img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Keiser Overlegen
PRØVEKJØRT: Mercedes Geländewagen handler først og fremst om stil – om en arbeidshest vassende i søle med tungt lass på slep som etter noen minutter innom vaskemaskinen står klar for å frakte brudepar til fest.

Først publisert i bladet Bil 12-2019.

Mercedes Geländewagen, eller G-klasse som bilen nå offisielt heter, passer inn i alle de dyreste gatene i monopolspillet, og jeg kunne stoppet der. For målt med mot dagens funksjons- og miljøkrav faller den fullstendig gjennom.

Utstyrt med V8 som denne bilen er oppgis utslippet til 263 gram CO2/km, og skal du ha noen glede av bilen ender forbruket rundt 1,7 liter/mil. Da tangerer du 400 gram i utslipp og miljøorganisasjonene kaster deg umiddelbart ut om du er medlem.

Men som Geländewagen-eier hever du deg over slikt fjas. For det hviler noe rolig og tidløst evigvarende over SUV-en som står som en bauta i skiftende tider og ikke påvirkes av verken endrede karosserimoter eller tidens tann. Som gjør arbeidsdagen til en fest og festdagen til et høydepunkt.

Endret
G-klasse ble fullstendig endret i 2018 og betydelig vektslanket, men det skal gudskjelov et innvidd øye til for – på 50 meters avstand – å se forskjell på 1979-årgangen og G-klasse 40 år senere.

Den ikonisk kantede karosseriformen fortsatte, det digre reservehjulet på den venstrehengslede bakdøra henger der det skal, og blinklysene, ja, de oppe på forskjermene, de våget naturligvis ingen å flytte eller endre. Det skulle tatt seg ut.

Selv fenderlista, den ser virkelig ut til å være handlet inn i en båtforretning, som skjuler sammenføyningen av sidene og takplata er der. De utenpåliggende skjermbuene likeså. For ikke å snakke om de synlige hengslene som holder hvelvtykke og ganske rette dører uten oppdelte vindusglass på plass.

(saken fortsetter)

Stiger opp
I en G-klasse jumper du ikke inn i - nei, du stiger opp og setter deg i lukten fra skinn og utvalgte tresorter. Så griper du fatt i døren og drar den til deg med samme kraft som skal til for å lukke døren til et passe innholdsrikt hvelv.

Selv lyden av de automatiske låsene minner om stengetid i bankens aller helligste avdeling og har et slikt metallisk lydnivå at du med en gang forstår at her handler det om å sikre alt som befinner seg på innsiden!

Den forholdsvis lille takluka over de to stolene foran har én viktig funksjon i tillegg til å slippe dårlig luft ut og sol inn: å fungere som rømningsvei om du bokstavelig talt tok deg vann over hodet og utfordret bilens vadegrense. Mercedes tenker nå på alt.

Innredningen er ny og har skjermfellesskap med det meste fra S-klasse og nedover i bokstavrekken, helt ned til A. En meget lang skjerm som egentlig er todelt hvor den bak rattet holder styr på kjøreinformasjon og skjermen til høyre tar seg av alt fra biloppsett via navigasjon til underholdning.

Kameraenes visning av bilens posisjon er forbilledlig. Alt oppsett styres fra rattet via knapper og to styreflater for pekefingerbruk, og kan i tillegg betjenes med et funksjonshjul på midtkonsollen.

Mellom de to luftdysene midt på dashbordet befinner tre viktige brytere seg. De aktiverer bilens sperrer, så om du setter deg fast etter først å ha koblet inn lavgirserien og dernest aktivert alle sperrene, har du ikke bare dummet deg ut, men sannsynligvis gjort det på et så utilgjengelig sted at selv mobildekning mangler.

(saken fortsetter)

Sperrer
Den fislete startknappen er glemt i samme øyeblikk som de åtte sylindrene vekker 422 hestene til lyden av brølet som følger når de alle stuper ut av stallen og gjør seg klar til å yte alt de kan for deg. Og det er slett ikke lite. 422 hk tar deg til 100 km/t på 5,9 sekunder, og G-klasse gjør ikke særlig forskjell på norske krøtterstier i vårløsningen og tyske frifartsveier. Du flytter deg uanstrengt opp til 210 km/t.

Så jeg kjører innom en venn av meg i Holmestrand. Bjørn Fjeldstad og hans kolleger i Autocenteret Fjeldstad har importert, bygget om og solgt flere G-klasse enn noen andre i Norge.

Han ler når jeg kommer kjørende.

– Stakkars deg, må du kjøre lillebror?

AMG 
Dette handler naturligvis om AMG kontra standard. For så langt bygges nye G-klasse i to varianter, og med den i utgangspunktet samme motoren. Men der Mercedes tar 422 hk og 610 Nm ut av 4-literen, legger AMG til 163 hk (totalt 585 hk) og drar momentet opp til 850 Nm. Effektytelsen senker akselerasjonstallet til 4,5 sekunder og øker toppfarten til 240 km/t.

At denne ekstraytelsen drar opp prisen med rundt 600.000 kroner til drøyt 2,5 millioner før nødvendig ekstrautstyr for at noen hundre tusen kroner, antar jeg ikke spiller så stor rolle i denne sammenheng.

Så i det Fjeldstad vinker meg ut med beskjed om at en G-klasse tross alt er en investering i det gode liv og at en 20 år gammel G-klasse jo bare såvidt er innkjørt, lurer jeg på hva det er som trekker ned?

Baksetet? Ja, nettopp baksetet. I en bil som koster det dobbelte av S-klasse hadde jeg forventet å sitte godt. Bagasjerommet derimot måles i kubikkmeter.

Til slutt koker alt ned til om G-klasse overlever CO2-massakeren EU er i ferd med å utsette bilindustrien for? Og det gjør den definitivt fordi «boten» fra EU for høyt utslipp kommer Mercedes bare til å bake inn i prisen for biler som selges i EU/EFTA-området.

Fakta om Mercedes G500

Pris: Fra kr. 2.122.000

Motor: 3982 ccm V8

Effekt: 422 hk/610 Nm

Drivlinje: 9A, firehjulsdrift

Fart: 0-100 km/t: 5,9 sek. Toppfart: 210 km/t.

Forbruk/utslipp: 1,21 l/mil (NEDC). 1,70 l/mil (test). CO2: 263 g/km (NEDC). CO2: 393 g/km (test). NOx: 30,5 mg/km.

Dimensjoner (L/B/H): 482/193/197 cm

Bagasjerom: 1080 - 2126 liter

Bakkeklaring: 24,1 cm

Vekt: 2375 kg

Tilhengervekt: 3500 kg

 

LIKER:

Evigvarende

LIKER IKKE:

Baksetet

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer