img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Tucson fram i lyset
Utvendig og innvendig retusj i kombinasjon med ny dieselmotor, redesignet dashbord og forenklet modellprogram, er oppskriften Hyundai håper vil virke for å løfte interessen for SUV-en Tucson.

Først publisert i Bladet BIL nr. 5-2019

Det er mulig at de koreanske utviklerne av Hyundai Tucson opprinnelig drømte om en problemfri «ride» gjennom Tucson og inn i solnedgangen i det knusktørre ørkenlandskapet i Arizona, at bilen først og fremst var ment for SUV-hungrige amerikanere i alle formater, og som ikke hadde råd til noe større.

Ute i et norsk snøinferno på Haukeli der en vinter på hell glefset etter meg og bilen før våren noen mil lenger ned i dalen slukte kuldegradene i et par milde jafs, var det lite som fikk meg til å tenke på de kulehullskutte kaktusene som dekorerer veien fra Tucson til Grand Canyon langt der sørvest i USA.

Litt glemt
For selv med 96. plass på OFV-statistikken i fjor og beskjedne 265 solgte eksemplarer, hvilket nærmest er jevngodt med å være glemt, mener jeg Tucson har like mye å by på i det norske SUV-landskapet som konkurrenter med mer enn ti ganger salgsvolumet.

Det er bare så forbasket mange som roper på oppmerksomhet blant SUV-ene.

Men med forbedret interiør, nytt dashbord og ny dieselmotor, mener Hyundai at de nå stiller med fornyet konkurransekraft i en bilklasse hvor glupske elbilleverandører ennå ikke har maktet å kortslutte dieselpumpene.

Fortsatt drikker hver fjerde SUV diesel, det er mer enn i noen annen bilklasse. Forklaringen ligger i dagen: Fortsatt er det ganske langt fram før den batterielektriske bilen kan pris- og funksjonskonkurrere med familiestore SUV-er.

Anvendelig
Hyundai Tuscon er lett å like og enkel å forholde seg til med strålende plass og sittekomfort foran, bra med beinplass og takhøyde i baksetet og drøyt 500 liter stort bagasjerom.

Hyundai har også gjort det enkelt å velge: Kun diesel og sjutrinns dobbeltclutchkasse, og valg mellom framhjuls- eller firehjulsdrift. Stort glasstak som kan åpnes står på tilvalglisten.

Endret front og retusjert hekk får Tucson til å framstå som mer moderne. Og de to fete eksosrørene indikerer massevis av krefter. Vel …

Ikke overmotorisert
136 hk turbodiesel tatt ut av 1,6 liters volum er, selv med 320 Nm i moment, ikke mer enn Tucson trenger for å flytte 1,6 tonn vognvekt. Under normal kjøring holder det i massevis, men med fullpakket bil hadde det vært kjekt med noe mer kraft.

Konkurrenter som eksempelvis storselgeren Toyota RAV4 har både mer moment og opp mot 100 hk mer effekt å sparke fra med ved forbikjøringer.

Et trykk på sportsmodusknappen gjør ikke Tucson til noen sportsbil. Den er først og fremst en komfortabel milsluker jeg gjerne tilbringer hele dagen bak rattet i uten å bli sliten.

Men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves: Utpå sommeren pakker Hyundai mild hybridteknologi inn i Tucson med lavere forbruk og utslipp i kombinasjon med mer effekt som resultat.

Kjører nesten selv
Akkurat det siste henger også sammen med bilens selvkjøringsfunksjon (nivå 2) som gjør at den selv passer på plasseringen i kjørefeltet og avstanden til bilen foran – om du vil – uten at sjåføren behøver å anstrenge seg særlig. Ufattelig deilig når endeløse og monotone veistrekninger ligger foran, om oppmerkingen bare er god.

Cruisekontrollpakken inneholder også køfunksjon som tar deg ned til null, og aktiveres med et knappetrykk hvis bilen først har stanset helt opp i mer enn tre sekunder.

Priset til en halv million med drift på alle hjul er ikke akkurat billig, og plasserer Tucson på nivå med Mazda CX-5 (150 hk D) og litt over sammenlignbar Skoda Karoq (150 hk D). Halvbroren, Kia Sportage, koster i toppspekket versjon og med samme motor, litt mer.

Lesset med utstyr
Det attraktive ved Tucson ligger i stor grad i den svært omfattende utstyrspakken som inkluderer varme i rattet og kjøling i begge forsetene.

Da overrasker det at ikke Hyundai har tatt bryet med å montere varmetråder i frontruta. Kunne jeg valgt hadde jeg heller brukt pengene det koster med elektrisk bakluke på varmetråder foran.

502 liter bagasjerom er litt større enn lasterommet i nevnte Skoda Karoq, men mindre om bakseteryggene legges ned.

Ikke helt 2019
Det oppgraderte interiøret tror jeg gjerne ser bra ut om noen år, men i møte med store skjermer i eksempelvis Mercedes A/B-klasse og nakenheten i Tesla Model 3, er det å se utover dashbordet i Tucson som en reise inn i bilhistorien.

Bevares, instrumenteringen er lettlest, infotainment-skjermen har bra oppløsning med helt grei menystyring og kameraene ser godt forover og bakover. Men akkurat på Samsung Galaxy-nivå er det slett ikke før du linker bilen opp mot Apple CarPlay eller Android Auto.

La meg til slutt gi ros for alle de små rommene til å legge fra seg telefonen (induksjonslading om du har en som er klar for det). Sånt er lett å overse i farten, men verdifullt i hverdagen. Så bærer jeg over med at det ikke er 230-volts uttak i baksetet.

Fakta Hyundai Tucson 4WD DTC Teknikk

Pris:

Fra kr 428.000

Testbil:

kr 504.900

Motor:

1598 ccm R4, turbo diesel

Effekt:

136 hk / 320 Nm

Drivlinje:

7A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t:

12,0 sek

Toppfart:

180 km/t

Forbruk ifølge WLTP:

0,63 l/mil

Forbruk målt:

0,77 l/mil

CO2:

164 g/km (WLTP)

NOx:

31,4 mg/km

Dimensjoner:

448/185/166 cm (L/B/H)

Bagasjerom:

502-1492 liter

Bakkeklaring:

17,2 cm

Vekt:

1601 kg

Tilhengervekt:

1600 kg




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer