (218 hk) samt DS 3 THP (208 hk). Tilbake står Mini Cooper S (192 hk) – og Fiesta ST. Mitt valg blir Fiesta ST.

Fakta – Ford Fiesta ST

Pris fra:

365.600 kroner

Pris testbil:

383.200 kroner

Motor:

1497 ccm R3, Turbo bensin

Effekt:

200 hk/290 Nm

Drivlinje:

6M, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t:

6,5 sek

Toppfart:

232 km/t

Forbruk:

0,60 l/mil (WLTP)

CO2:

136 g/km

Dimensjoner:

404/174/174 cm (L/B/H)

Bagasjerom:

292 - 1093 liter

 

Liker: Morsomste småbil

Liker ikke: Ikke automat

Vurdering: 4,5




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer