img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Mazdas elektriske eventyr
Når Mazda neste år lanserer sin første batterielektriske modell må det være andre kvaliteter enn mye motorkraft, stor batteripakke og lang rekkevidde som gjør den interessant.

Mazda-entusiaster og forhandlere sulteforet på elektrifiserte bilmodeller kan glede seg til 2020. Når på året Mazdas første batterielektriske modell ankommer Norge, vil ikke Mazdas Petter Chr. Grüner Brinch svare på, men EUs innfasing av skjerpede CO2-krav som tar til å gjelde fra 2020 tvinger Mazda til å handle raskt.

Tall fra analyseselskapet JATO viser at Mazdas bilflåte i 2018 i gjennomsnitt slapp ut 135,2 gram CO2/km, mens EU-kravet som gjelder fullt ut fra 2021 er 95 gram/km.

Verdenspremieren på den elektriske Mazdaen finner sted på Tokyo Motor Show i siste halvdel av oktober.

Valgte Oslo
Når dette leses er Mazda i ferd med å pakke sammen etter halvannen uke i Oslo for å presentere – for hele verden med unntak av USA – de tekniske løsningene Mazda har landet på. Teknikken hadde de pakket under skallet på fire eksemplarer av crossovermodellen CX-30, og selv om kjøringen fant sted på litt avsidesliggende veier sør for Oslo, forsøkte ikke Mazda å gjemme seg bort.

Det åpne chassiset som batteripakken, elmotoren og rekkeviddeforlengeren var montert inn i bar tydelig preg av at Mazdas kommende elbil blir rundt 4,40 meter lang.

Særlig mye om bilen er ikke kjent annet enn at den elektrifiserte lesten bærer med seg mye fra kompakte Mazda 3 og CX-30. Sannsynligvis vil kun detaljer skille el-Mazdaen fra CX-30. CX-30 er en 4,40 meter lang crossover, altså en mellomting mellom kombi og SUV.

Ikke CX-30?
Samtidig presiserte så godt som samtlige av Mazdas folk at den kommende elbilen ikke skulle være en elektrisk versjon av CX-30.

Men hvorfor pakke inn teknikken i et CX-30-skall for deretter å fortelle at styringen, oppsettet og kjøreopplevelsen i denne prototypen lå nær opp til produksjonsmodellen? Pressebildene og videoene de har laget får både innpakkingen og Oslo til å framstå fra en glanset side.

Det høres usannsynlig ut at Mazda – som en forholdsvis liten produsent – kan ta seg råd til å utvikle en egen elbilserie så lenge Norge inntil videre er et av de viktigste landene for nettopp denne modellen.

Her er noen kjente data:

* Kun forhjulsdrift
* 35,5 kWh batteripakke
* 140 hk motor
* 265 Nm i moment
* CCS ladeteknologi
* 50 kW hurtigladefart
* 6,6 kW hjemmeladefart
* Ikke én pedals teknologi
* Har «motorlyd»
* Forbruk og rekkevidde ikke oppgitt
* Vil senere kunne leveres med rotasjonsmotordrevet rekkeviddeforlenger

Lite batteri
Det overrasker at Mazda velger å begrense batteripakken til 35,5 kWh og motoreffekten til 140 hk. Dette er på linje med utgående e-Golf og Nissans grunnversjonen av Leaf som begge har maksimal WLTP-rekkevidde på 300 km, og ofte ikke mer enn 200 km i vinterhalvåret.

Mazdas svar til dette er en henvisning til undersøkelser Elbilforeningen foretok i 2017 som viser at 70 prosent av de daglige kjøreturene ikke overstiger 60 kilometer.

Rekkeviddeforlenger
For dem som trenger rekkeviddesikkerhet vil Mazda kunne tilby bilen med rotasjonsmotordrevet rekkeviddeforlenger. Valget av rotasjonsmotor henger sammen med at Mazda har den i egne hyller, at den opptar lite plass i forhold til ytelser, og at motoren lett kan konverteres til å kjøre på gass eller hydrogen.

Det var eksempelvis en hydrogendrevet rotasjonsmotor Mazda (i RX8) viste fram på oljemessen i Stavanger i 2006 og senere kjørte forsøk med i Norge som en del av den norske uttestingen av hydrogen som energibærer for personbiler.

Kun om den er hydrogendrevet vil en kombinasjon av elmotor og rekkeviddeforlenger få alle elbilfordelene i Norge.

Ikke én pedals funksjon
Mazda gjør et stort nummer av at en elektrisk Mazda skal oppføre seg som en vanlig Mazda med tilnærmet lik gassrespons. Den skal eksempelvis ikke stikke av sted som den raketten slik mange elbiler i dag gjør.

Jeg er veldig i tvil om dette argumentet lar seg selge inn i en elbilverden hvor nettopp ytelser oppgis som tungt salgsfremmende. Mazdaen kommer heller ikke med én pedals funksjon som nettopp Nissan og Opel har gjort til viktig kjøpsargument framfor biler som ikke har det.

Hva så med prisen? Den er naturlig nok ukjent, med nevnte e-Golf og 40 kWh Leaf koster fra 280.000 kroner. Det betyr at Mazda må ned på dette nivået om de ikke har andre kort på hånden.

Flere detaljer om elektrisk Mazda leser du i kommende nummer av bladet Bil.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer