img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
Subaru XV og Forester e-Boxer satt på prøve
WIEN: Endelig kan også Subaru by på hybrider, vel og merke uten ledning. Her er våre førsteinntrykk etter å ha kjørt XV og Forester e-Boxer under krevende forhold, på bane og i offroadløypa.

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, heter det. Subaru-importøren og -kundene stiller i en særklasse. Mens elbiler og ladbare hybrider har tatt store deler av markedet, har Subaru slitt med lite avgiftsvennlige motorer.

I november kommer bilene som igjen kan føre Subaru oppover på registeringsstatistikken til Norge. Det dreier seg om hybridversjoner av SUV-en XV og den høyreiste stasjonsvogna Forester.

Disse modellene har i praksis vært ute av markedet siden tidlig høsten 2018. For øyeblikket har Subaru bare én modell tilgjengelig; Outback.

Vi har ikke foretatt noen fullstendig prøvekjøring av de to nye bilene, men vi har likevel opplevd noen av de ekstreme kvalitetene bilene står for, på ÖAMTC Teesdorf rett utenfor Wien i Østerrike.

Der har vi kjørt bilene gjennom krevende offroadløyper og gjennom dynamiske øvelser på bane. I tillegg har vi testet ut sikkerhetssystemene.

Selv om begge bilene er bygget på en helt ny plattform, er de til forveksling lik utgående modeller.

Interiør
Interiøret i 2020-modellen har fått en oppgradering fra 2019-modellen, samtidig har plassforholdene blitt noe bedre ved at akselavstanden er øket med tre centimeter. Denne plassen kommer baksetepassasjerene til gode. Bredden på bilen har dessuten økt med 2 cm, noe som gir bedre plass på første rad.

Til tross for at Subaru-modellene nå har fått på plass batterier, er plassen i bagasjerommet som før. Samtidig har innlastningsbredden blitt bedre. Nå kan for eksempel en golfbag lastes inn på tvers.

Motor / drivverk
Både XV og Forester er bygget på en helt ny plattform, noe som gjør elektrifisering mulig. Faktisk vil det komme en elbil fra Subaru, en bil som de utvikler i samarbeid med Toyota. Når denne kommer er enda ikke avklart. 

E-boxer-hybridene har en 2-liters boxer bensinmotor som grunnlag. Denne yter 150 hk. I tillegg kan en liten elektrisk motor gi kraft til drivlinjen alene, eller i kombinasjon med bensinmotoren.

Bilene er kjappere enn før. Det er spesielt ut fra startblokken hybriden gjør det skarpere enn utgående modell. 

Hva skiller dem fra andre modeller i klassen?
Den største fordelen Subaru-modellene har er offroad fremkommelighet. Som før er Subaru-ene utstyrt med symmetrisk firehjulstrekk som fungerer særdeles bra. Kombinert med en bakkeklaring på hele 22 cm gjør dette bilene til enere utenfor allmenn vei.

Offroadløypen vi kjørte XV og Forester gjennom er drøyere enn det 99 % av Subaru-eierne vi utsette bilene sine for.

Vi kjørte gjennom det som kunne minne om elveleier, opp og ned bratte bakker og over store steiner, uten problemer.

Under ekstra krevende forhold benyttet vi Subarus X-Mode-funksjon, som gir bilen ekstra moment fra stillestående. Du tar deg effektiv over hindre.

Hvordan er den å kjøre?
Offroad-egenskapene har vi allerede vært inne på. I de dynamiske øvelsene gikk vi rett fra den nye Forester til utgående modell, og tilbake til 2020-modellen.

Forskjellene er tydelige. Nykommeren takler frekk kjøring, som råkjøring gjennom svinger, på en mer overbevisende måte. Den er stivere, men samtidig komfortabel.

I det hele tatt er Forester og XV biler hvor komfort er prioritert på bekostning av sportslighet. Den trinnløse CVT girkassen bygger opp under dette inntrykket.

Sikkerhetsnivået er høyt. Subaru opererer med det de kaller EyeSight, som inkluderer de fleste sikkerhetssystemene som er tilgjengelig på markedet, inkludert autobrems både forover og bakover, filskiftevarsling, blindsonevarsling osv.

En av nyhetene er noe Subaru kaller Driver Monitoring System, hvor et kamera overvåker førerens seteområde. Hvis for eksempel føreren er i ferd med å sovne, vil bilen stoppe av seg selv.

Hvem passer den for?
Subaru har noen av landets eldste kjøpere. Mens Forester har et relativt traust design, bør XV kunne appellere til en bredere kundegruppe.

Subaru retter seg gjerne mot dem som kjører under røffere forhold enn de fleste. Mange av kundene er gjengangere og vil aldri kjøpe noe annet. Har du en krevende hyttevei er alt med Subaru-logo fornuftige valg.

Konkurrenter?
De mest opplagte konkurrentene er bestselgerne Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander, som henholdsvis såkalt selvladende og ladbar hybrid. Men også Mazda CX-5 og Honda CR-V er opplagte konkurrenter, sammen med Volkswagen Tiguan.

Dette liker vi:

  • Fremkommeligheten med stor F.
  • Høyt sikkerhetsnivå med blant annet EyeSight
  • Renommé

Dette liker vi ikke:

  • Fortsatt noe høye utslipp i forhold til konkurrentene
  • Litt «gubbete» design på Forester
  • CVT-kassen kan oppleves som masete under belastning
FAKTA Subaru Forester e-Boxer

Motor:

2,0 l. 4-syl. bensinmotor + elmotor

Effekt:

110 kW (150 hk) + 13,5 kW

Dreiemoment:

194 Nm v/4.000 o/min.

Mål LxBxH:

463 x 182 x 173 cm

Akselavstand:

267 cm

Bakkeklaring:

220 mm

Egenvekt m/fører:

1650 kg

Maks hengervekt:

1870 kg

CO2:

150 g/km (foreløpige tall)

Pris fra:

kr.509.800

           

FAKTA Subaru XV e-Boxer

Motor:

2,0 l. 4-syl. bensinmotor + elmotor

Effekt:

110 kW (150 hk) + 13,5 kW

Dreiemoment:

194 Nm v/4.000 o/min.

Mål LxBxH:

447 x 180 x 160 cm

Akselavstand:

267 cm

Bakkeklaring:

220 mm

Maks hengervekt:

1270 kg

Bagasjerom:

345 liter

Pris fra:

kr. 449.800

Bilene vi kjørte er såkalte pre-produksjonsmodeller, og derfor er ikke alle data tilgjengelige.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer