img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Dette er den nye Peugeot e-208
LISBOA: Nå for tiden velges en ny bil med fornuft, batterikapasitet og rekkevidde, men nye Peugeot e-208 byr i tillegg på bilglede.

Batteripakken yter 50 kWt. Rekkevidden er 340 kilometer netto (WLTP). Ladesystemet er CCS. Om bord-laderen har en kapasitet på 6,6 kW.

Det tar en halvtimes tid å lade bilen fra null til 80 prosent med hurtiglader på inntil 100 kW. Lader du hjemme tar det 5 timer og 15 minutter med 11 kW eller 8 timer med 7 kW boks. Peugeot e208 starter på 249.500 kroner.

Duket for norsk suksess
Med høy batterikapasitet til lav pris er det liten tvil om at nye e-208 kommer til å bli populær i Norge. Importøren regner med å selge 2000 av modellen i 2020. Det eneste skåret i gleden kan være at baksete- og bagasjeromplassen er begrenset. Men den nye 208 er da også en liten bil, bare 4,06 meter lang.

Peugeot e-2008 – den høyreiste versjonen – kommer med bedre plass allerede våren 2020. Plattformen og innholdet er det samme. Dermed kan kundene selv velge størrelse. 

Utstyret du trenger
Peugeot e-208 vil bli levert med alle nye typer sikkerhets- og assistentsystemer, inklusive full parkeringsassistanse og fartsholder med stopp/start. Dessuten en app til mobiltelefonen der du kan starte og stoppe ladingen, eller bare kontrollere hvor mye kapasitet du har. Bilen har to bremsesystemer for regenerering. 

Nye e208 har varmepumpe som standard for å spare litt på bruken av 100 kW, eller oversatt fra fortiden, 136 hestekrefter. 0-100 km/t tar 8,1 sekunder på landeveien, noe mange vil klare med bruk av den sømløse fremdriften.

Tre modi
Jeg kunne velge mellom tre forskjellige kjøresystemer. ECO, normal og sport.

ECO-modus bød ikke på særlig glede, det blir mer en sparemodus når du begynner å bli redd for ikke å nå frem til stikkontakten.

Normal blir det normale valget, for sport er ikke egentlig så veldig sportslig til tross for at toppnivået for den nye 208-serien er GT og modellen blir kun levert i elektrisk versjon.

At toppfarten er begrenset til 150 km/t betyr ikke så mye i Norge. Og selv ved 120 km/t er forbruket høyt, men det var under prøvekjøringen i Portugal ingen grunn til å ta det med ro, for det ikke var tid til det. Dermed ble det kjørt ganske raust, og mine dashbordmålinger vil ikke være representative for norske forhold, med et mulig unntak for vinterforbruket.

Liten og tung
Det er en liten bil, men totalvekten inklusive fører er hele 1455 kilo. Selv om batteripakken er plassert mellom akslingene og at et dreiemoment på 260 Newtonmeter er til rådighet fra første omdreining, må man ikke forveksle stumpethet med sportslighet.

Det er mulig at denne meningen må revurderes under kjøring på norske veier, for de portugisiske hadde usedvanlig mye ujevnheter.

Likevel skal det nevnes at kjøreegenskapene hverken er dårligere eller bedre enn i de fossildrevne, og jeg kjørte både diesel og bensinvarianten, som i tyngste utgave er 250 kilo lettere.

Men, bilen er lettkjørt i alle varianter. Styringen er også lett. Bremsene er lett doserbare, og det er lett å like setene.

Kjørestillingen er derimot ikke like fin for alle. Når jeg skal justere det ganske stilige lille rattet til en høyde som passer, forsvinner utsikten til dashbordet, og det er litt dumt for Peugeots oppgraderte versjon av iCockpit med hologramutførelse der instrumentene ligger lagvis, gir bilen et fremtidsrettet utrykk og inntrykk.

Mer i vente
Dette er starten på en elektrifiseringsbølge fra PSA, der alle nye modeller vil ha en elektrisk variant. Legg til søstermodeller fra Citroën og Opel, og man begynner å se hva som blir fremtiden.

Volkswagen e-Up og Renault Zoe er typiske konkurrenter. Den kommende Opel Corsa-e, bygget på samme plattform vil også konkurrere ganske raskt.

Peugeot 208 er en fin bil, men definitivt finest som elektrisk. Den kommer faktisk ikke til Norge med diesel. De første bilene leveres fra begynnelsen av desember. Flere hundre har forhåndsbestilt og de har grunn til å glede seg til julaften.

Dette liker vi:

  • God rekkevidde
  • Gode kjøreegenskaper
  • Mange sikkerhets og assistentsystemer
  • Hurtigladingen

Dette liker vi ikke:

  • Kjørestillingen/Rattplasseringen
  • Underlaget kjennes godt
FAKTA: Peugeot e-208 GT

Motor:

Elektrisk

Effekt:

100 kW (136 hk)

Dreiemoment:

260 Nm

Mål LxBxH:

406 x 176 x 143 cm

Rekkevidde oppgitt:

340 km WLPT

Batterikapasitet:

50 kWt.

Egenvekt m/fører:

1455 kg

Tillatt totalvekt:

Ikke oppgitt

Ladesystem:

Combo Charging System (CCS)

Bagasjerom:

265 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,1 sek.

Toppfart:

150 km/t

Snittforbruk (lest på dashbord):

Fra 22 til 12 kWt 

CO2:

0 g/km

Pris fra:

250 000 kroner

Pris som prøvekjørt:

Ikke oppgitt




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer