img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Kjøreglad Porsche Macan
PRØVEKJØRT: Den svært kjøreglade Porsche Macan har fått en overhaling som har gjort den bedre på flere felt.

Først publisert i bladet BIL nummer 4-2019

Porsche har flere undervurderte modeller. Jeg tenker først og fremst på Cayman og Macan, som selger altfor dårlig i forhold til hvor gode bilene er.

Macan dukket opp som et mindre alternativ til Cayenne i 2014, mens en ny ansiktsløftet versjon er på plass i disse dager. I første omgang leveres Macan bare med en 245 hk bensinmotor i Norge, men heftigere varianter er på gang. Det er bare å glede seg.

Innstegsvarianten er utstyrt med en rekkefirer med et slagvolum på to liter. Det kan høres litt kjipt ut, da mange vil mene at en Porsche må ha seks eller åtte sylindre.

Du får riktignok ikke skikkelig godlyd fra den lille motoren, men bilen føles overraskende kjapp. Den går raskere enn 0-100 km/t-tiden på 6,7 sekunder skulle tilsi. På hjemmebane vil nok noen synes at en toppfart på 225 km/t er en hemsko, men for norske forhold rekker det.

Uken før jeg kjørte Porschen stod Skoda Superb med 272 hk og 0-100 km/t-tider på under seks sekunder på menyen, men tyskeren gir en helt annen følelse av kraft.

Lysstripen bak
Ser du en ny og «gammel» Macan fra siden vil du knapt se forskjell. Bakfra er du imidlertid ikke i tvil. Nye Macan har fått lysstripen som går over hele hekken vi kjenner fra både 911 og nyeste utgave av Cayenne. Lekkert. Også fronten er endret, selv om du skal være kjenner for å se nøyaktig hva som er nytt.

Fra førerplass merker du flere forbedringer. Viktigst er at Macan har fått større skjermer à la dem vi finner i modeller som Panamera og Cayenne. Navigasjonsskjermen måler nå 10,9 tommer, mot 7,2 tidligere. Samtidig er luftedysene skiftet ut.

Midtkonsollen er fortsatt preget av relativt mange knapper.

Til venstre
Men noe er akkurat slik det «alltid» har vært, og skal være, i en Porsche. Bilen startes til venstre for rattet, mens turtelleren fortsatt har den mest fremtredende plassen i instrumentpanelet. Ellers åpnes det for en viss skreddersøm når det gjelder visning av instrumenter.

Oppsettet av bilen kan nå styres fra rattet, som i 911, vel å merke dersom du velger Sport Chrono-pakken. Det er enkelt og greit. Har du en råere Porsche er det nok viktigere å kunne styre dette enn i den rimeligste Macan-modellen.

Macan skal ha blitt mer sportslig enn tidligere. Vær- og føreforhold satte en effektiv stopper for den heftigste testingen, men det er ingen tvil om at sportsbil-genene ligger i bunnen.

Komfort
I normaloppsettet er Macan overraskende komfortabel. Du kan ta med både svigermor og barn på tur uten for mange klager, hvis det skulle være ønskelig.

Noe Porsche lykkes bedre med enn de fleste, er å krympe opplevd vekt og størrelse. Bilen føles mer leken og kompakt enn hva størrelsen skulle tilsi. I en Macan kan selv SUV-hatere ha det fint.

PDK-girkassen leverer som vanlig varene på en glimrende måte.

Ikke ladbar
Macan største «problem» er naturligvis motorprogrammet. Det er absolutt ingenting galt med motoren i testbilen, men når en større Cayenne hybrid med nesten dobbelt så høy effekt bare koster 167.000 kroner mer, skjønner jeg at mange faller for fristelsen og går for storebror.

425 ekstra kilo for den ladbare Cayenne-modellen er imidlertid vanskelig å trylle bort. På svingete småveier er jeg ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt.

Ønsker du mer futt venter du på at Macan S blir tilgjengelig. Den har V6-motoren som savnes i testbilen. Maksimal effekt er i denne på 354 hk, mens 0-100 km/t går unna på 5,1 sekunder.

Stiv pris
Startprisen på innstegsmodellen ligger på rundt millionen, mens vår testbil har en prislapp på 1,3 millioner kroner.

Mange bilmodeller gir flere hestekrefter for pengene, men Porsche er nå en gang Porsche. Det er ikke bare et navn, men et stempel på en premium bil med sportsbil-DNA.

Macan er fortsatt en undervurdert familiebil, som gir en flott pakke med sportslighet, fremkommelighet og høy premiumfølelse. Men prisen blir litt for stiv i forhold til de ladbare alternativene.

Fakta Porsche Macan

Pris:

Fra kr 971.000

Testbil:

kr 1.318.600

Motor:

1984 ccm R4 bensin

Effekt:

245 hk/370 Nm

Drivlinje:

7A, firehjulsdrift

Aks. 0-100:

6,7 sek

Toppfart:

225 km/t

Forbruk:

0,81 l/mil

CO2-utslipp:

185 g/km

NOx:

24,8

Dimensjoner:

470/192/162 cm (L/B/H)

Bagasjerom:

500-1500 liter

Tilhengervekt:

2000 kg

LIKER

  • Kjøreegenskaper
  • Premiumfølelse

LIKER IKKE

  • Mangel på motoralternativer
  • Avgiftene



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer