img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Gult er kjempekult
PRØVEKJØRT: Du trenger ikke kjøre fort med AMG A 35 4Matic for å vekke oppsikt. Bare å vise seg på veien er nok. Den signalgule fargen og lyden fra de 306 hestene fikser resten.

Først publisert i bladet Bil nr. 7/8-2019

Du behøver aldri å tvile på at Mercedes lar deg tape ansikt i møte med konkurrentene i kampen om å komme raskest ut av lyskrysset. Samtidig har den voldsomme spoileren helt bak på taket på AMG A 35 4Matic magnetisk tiltrekningskraft på alt motorsterkt som måtte komme i din vei.

Men du bryr deg ikke, i visshet om at 306 AMG-hester tatt ut av den tverrstilte og ganske nye toliteren holder når de to turboene booster effekten gjennom en sju trinns dobbeltclutchkasse og kreftene fordeles til begge aksler og alle hjulene samtidig forsyner seg av 400 Nm moment.

Mercedes beveger seg med AMG A 35 ut i et landskap bestående av en håndfull små superbiler. Bare et par av dem trekker på alle fire:

  • BMW M 140i: 340 hk (4 WD)
  • VW Golf R: 300 hk (4 WD)
  • Honda Civic Type-R: 320 hk (2 WD)
  • Ford Focus ST: 280 hk (2 WD)
  • Hyundai i30N: 275 hk (2 WD)
  • Subaru har for tiden ingen liten superbil og Ford er ennå ikke klar med ny Focus RS.

I denne klassen handler alt om balansen mellom råskap og sivil verdighet, om å gjøre bilen spiselig som bruksbil og samtidig ikke temme villdyret mer enn at det lett lar seg vekke.

Bilprodusentene løser oppgaven høyst forskjellig. Du vet når du setter deg inn i en Honda Civic Type-R at lysten til å oppsøke nærmeste asfaltbane vekkes fort, mens det motsatte skjer i VW Golf R som er mer sivilisert enn sinna, men farlig å undervurdere og våkner på morsomme landeveier.

Mellom ytterpunktene
Mercedes AMG A 35 befinner seg mellom disse ytterpunktene og er samtidig mer sofistikert ved at den stiller med klassens mest omfattende tilvalgskatalog.

I testbilen var det eksempelvis kastet inn utstyr for en femtedels million uten at den på noen måte opplevdes som jålete. Snare tvert om, AMG-en framstår bare som mer raffinert.

I AMG A 35 sitter du ikke bare som limt til seteryggen når svingene kommer tett på, men bilen er også komfortabel og støysvak når politiet henger seg på mil etter mil i et forsøk på å lure deg til å la turtelleren danse. Setene foran er bare en fornøyelse å sitte i med uttrekkbar sittepute.

Rødfargen i markeringsmerket på toppen av rattet følges opp i sømmene i dørtrekkene, på midtkonsollen, på hver side av setene og i selve setesømmene både foran og bak. Skulle jeg ønsket noe mer, så måtte det være bilbelter i samme farge. Mercedes leverer det om du insisterer nok.

Mye likt
Med unntak av noen grafiske visningsfunksjoner på instrumentbordet er interiøret i AMG A 35 ganske identisk med de øvrige Mercedes-modellene. Konkurransekraften for å forsvare drøyt 850.000 kroner i pris ligger ikke der, men i oppsettet og bilens dynamikk.

Instrumenteringen og infotainment-funksjonen fordeles på to skjermer som fysisk henger sammen og utgjør bilindustriens i særklasse bredeste skjerm. I hvert fall så langt.

Det D-formede AMG performancerattet i nappaskinn er, som i snart alle Mercedes-modeller, utstyrt med to berøringsflater hvor den på venstre side styrer instrumentoppsettet og informasjonene som ligger mellom, mens med den andre betjenes alt på skjermens høyre side.

I tillegg har bilen styreplate istedenfor dreieknott på midtkonsollen, og som om ikke det skulle være nok betjenes varmeapparatet via egne knapper under de tre luftedysene.

Med unntak av de to funksjonsknottene i nedkant av rattet – med den ene styres kjøreprogrammene og den andre dempingsoppsettet, ESP og manuelt girmodus – som virker direkte billige, oppleves byggekvaliteten inne i bilen å være i tradisjonelt god Mercedes-ånd.

Offensivt
AMG A 35 venter å bli kjørt offensivt og den trives på livlig turtall, men da må du i det minste koble over fra komfort til sport, eller aller helst sport+. Sistnevnte innstilling går såpass ut over komforten at det aller beste naturligvis er å legge inn egne valg, og forbli der.

Uansett: AMG A 35 byr på underholdning fra du setter deg inn til du motvillig kryper ut etter først å ha lagt inn mange omveier på reisen. Mens de fleste bilturer har et mål, blir ofte reisen i denne sinte Mercedesen selve målet.

Og mens du likevel sitter der og nyter det lydforsterkede snerret fra eksosanlegget, blir det jo aldri feil å skru opp lyden på Burmester-anlegget for i det minste å ta bort den ubehagelige lyden av piggdekkslitt asfalt.

AMG koster
Så er det prisen. Å starte på 643.000 kroner er ikke særlig mer enn Honda forlanger for Civic Type-R GT. Men så må du jo ha dette AMG-rattet, oppgradere til multikonturseter, legge til det mest avanserte frontlyset, krysse av for headup-display, ambient kupelys med 64 farger og panoramatak – og vips så flyr nok et par hundre tusenlapper ut av lommeboka.

Å leke med bil skal koste, så må du selv vurdere om AMG A 35 er verd prisen, om du skal vente til det kommer noe enda råere fra samme eller andre produsenter, eller skule til en av konkurrentene.

Å måle superbilers ytelse er slett ikke vanskelig, å mene noe om følelser og personlige preferanser er langt vanskeligere.

Fakta Mercedes-AMG A 35 4Matic

Pris

fra kr 643.000

Testbil

kr 855.390

Motor

1991 ccm R4, turbo bensin

Effekt

306 hk/400 Nm

Drivlinje

7A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

4,7 sek

Toppfart

250 km/t

Forbruk

0,77 l/mil (WLTP)

CO2-utslipp

179 g/km (WLTP)

NOx

11,6 mg/km

Dimensjoner

442/180/144 cm (L/B/H)

Bagasjerom

370 liter

Egenvekt

1480 kg

LIKER:

  • Motor
  • Lekenheten

LIKER IKKE:

  • Svindyr med utstyr



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer