img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
BMW X5 xDrive 30d: Langtursbilen
PRØVEKJØRT: Forholdene kunne ikke vært mer perfekte da jeg hentet nye BMW X5. Nysnø og glatte veier er X5-føre.

Først publisert i bladet BIL nr. 2-2019

Jeg fikk en del mil bak rattet i X5, under alle slags forhold. På tørre motorveier er X5 en skikkelig cruiser hvor du kan benytte deg av delvis selvkjørende funksjoner. Du må bare passe på å holde i rattet. I løpet av et par måneder blir selvkjøringen tatt til et nytt nivå, for de som gidder å vente.

Uansett hjelpemidler, en BMW skal naturligvis «kjøres», men teknologien kan hjelpe deg på veien.

Made in the usa
X5 bygges i USA. Det kan man nesten merke, for det er noe amerikansk over bilen, og det er tydelig hvor BMW ønsker å satse. Dette er definitivt ikke bilen BMW skal møte 2021-utslippskravene til EU med.

SUV-en er svært komfortabel, men ikke særlig sportslig, selv ikke i sportsmodus. Den er nærmest i den motsatte enden av Porsche Cayenne.

Men mest av alt liker jeg trygghetsfølelsen firehjulsdriften gir på skikkelig glatt underlag. Kreftene fordeles helt annerledes enn i eksempelvis BMW M5, og ikke på noe tidspunkt følte jeg utrygghet, selv med blank holke under alle fire hjulene.

Det som kanskje overrasket mest var bremsene. Disse tar greit nok, men overgangen fra M5 var brutal på bar asfalt med en opplevelse av at dette skrubbet overraskende dårlig. Derimot var det lett å tilpasse bremsekraften på hålke uten å måtte ty til ABS-teknologien.

Nærmer seg 5 meter
X5 er en stor bil.  Det er ikke så lett å se med det blotte øyet, men bilen har blitt større, i alle retninger. Den er nå 4,92 meter lang, mens bredden for første gang er over to meter.

X5 oppleves ikke nødvendigvis stor før den lukeparkeres i trange parkeringshus. De store vindusflatene gir god oversikt, og jeg innrømmer glatt at den kongefølelsen det gir å kjøre stor SUV ikke må undervurderes.

En liten revolusjon
Mens eksteriøret smaker av evolusjon snarere enn revolusjon, er dashbordet, først og fremst instrumentpanelet, en liten revolusjon. Det runde speedometeret og turtelleren som har sittet i BMW-er siden tidenes morgen er kastet ut til fordel for asymmetriske klokker, hvor turtelleren går «feil vei».

Det hele er naturligvis del av BMWs modernisering. Noe måtte gjøres da man ønsket et heldigitalt instrumentpanel.

Selv om interiøret har tydelig BMW-DNA, er oppgraderingen formidabel. Interiørmessig er dette den mest moderne og framoverlente BMW til nå. Ikke bare er displayet nytt med hel skjerm uten halvsirklene som til nå har begrenset informasjonsflyten, men grafikken er enkel å forstå med mange valgmuligheter.

Det er uansett bare noe å venne seg til, for det ser ut til alle nye BMW-modeller får det samme panelet. Vi har sett det både i nye 8-serie og i 3-serie som er rett rundt hjørnet.

Innholdet på skjermen i midten øverst på dashbordet kan skreddersys. Du kan «swipe» på skjermen og lage opp til 10 ulike sider med menyer etter eget ønske med tanke på innhold (navigasjon, media osv). Det blir vel gjerne slik at du setter opp skjermen etter eget ønske en gang og beholder den slik.

BMW skal få pluss i margen for ikke å ha fjernet iDrive-styrehjulet på midtkonsollen (opprinnelig lansert på 7-serien i 2001), at infotainment-skjermen har vokst i størrelse, at radiovolumknappen fortsatt er der og ikke erstattet av berøringspunkter på skjermen og at de åtte knappene nederst på dashbordet kan programmeres som hurtigvalg til mer enn radioinnstillinger.

Takk og pris også for at styringen av varmeapparatet fortsatt skjer via knapper, og obs for den lille og morsomme detaljen med to små skjermene som viser temperaturinnstillingen.

Automatgirveksleren er også ny i den forstand at her må BMW ha forsøkt å kopiere velgeren i Volvo XC90 T8. Den er lekker og løfter inntrykket av at dette er en bil å føle seg vel i.

Luksus
I det hele tatt er X5 blant de mest komplette luksus-SUV-er jeg har kjørt. Her er alt du forventer av en klasse-SUV før du beveger deg opp på Bentley-nivå.

At pressebilen var toppspekket med ekstrautstyr for ikke mindre enn 350.000 kroner, bidrar naturligvis til å løfte inntrykket, men selv en mer edruelig spekking av bilen gir høy luksusfølelsen.

Hjelp ut av knipa
BMW-en har noen nyvinninger jeg ikke har opplevd før, som også blir tilgjengelig i den nye 3-serien.

Har du beveget deg inn på «ville veier», for eksempel en trang innkjørsel, er det hjelp å få i en X5.

Når du setter bilen i revers og velger «Ryggeassistent», rygger bilen selv – i motsatt mønster av de siste 50 meterne du selv kjørte fremover. Du må selv styre gass og brems. Det er nok først og fremst en gimmick man glemmer å bruke, men jeg testet det ut og ble litt fascinert over hvordan den fungerte.

Du kan også bruke ryggekameraet i flere vinkler for å sikte mot tilhengerfestet etc.

I en X5 føles en stor dieselmotor helt perfekt. I testbilen finner vi en sterk seks-sylindret dieselmotor på tre liter.

265 hk og et maksimalt dreiemoment på 620 Nm gir et solid kraftoverskudd. Til tross for en vekt på 2,1 tonn går sprinten 0-100 km/t unna på anstendige 6,5 sekunder. Mil etter mil, X5 er den perfekte langturkamerat.

God plass
Det er ikke bare de ytre målene som har økt på X5, også plassen i kupeen har blitt bedre. Du finner et romslig baksete og et bagasjerom som svelger 650 liter.

Vår testbil var utstyrt med fem seter, men det er også mulig å kjøpe bilen med to ekstra seter i bagasjerommet. Det vil jeg tro blir litt trangt, men det kan være et godt alternativ for barn og for å unngå taxikø på nyttårsaften. 

Bagasjeromsluken er todelt. Begge deler styres naturligvis elektrisk. Løsningen fordyrer, men gjør det mulig å sitte på lastelemmen og eksempelvis skifte fra gummistøvler til sko etter en dag på jakt.

Vente på plug-in?
Mange X5-kunder vil nok sitte på gjerdet i påvente av plug-in-varianten 45e iPerformance, som kommer på markedet i løpet av 2019. Prisen er ikke kjent, men den blir garantert gunstig i forhold til dieselutgavene.

Mens den elektriske rekkevidden tidligere var en vits, får den nye 45e iPerformance en rekkevidde på brukbare 75 km i henhold til den realistiske WLTP-syklusen. 394 hk, 600 Nm og 0-100 km/t på 5,6 sekunder vil nok friste mange.

Jeg vil likevel påstå at for den som kjører langt er diesel fortsatt å foretrekke. 150 liter mer bagasjeplass teller også i favør av en tradisjonell drivlinje.

X5 er som før en bil for de virkelige lange kjøreturene, uansett veiens beskaffenhet, bare enda bedre.

Fakta – BMW X5 xDrive 30d

Pris

Fra kr 990.790

Testbil

kr 1.363.690

Motor

2993 ccm 6 syl, turbo diesel

Effekt

265hk/620 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

6,5 sek

Toppfart

230 km/t

Forbruk

0,68 l/mil

CO2

179 g/km

NOx

32,1 mg/km

Dimensjoner

492/200/130 cm (L/B/H)

Bagasjerom

650-1870 liter

Vekt

2185 kg

Tilhengervekt

3500 kg

Liker: Premiumfølelse. Komfort. Innovativt og intuitivt førermiljø.

Liker ikke: Bremsene.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer