img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Golf 8: Viktig for Volks-wagen, men ikke i Norge
Når ny Golf lanseres tidlig i 2020 blir den fortsatt VWs viktigste bilmodell og ganske sikkert en bestselger i Europa. Men i Norge overtar elektriske ID.3 der Golf slipper.

Alle har hørt om VW Golf, svært mange har på et eller annet tidspunkt eid en Golf og drøyt 271.000 nordmenn har siden 1974 kjøpt ny Golf og gjennom 45 år gjort den til landets i særklasse mest foretrukne bilmodell.

Selv om Golf fortsetter som VW-konsernets klart viktigste bil og i Europa trolig som bestselger også i 2020, er denne snertne kompaktbilen på vei inn på de historiske motorveiene sett med norske øyne.

Parallelt med at Golf 7 fases ut som elektrisk bilmodell i første halvår av 2020, erstattes den i praksis av elektriske ID.3. Kun et begrenset antall varianter av Golf 8 tas til Norge, og forklaringen er å finne i at den ikke blir elektrisk.

Dette er Golf 8 i Norge:

  • Håper å selge 1000 til 2000 Golf 8 i 2020.
  • Ingen el-utgave av neste Golf.
  • Dieselmotorvariantene droppes. Heretter kun bensin.
  • Tror 70 prosent av kundene velger ladehybriden.
  • Kun automatgir på biler til Norge.
  • Stasjonsvognen kan bli droppet fordi den ikke blir ladehybrid.
  • Kun fem dører.
  • Helt nytt karosseri, men samme størrelse og vanskelig å se forandringen.
  • Kun skjermbasert instrumentering. Infotainmentteknologi som i kommende ID.3.

Legendariske Walter de Silva, tidligere leder for Volkswagen Design Group, sa om Golf at den var konsernets vanskeligste bil å redesigne på grunn av dens historikk. Det var så mange hensyn å ta for ikke å støte bort kjernekundene.

Sånn sett er det ikke vanskelig å trekke linjene fra første Golf i 1974 til åttende generasjon som tar storselgeren inn i 2020-årene. Jeg husker godt den første Golfen og jeg har kjørt dem alle siden, og i de aller fleste varianter. 

Utvendig skiller det så lite mellom utgående og inngående Golf at det på 50 meters avstand vil være vanskelig å skille dem uten detaljkunnskap om bilene.

Aldri sosialt feil
En bil som aldri framstår som ekstremt moderne, ser heller ikke avdanket ut etter noen år. Å eie en brukt Golf av generasjon seks eller sju føles sjelden å trå feil sosialt. Samtidig er Golf bilen som aksepteres i så godt som alle sosiale lag av befolkningen.

Golf-eiere skal kjenne seg igjen og identifisere seg med bilens historie.

Men stopp litt: innvendig er knapt noe til å kjenne igjen. Alle tradisjonelle instrumenter, knotter og brytere er erstattet av skjermer og skjermbetjente funksjoner. Dette er smarttelefonen og iPad overført til bil. Nå skal jeg være forsiktig med å felle en entydig dom etter en dags møte med bilen, men umiddelbart fikk jeg ikke samme intuitive bruksopplevelsen som da jeg første gang satte meg inn i Tesla Model 3.

Samtidig er det nettopp slike løsninger som VW her kjører fram som får UP til å vifte med pekefingeren og vinke inn ivrige teknologiopptatte sjåfører til prikk- og bøtebelastning for uoppmerksomhet.

Stemmestyring
Heldigvis reddes situasjonen av muligheten for å styre mange av funksjonene fra rattet, eller med stemmestyring for dem som foretrekker det. At bilen har headupdisplay gjør det lettere å tolke informasjonen.

Jeg frykter likevel at denne brutale digitalovergangen kan skremme mange av Golfs godt voksne og trofaste kunder.

DSG-girkassen betjenes ikke lenger av en stor spak som også har gjort det mulig å gire med. Nei, nå er det kun en liten bryter, mindre enn den i glass som Volvo har i sine biler. All manuell giring skjer heretter på rattet.

Maksimerer utstyr
Fra produsent kommer tre utstyrsnivåer. Det kjipeste er uaktuelt for Norge, og neste nivå, Life, blir bare å finne på innstegsmodellen. Norge velger godt utstyrte Style. I tillegg kommer selvfølgelig diverse utstyrspakker etter ønske og behov.

Firehjulsdrift derimot blir bare å få på varianten med 190 hk, eller på toppmodellen R. Alt annet trekker på forhjulene.

Volkswagen har avgjort at Golf nå er stor nok. Fra Golf 6 til Golf 7 vokste bilen i lengden fra 4,20 meter til 4,26 meter. Nå vokser den til 4,28 meter, mens høyden på 1,45 meter bare er få millimeter lavere enn forgjengeren

Golf-klasssen
Plass, sittekomfort og kjøreopplevelse har gjort Golf til klassens målestokk. Foran sitter de fleste utmerket i Golf, men hva med baksetet? Så jeg slang meg inn der på en mange mil lang reise på ulike typer veier. Har var plass nok til føttene under setet foran, her var god takhøyde og tilstrekkelig lårstøtte til å ha det bra selv på langturer.

Det generelt lave støynivået gjør baksetet til et godt alternativ i Golf.

Plassen er riktignok ikke like overdådig som i Skoda Octavia, men god nok til å bekymre mange av konkurrentene.

Golf kjører bra, men ikke oppsiktsvekkende. Vekten ligger på komfort, men forskjellen i oppsett mellom normal og sport merkes tydeligere enn på utgående modell.

Norsk modellprogram

Life

110 hk eTSI/DSG

Innstegsmodell

3. kvartal 2020

Style

150 hk eTSI/DSG

Lanseringsmodell

1. kvartal 2020

Style

190 hk TSI/DSG

4x4

4. kvartal 2020

Style

204 hk TSI/DSG

Ladehybrid

3. kvartal 2020

GTE

245 hk TSI/DSG

Ladehybrid

3. kvartal 2020

GTI

245 hk TSI/DAG

GTI

3. kvartal 2020

R

333 hk TSI/DSG

4x4/toppmodell

3. kvartal 2020

Hva Golf skal koste i Norge er ikke klart. Prisene slippes til salgsstart i januar.

Derimot er et klart at utslippet reduseres såpass mye med mildhybridteknologien (eTSI) at avgiften reduseres med et sted mellom 10.000 og 20.000 kroner.

De første bilene med 150 hk vil være i Norge i mars. Andre varianter følger etter sommerferien.

Både lanserings- og innstegsmodellen har mildhybridteknologi som standard. Utenom ladehybrid Golf mener jeg 150 hk varianten vil være det mest fornuftige alternativet, ikke minst med tanke på fremtidig bruktverdi.

Lanseringsmodellen 1,5 eTSI

 

Golf 8

Golf 7

Motor:

R4 turbo bensin,

1498 ccm

R4 turbo bensin

1498 ccm

Effekt bensinmotor:

150 hk v/5000-6000 o/min

150 hk v/5000-6000 o/min

Samlet moment:

250 Nm v/1500-3500 o/min

250 Nm v/1500-3500 o/min

Drivlinje

7A DSG, forhjulsdrift

7A DSG, forhjulsdrift

Mål LxBxH:

428/179/146 cm

426/180/145 cm

Akselavstand:

263 cm

264 cm

Bakkeklaring:

Ikke oppgitt

14,2 cm

Egenvekt:

Ikke oppgitt

1260 kg

Bagasjerom:

380-1237 liter

380 – 1270 l

Tilhengervekt:

Ikke oppgitt

1500 kg

Bensintank:

Ikke oppgitt

50 l

Aks. 0-100 km/t:

8,5 sek.

8,3 sek

Toppfart:

224 km/t

216 km/t

Forbruk (oppgitt):

Ikke oppgitt

0,63 l/mil

CO2:

Ikke oppgitt

146 g/km

NOx:

Ikke oppgitt

32,1 mg/km

Pris fra:

Ikke klar

Kr. 338.200




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer