img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Business class
Audi Q8 er så komfortabel at jeg kunne kjørt jorden rundt med den.

Først publisert i bladet Bil nr. 1-2019

Det må være noe helt spesielt med en bil når uniformert politiet kommer bort til deg i fergekøen bare for å kommentere den flotte bilen, og blir stående lenge å spørre om den – og ikke om noe som helst annet.

Du skal være rimelig kresen for ikke å trives i Q8, det siste medlemmet i Audis Q-familie, en slags påkostet firedørs kupeutgave av Q7, bygd over samme tekniske lest, bare litt kortere og lavere og med rammeløse vinduer – adskillig mer elegant.

Store anledninger
Svartlakkert grill framfor forkrommet plast demper det aggressive foran mens den tverrgående lyslisten rett over de fire ringene som binder baklysene sammen understreker at Q8 er bilen for de store anledninger og primært i urbant miljø, som eksempelvis å kjøre til Operaen. Q8 leveres fra Audi med 19 tommer store hjul, jeg mener den står enda bedre på 21 tommer.

Naturligvis trekker Q8 på alle hjulene, men selv med et par offroad kjøreprogrammer og luftfjæring som gjør det mulig å løfte bilen, ser jeg ikke for meg Q8 utenfor ei røff fjellhytte i enden av en traktorvei. Nei, den kler bedre å parkeres med sjøutsikt på Tjøme.

I drømmeland
Jeg innrømmer villig vekk at privilegiet ved å jobbe for landets største frittstående bilblad tidvis inkluderer å rapportere fra førersetet i biler de fleste – på grunn av prisen – bare kan drømme om.

Q8 med startpris på drøyt 1,1 million kroner, hvorav snaut 400.000 kroner går rett i statskassen som engangsavgift, hører definitivt til i den gruppen, så regn ikke med at Q8 ender som noe dagligdags syn på norske veier.

Men stopp litt. Koster ikke en av landets mest kjøpte biler faktisk rundt millionen når det krysses av for ganske så nødvendige utstyrspakker? Jeg snakker om Tesla Model X som rundt 4000 nordmenn kommer til å parkere utenfor egen bolig innen året ebber ut.

Det betyr at om noen i Audi kunne ta bryet å bytte ut dieselmotoren og drivstofftanken i Q8 og erstatte det hele med stor batteripakke og kraftig elmotor, så hadde køen for å skaffe seg denne bilen i Norge strukket seg inn i år 2020.

Se bare på hvor mange som venter på Audi e-tron, en bil som definitivt koster mer å produsere enn Q8.

Hvorfor diesel?
Dette var kun en drøm som Audi helt klart ikke kommer til å oppfylle. Men der jeg drømmer meg bort på veier sørover i Akershus og inn i Østfold, veier som får fram det beste i Q8-chassiset, undrer det meg at Audi-importøren valgte å ta ut Q8 med dieselmotor. Eller er forklaringen så enkelt som at WLTP-kluss foreløpig forhindrer andre valg?

Dieselmotoren er riktignok V6, treliters volum, 286 hk og skyvkraft på hele 600 Nm som gjør Q8 rimelig rask (den tar deg til 100 km/t på meget bedskjedne 6,3 sekunder og marsjer i vei i inntil 245 km/t).

Nei, det er ikke der problemet befinner seg. Dette handler om følelser, og det handler om ubehagelig dieselklakking på tomgang.

Jeg var i ferd med å parkere utenfor eget hus sent på kvelden, og gikk ut av Audien for å ordne noe mens motoren gikk. Der ble jeg stående å høre på ubehagelig bulder på et nivå høyt nok til å vekke naboens sovende unger.

Jeg hadde irritert meg over det tidligere på dagen, ved stopp i lyskryss og under hardt pådrag.

Hva hjelper det med god støydemping inne i bilen og doble glass i sidevinduene, endatil med akustikkglass i fordørene og frontruten, når denne kjente diesel-3-literen gir fra seg så mye lyd på utsiden av bilen?

Q8 fortjener definitivt en stor bensinmotor, og Audi produserer bilen med en slik (335 hk). Hvis ikke engangsavgiften helt tar livet av den, så er det bare å krysse fingrene og håpe på mer lydløse tider i Q8.

Mest komfort
Drøyt 2,1 tonn vognvekt gjør ikke Q8 til noen sportsmaskin, for det er den definitivt ikke. Her hjelper det lite på skyvet med ekstra hybriddrahjelp som på grunn av batteripakken bidrar til den høye egenvekten.

Nei, elmotoren er der først og fremst for å holde forbruket nede på WLTP-målte 0,66 liter/mil som gir 172 gram CO2 i utslipp. Denne bilen er altså fortsatt så tørst at den umulig kan overleve 2021-forbrukskravet fra EU uten langt mer elektrifisering.

Men bevares for en snill, lettkjørt og komfortabel bil. Her kan jeg holde ut lenge. Kanskje helt til Italia uten å stoppe. For med et par knappetrykk og tydelig veioppmerking klarer Q8 seg med lett berøring av rattet.

Resten fikser bilen selv, sannsynligvis det meste av veien til Middelhavet. Matrix-LED-lyset gjør at jeg ser godt langs stummende mørklagte veikanter mens regnet siler ned og møtende trafikk med feiljusterte lys blender meg så godt de kan.

Konsertsalen
Bang & Olufsen-anlegget, ja, det ekte, avleverer mine favoritter nær som i en konsertsal. Kan jeg ha det bedre enn i denne nær fem meter lange og drøyt 1,1 millioner kroner kostbare firehjulingen med et hav av plass i baksetet til to (lengderegulerbart fra mye til enda mer plass) mens den tredje bak får det så ukomfortabelt midt i setet at vedkommende sannsynligvis ville valgt drosjekø midtvinters framfor å sitte på gratis i Q8.

Vel, prisen er grei til jeg kastet et blikk på lista for avkrysset ekstrautstyr og raskt regner meg fram til at alt ekstra som gjør Q8 til den drømmen akkurat denne bilen faktisk er, kostet akkurat det samme som en el-Golf – altså 328.000 kroner.

Så da må du regne med å legge 1,5 millioner på bordet før forhandleren lever ut nøklene. På dette prisnivået undrer det meg at Audi velger en Svinesund-billig og helmanuell gardin til å skjule bagasjen og at setene ikke er i helskinn med kjøling. Ei heller ser jeg spor av varmetråder i frontruta som er kjekke å ha på en iskald dag.

Selv uten massasje sitter jeg, og de fleste andre vil jeg tro, bortimot perfekt i Audis seter. Og den virtuelle cockpiten med tre store skjermen – og nesten uten knapper – er helt rå. I mørket minner den mest som et passasjerfly, og med chassis innstilt på komfort er det jo like behagelig å oppholde seg her som foran gardinet i en 737.

God tur på business class!

Fakta Audi Q8

Pris:

fra kr 1.130.000

Testbil:

1.458.000 kroner

Motor:

2967 ccm V6, turbo diesel

Effekt:

286 hk/600 Nm

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t:

6,3 sek

Toppfart:

212 km/t

Forbruk:

0,66 l/mil (WLTP)

CO2:

172 g/km

Energiforbruk:

66,0 kWh/100 km

Dimensjoner:

499/200/171 cm (L/B/H)

Bagasjerom:

605 - 1755 liter

 

Liker: Usedvanlig komfortabel

Liker ikke: Raklende dieselmotor

Vurdering: 4,0




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer