img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Toyotas nye Supra - verdt å vente på
Toyota Supra innfrir. Vi har kjørt den på bane og landevei.

Spania. Madrid. Jarama. Toyota GR Supra er en helt moderne sportsbil etter gammeldags sportsvogns-oppskrift. Motoren sitter foran under et langt panser. Det er to seter i coupeen der du sitter lavt, og det er bakhjulsdrift med differensialsperre.

GR Supra er kort og bred, lav og lett. Den har voluminøse linjer. Denne bilen synes, og folk flest vil ha en mening om den.

Gazoo Racing
GR står for Gazoo Racing, Toyotas motorsportsavdeling. Derfor står det en flokk med Supra-fans i kø som kanskje vil ha store problemer med å godta at GR Supras toeggede tvillingsøster heter BMW Z4. På utsiden er de helt forskjellige, men under skallet er de like, og Supra har det meste av BMWs DNA.

Toyota har altså ikke falt for fristelsen til å forsøke å lage en supersportsbil som skal ta over en legendestatus fra Playstation og filmlerretet. De har tvert imot beholdt komforten og optimalisert kjøreegenskapene mot det sportslige.

Den dynamiske rekkesekseren byr på 340 hk og 500 Nm kraft fra motoren. Enkelte hevder allerede at denne toppeffekten kan måles direkte på bakhjulene. I praksis gir dette 0-100 km/t på 4,3 sekunder med «launch control».

ZF-kasse
ZFs åtte trinns automatgirkasse kler Toyota Supra meget godt og fungerer fortreffelig sammen med den aktive, elektrisk styrte differensialen på bakakselen og det adaptive variable understellet. Både automatgirkassen og styringen tilpasser seg de tre forskjellige kjøremodusene som er normal, sport og personlig.

Og det er virkelig forskjell. Normalt kjører bilen snilt og pent og stille og komfortabelt. Trykker du ned sport-knappen kommer Gazoo Racing på besøk. Styringen skjerpes, motor-responsen økes, understellet stivner og girkassen skifter til Nürburgring-modus.

Michelin Pilot Super Sport
Sportsbremsesystemet er ypperlig. Bilene ble kjørt kontinuerlig på Jarama-banen av pressen i dage- og ukesvis. De store 348 x 36 mm skivene (foran) tviler aldri på oppgaven. Legg til Michelins eminente Pilot Super Sport-dekk i dimensjonene 255/35 ZR 19 foran og 275/35 ZR 19 bak, og vi kjører en Supra anno 2019 som er virkelig bra.

Toppfarten er begrenset til 250 km/t. Jeg så 227 km/t før oppbremsing etter langsiden på Jaramabanen. Det var i sjette gir. De to neste er overgir som brukes for å spare bensin. Likevel er det godt drag på åttende trinn omtrent fra tomgang.

BMWs rekkesekser
Tre liter med seks sylindre og singel twin scroll turbo fra BMW er et godt utgangspunkt. Toppytelsen kommer ved 5000 - 6500 o/min. Det skjer i kombinasjon med en herlig lyd, som likevel ikke skremmer vettet av naboen. Dreiemomentet er på topp fra lave 1600 til 4500 o/min. Og, du kan se hvor mye av ytelsen du bruker «live» på skjermen inne i bilen.

Alle brytere, knapper og hendler er fra BMW og akkurat slik de fremstår i Z4, eller for den sakens skyld i alle BMW ‘er. Forskjellen mellom de to bilene er synlig rett foran føreren. BMW bruker sine nye asymmetriske digitale skjerminstrumenter.

Toyota bruker også den samme digitale skjermen, men på en mer klassisk måte. 3D, sier Toyota, og det er nesten sant.

Den store turtelleren i senter har en analog ring med digital visning og digital informasjon på hver side av «ringen». Blant annet er det plass til navigasjon på en liten del av skjermen. Lekkert.

Head-up display
Multimediaskjermen er plassert på dashbordet over midtkonsollen. Toyota har kanskje en plan med dette til bruk i racing? Vi fant jo «kraftometerne» der. BMW har den samme skjermen integrert i interiøret. La det være min mening, men særlig sportslig eller elegant er det ikke.

Supra leveres i Norge med «head-up display», som betyr at all nødvendig informasjon speiles i frontruten. Det er en fin gave fra BMW.

Setene er justerbare slik at de aller fleste vil passe. Det er spesielt gode for ryggen og er tilpasset bruk av racing-belter. Jeg savner likevel ti centimeter ekstra støtte under lårene, eller muligheten til å vippe stolen høyere i forkant enn det som er mulig i dag.

290 liter
Bagasjerommet er stort til å være en liten sportsbil, 290 liter, og platen i bunnen av lasterommet kan fjernes slik at det blir plass til både golfsett og vogn. Bakluken åpnes opp til et åpent rom helt inn mot coupeen. Det er like praktisk som i Corolla.

Jeg mener at det er enkelt å orientere seg om bord, særlig hvis du er kjent med BMWs produkter fra før. Her er deres navigasjon, infotainment, «musebryterhjul i den asymmetriske midtkonsollen», samt naturlige menyvalg i kransen rundt hjul-bryteren.

Her er også BMWs (og Toyotas) elektroniske sikkerhetssystemer. Fotgjenger- og syklistgjenkjennelse, filholder, dødvinkelvarsler, dynamisk fartsholder, nødbremsesystem, medstyrende LED-hovedlys, multimediaanlegg, parkeringskameraer med parkeringshjelp, alt sammen er standard. Det er så mange og mye at det blir håpløst å oppsummere.  

Gir deg selvtillit
Kanskje er den for snill? Du kan kjøre fort uten å være flink til det. Bilen gir deg selvtillit. Særlig med alle sikkerhetssystemene i drift. Sporsikkerheten er stor, uten at du egentlig merker at sikkerhetssystemene arbeider med bilen.

I sport-Gazoo Racing-modus tar jeg meg gang etter gang i å la være å bruke den manuelle girmuligheten fordi bilen gjør alt det den skal akkurat på den måten jeg vil at den skal gjøre det. Men, Supra kan også stilles inn med et personlig oppsett hvor alle systemer kan slås av. Det er da «slidingen» begynner og Supra-fansen tar frem smilet.

Er Supra en sportsbil eller Gran Turismo? Etter en dag bak rattet i Madrids morgenrush, på motorvei, åpne landeveier og skikkelig krokete landeveier, er min konklusjon at Supra mestrer alt dette like bra. Jeg imponeres virkelig av hvor komfortabel, men likevel sportslig stiv denne bilen er.

Rampete og komfortabel
Styringen er elektrisk nummen, men den har en utveksling som gjør at små bevegelser får bilen til å kjøre dit jeg peker uten at den har nervøs styring av den grunn. Den er avslappende elegant.

Supra har 50/50 vektfordeling, og dette sammen med motor foran og bakhjulsdrift gir en god gammeldags lykkefølelse. Toyota snakker også om «gyldne mål» der bredden på hjulakslene i forhold til akselavstanden utgjør forholdet 1,55, noe som visstnok er helt perfekt. Dem om det.

Supra er rampete på utsiden, men under karosseriet skjuler det seg både komfort og eleganse, samtidig som det er mulig å oppnå sportsbilfølelse. Når Supra slippes løs på bane gjør den det med den aller største selvfølgelighet og like godt som alt annet underlag den kjører på.

Supra beviser at asfalten er helt flat og at en sportsbil kan være behagelig å kjøre. Den krenger ikke, men lener seg noen millimeter, og det føles fint. Jeg er ganske sikker på at om jeg kjørte en grusrally-etappe på Svullrya, så vil den mestre dette også.

Av de 90 første bilene som blir produsert i Østerrike hos Magna Steyr er noen demo-biler allerede på vei til forhandlere i Norge i juni. De skal kjøre karavane fra Rudskogen til Arctic Raceway. Toyota kan levere biler til kunder fra august 2019. Prisen er 918.200 kroner. 

Toyota GR Supra

Motor:

2998 ccm/R6. Singel twin scroll turbo, bensin

Effekt:

250 kW (340 hk) v/5000 - 6500 o/min.

Dreiemoment:

500 Nm v/1600 - 4500 o/min.

Mål LxBxH:

438 x 185 x 129 cm

Akselavstand:

245 cm

Bakkeklaring:

Ikke oppgitt

Egenvekt m/fører:

1570 kg

Tillatt totalvekt:

1815 kg

Maks hengervekt:

Ikke oppgitt

Bagasjerom:

290 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4,3 sek.

Toppfart:

250 km/t (begrenset)

Forbruk (oppgitt):

0,75 l/mil (NDEC)

CO2:

170 g/km

Pris fra:

kr. 918.200 (levert Oslo)

Pris som prøvekjørt:

Kr. 918.200

 








toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer