img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
BMW X7 xDrive30d
PRØVEKJØRT: Det er noe svært unorsk over enorme BMW X7.

Det er egentlig rart at BMW ikke har kommet opp med en stor syv-seter før nå (selv om X5 kan leveres med to ekstra seter). Vanligvis pleier BMW og Mercedes-Benz fylle temmelig nøyaktig de samme segmentene og nisjene. X7 kommer 12 år etter Mercedes-Benz GL. Om X7 kommer sent, kommer den i det minste godt.

X7 er bilmodellen som får X5 til å se liten ut, noe som i seg selv er en bragd. «Size matters» der hvor X7 har sine hovedmarkeder, det være seg USA, Russland, Kina eller Midt-Østen.

Kjører du X7 i Norge gjør du deg noen refleksjoner, for eksempel om normer for størrelse på parkeringsplasser. Du skal rett og slett tenke deg godt om før du tar med deg bilen over alt.

Skulle du bevege deg inn på virkelig ville veier kan redningen imidlertid være at bilen «husker» siste kjørte 50 meter og automatisk kan rygge like langt i nøyaktig samme spor.

Når man konfigurerer bilen er det ett valg jeg gjerne skulle sett. På listen over ekstrautstyr og opsjoner skulle det stått «BMW i3». Det kunne vært hverdagsbilen, mens X7 forbeholdes langturene og de plasskrevende fritidsaktivitetene.

Komfort i høysetet
Men la ikke frykten for å få parkert ta motet fra deg. Ute på veien er X7 i sitt ess. Dette er virkelig en milsluker av rang. Det er komforten som er i høysetet, der du nærmest på amerikansk vis duver fremover.

Kommer det noen svinger endrer du oppsettet til «Sport», noe som strammer opp bilen. Det er fortsatt ingen sportsbil.

X7 er «egentlig» også en offroader. Bakkeklaringen stilles enkelt i midtkonsollen. Luftfjæringen sørger for at bilen kan rage høyt over bakken. Hvor mange som utsetter X7 for så mye større utfordringer enn en snøbelagt hyttevei, er vel usikkert. Men det er greit å ha i bakhånd.

Rett med diesel
La meg benytte anledningen til å framsnakke diesel. I en X7 er dieselmotor det mest fornuftige du kan velge. Testbilen var utstyrt med den minste varianten på 265 hk, hentet ut fra en rekke-sekser.

Motoren står veldig bra til bilen, og har et herlig bunndrag. Maksimalt dreiemoment er på 620 Nm. X7 er ingen sprinter, men vit at 0-100 km/t går unna på høyst anstendige 7,0 sekunder.

Ønsker du mer futt kan du vurdere M50d-motoren på 400 hk. For rundt en kvart million ekstra får du dermed 140 ekstra Nm til rådighet og kutter 0-100-tiden med 1,6 sekunder.

Det finnes også to bensinalternativer, for deg som lar politikk styre bilvalget.

For sju
BMW lager noen av verdens beste seter. X7 er intet unntak. Rosinen i pølsa i testbilen var massasje i forsetene, med diverse program. Hvor mange som faktisk bruk denne funksjonen er høyst uviss, det er sikkert ikke mange, men etter en del timer bak rattet kan det umulig være feil å bli «knadd» litt.

BMW X7 er praktisk, hvis man ser bort ifra eventuelle manøvreringsutfordringer. Punktum.

Syv seter er standard. På bakerste rad har du det faktisk ganske så bra, dersom du først har klart å klatre inn. Takhøyden er for en gangs skyld tilpasset oss over 1,80 meter, og plassen til knærne er ok så fremt rad to ikke er skjøvet i bakerste posisjon.

X7 har til og med tilegnet siste rad en femte klimasone.

Det finnes uendelige mange knapper for å justere baksetene. Regn med å trykke feil noen ganger før det sitter. Det er greit med et «grunnfag» i «baksete» før du skal frakte noen der første gang. 

Med alle syv seter i bruk er det faktisk plass til en del bagasje. Se for deg bagasjerommet på en Golf, så er du der nesten.

Den store bakluken er som på X7 todelt.

Big is beautiful
«Elegant» er ikke ordet som slår meg først når jeg ser X7. Det er noe overdimensjonert over hele doningen. Jeg får litt Cadillac Escalade- og Chevrolet Suburban-fornemmelser. Det er vel også noen av de nærmeste konkurrentene i et av hovedmarkedene USA.

BMW har en utmerket app som blant annet viser siste parkeringsposisjon. Den er litt overflødig i X7, da det skal mye til for å unngå å se den svære bilen på en hvilken som helst parkeringsplass.

X7 er «grillkongen». Det er noe «pimp my ride» over oppsynet av bilen. Diskresjon er ikke nødvendigvis noen dyd. I likhet med siste generasjon 7-serie er det noe overdimensjonert ved «nyrene» foran på bilen. Kundene vil nok ha det, ikke minst i Asia og Midt-Østen.

På hjemmebane på Autobahn er det utvetydige signalet «flytt deg»!

For de få
Etter å ha kjørt BMW X7 noen dager sitter jeg igjen med et noe ambivalent forhold til bilen. På mange måter er det en herlig bil jeg gjerne skulle kjørt langt med, men den blir litt «voldsom», både når det gjelder oppsyn og størrelse.

Målgruppen her hjemme blir snever, men så blir dette aldri en storselger heller.

Noe mer «unorsk» skal du lete lenge etter, men det er kanskje et kompliment?

Fakta BMW X7 xDrive 30d

Pris

fra kr 1.285.000

Testbil

kr 1.661.300

Motor

2993 ccm R6 diesel

Effekt

265 hk/620 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

7,0 sek

Toppfart

227 km/t

Forbruk

0,82 l/mil (WLTP)

CO2-utslipp

215 g/km

NOx

40 mg/km

Dimensjoner

515/200/181 (L/B/H)

Bagasjerom

326-2120 liter

Tilhengervekt

2200 kg

LIKER:

  • Komforten
  • Plass til 7
  • Allsidigheten

LIKER IKKE:

  • Knotete betjening av baksetene
  • Litt vulgært design




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer