img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Mer i3 for pengene
BMW åpnet det nye året med å pristilpasse batteri- og utstyrsoppgradert i3 for å snappe kunder fra leverandører som ikke kan levere.

Først publisert i bladet BIL nummer 2-2019

Det er tre grunner til BMWs formidable suksess med elektriske i3: Annerledes og tøff å se på, kort leveringstid og sterk merkevare. På minussiden: Kort rekkevidde og fiklete å komme inn og ut av baksetet.

I fjor sto i3 for 46,1 prosent av BMWs samlede bilsalg i Norge, opp fra 38,4 prosent året før. Det gjorde i3 til norske bilkjøperes tredje mest foretrukne valg uansett personbilklasse mot nest mest foretrukne i 2017. Om vi summerer nye og bruktimporterte i3 beløper totalen seg til over 20.000

Mer rekkevidde
Med dette som bakgrunn angriper BMW 2019 ganske så offensivt ved å øke batteriytelsen fra 33 til 42,2 kWh brutto (netto 37,9 kWh) uten at det går ut over plassen inne i bilen eller øker vekten med mer enn 10 kilo.

Samtidig lesses det på med mer standard utstyr. I tillegg lanseres kampanjemodeller som går rett i strupen på konkurrenter som opererer med opptil et par års leveringstid for dem som ikke satte seg på reservasjonslisten langt tilbake i tid.

Jeg har aldri lagt skjul på at i3 er min elbilfavoritt fordi den på så godt som alle områder er annerledes enn andre elektriske små og kompakte biler.

Høybygd i aluminium og karbonfiberforsterket plast, to lakkfarger, med minimalistisk skjerminstrumentering, med bakdører som åpnes bakover, med høye og smale hjul (155/70 R19), med motoren bak og drift på bakhjulene og først ute med én pedals funksjon, befinner BMW i3 seg, sammen med Tesla, i tankesett fortsatt langt foran konkurrentene.

Sånn sett er opplevelsen av å kjøre i3 annerledes enn den man får i mer tradisjonelle elbiler som Hyundai Kona og Ioniq, Kia Soul og Niro, Opel Ampera-e, Nissan Leaf, VW Golf og Renault Zoe. De blir alle for «vanlige» elbiler å regne sammenliknet med i3.

Kult, men upraktisk
Jeg sitter godt i i3, den er stor nok og har tilstrekkelig bagasjeplass til alle hverdagslige gjøremål. Det lille rommet foran holder til å stue bort ladekablene. Baksetet derimot egner seg dårlig for vokste på langtur, og det er fiklete å komme inn og ut av det fordi fordørene også fungerer som B-stolpe og festepunkt for sikkerhetsbeltene.

Adgang til baksetet forutsetter at de som sitter foran må ta av seg bilbeltet før fordøren åpnes, så kan døren bak åpnes bakover. Med begge dørene oppe ser det på bilder ut til å være lekende enkelt å komme inn i bilen, og er det i teorien, men ikke like enkelt i praksis.

Og når jeg først er inne i bilen: hvorfor ikke oppvarmet ratt når så godt som alle andre elbiler har det?

Bedre plassutnyttelse
Den største ulempen med i3 har likevel vært rekkevidden. Bilens lengde på akkurat fire meter gir begrensede muligheter for å utvide batterikapasiteten i takt med økte rekkeviddekrav og fallende battericellepriser.

Innenfor de samme ytre målene har BMW likevel klart å øke batterikapasiteten fra 22,6 kWh ved lanseringen i 2013 til 33 kWh i 2016 og nå til brutto 42,2 kWh. Det betyr at bilen på grunn av den lave egenvekten (1270 kilo) skal klare drøyt 300 km i sommerhalvåret før batteripakken roper på mer strøm.

Sånn er riktignok ikke verden i norsk vinterkulde, men et gjennomsnittlig forbruk på 18,8 kWh, og praktisk vinterrekkevidde i minus 2-6 grader på drøyt 200 km, er innenfor akseptable rammer og på samme nivå som nylig testede Kia e-Niro/Hyundai Kona.

På en ti mil lang motorveireise med snittfart på 106,3 km/t endte forbruket på 17,0 kWh.

Naturligvis hadde det vært fint om BMW kunne klart å presse inn cirka 60 kWh (samme som i Opel Ampera-e, Hyundai Kona EV, Kia e-Soul og Niro) og derigjennom økt rekkevidden med ytterligere 40 prosent eller mer, men til det er trolig de ytre i3-målene for små.

Kampanjeprising
BMW kampanjepriser i3 med utvidet batterikapasitet, nye farger, LED hovedlys som standard (kan leveres med adaptiv funksjon) og vinterhjul til 380.000 kroner.

En pakkeløsning (Charged: 329.900 kroner, Charged Plus: 349.900 kroner eller Charged Professional: 379.900 kroner), er nærmest for selvfølge å regne.

Derimot er det fortsatt mulig å oppgradere fra 170 til i3s med 184 hk (pluss 35.000 kroner). Om dette er fornuftig bruk av penger mener jeg svaret er ja for spesielt dedikerte, for alle andre nei.

Oppgraderingen av i3 inkluderer for alle modellenes del kraftigere ombordlader, nå oppgitt til 11 kW. Det betyr at med tilsvarende hjemmelader fullades i3 på 3,5 timer. Selv om BMW er med i ladekonsortiet Ionity som bygger ut lynladere (opp til 350 kW), har de valgt ikke å øke hurtigladefarten på i3 ut over 50 kW.

Fakta – BMW i3

Pris

Fra kr 309.000

Testbil

kr 376.800

Motoreffekt

170 hk/250 Nm

Drivlinje

1A, bakhjulsdrift

Batterikapasitet

42,2 kWh

Strømforbruk

15,2 kWh/100 km (WLTP)

Strømforbruk

18,8 kWh/100 km (målt)

Rekkevidde

285 km (WLTP)

Aks. 0-100 km/t:

6,9 sek.

Toppfart:

160 km/t

Dimensjoner

411/179/157 cm (L/B/H)

Bakkeklaring

13,1 cm

Vekt

1270 kg

Bagasjerom

260 – 1100 liter

 

Liker: Annerledes. Økt rekkevidde. Morsom å kjøre

Liker ikke: Fiklete bakdørsløsning



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer