img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Gjerrigknarken
PRØVEKJØRT: Toyota Prius 4x4 er så gjerrig at den nesten går på lukten av bensin.

Først publisert i bladet Bil 12-2019.

Prius er bilen som grønnvasket Toyotas image et drøyt tiår før elbilene feide hybridene til side i kampen om å være det mest miljøriktige bilalternativet.

Men firehjulsdrift, AWD heter det hos Prius, kom først i år.

Og Toyota Prius AWD er da heller ikke som andre firehjulsdrevne biler. I grunnen gjelder ikke det bare 4x4-teknologien, men hele bilen. Toyota skuer med siste Prius-generasjon bakover mot starten på det hybride prosjektet, til 1997. Igjen er Prius annerledesbilen du velger for å synliggjøre et grønnere tankesett.

Selvladende?
Toyota kaller hybridene sine for selvladende. De trenger ikke å kobles til strømnettet slik som ladehybridene.

Så fint høres det ut at en fristes til å tro at Toyota har funnet opp evighetsmaskinen. Men det har de ikke. All energi kommer fra bensintanken, men noe av den gjenvinnes ved hjelp av tyngdekraften eller under oppbremsing

Prius 4x4 drikker bare mindre bensin enn alle andre fossile firehjulstrekkere jeg kjenner til, og det skal Prius ha at den fortsatt er den drivstoffgjerrigste bensinbilen jeg noen gang har kjørt. 4x4 eller ei, det spiller knapt noen rolle for forbruket, og hvorfor skal jeg komme tilbake til.

Ikke det at jeg denne gang på noen som helst måte la opp til å kjøre spesielt økonomisk, bedre å kjøre helt normalt, men plutselig grep det meg at jeg i det minste kunne forsøke, og lå lenge langt nede på 0,3-tallet per mil.

Så viser det seg som det alltid gjør at etter hvert som kilometerne ruller på, smyger forbruket oppover. Så «spareturen» endte på 0,41 l/mil.

0,46 liter per mil
Siden bilens datamaskin inneholdt ganske mye kjørehistorikk, faktisk 10.000 kilometer tilbake, så ender gjennomsnittet til slutt på 0,46 liter/mil, som er under oppgitte 0,48. 0,41 er imidlertid kravet til produsentenes flåteutslipp i EU fra senest 2021, så selv ikke dette holder for Toyota.

Det er lett å fristes til å tro at i 4x4-hungrige Norge vil en AWD-variant løfte salget. Ikke for Prius som er ned drøyt 20 prosent i år, selv om 4x4 faktisk står for 32 prosent av salgsvolumet. Så noe har det nok hjulpet for å hindre ytterligere nedgang.

Hjelper gjør det også at tillegget for ekstra drift på bakhjulene ikke drar opp prisen med mer enn 20.000 kroner, så du får Prius AWD fra 315.900 kroner, naturligvis pluss frakt og leveringskostnader.

Knøttliten
El-motoren bak er bitteliten og drar med aksler og all annen nødvendig mekanikk bare opp vekten med 66 kilo. Til gjengjeld yter ikke motoren mer enn 7,2 hk. Så da tenker du at den må være mer til bry enn til hjelp.

Neida, nedgiring gjør at den fra start og til 10 km/t yter formidable 570 Nm i moment og er alltid innkoblet. Så henger den med opp til 70 km/t samtidig som kraften avtar med farten.

Dette er akkurat hva du trenger om vinteren for å komme i gang i en litt for bratt bakke, eller komme opp den vanskelige kneiken om været skulle vise seg litt vrangt, som det ofte gjør i vinterhalvåret.

AWD i Prius er altså ren framkommelighetshjelp, den endrer ikke kjøreopplevelsen når svingene kommer tett på, og med 12,3 centimeter bakkeklaring kommer Prius aldri til å bli hytteeiernes favoritt.

Ellers er Prius en usedvanlig lettkjørt bil som i trange bygater oppleves langt mindre enn de 4,54 meter det står i vognkortet at den måler fra støtfanger til støtfanger.

Ingen fartsmaskin
1,8-literen der framme yter «bare» 98 hk, men får hjelp av elmotoren på 72 hk som med 162 Nm i moment trekker bedre enn bensinmotoren. Likevel lar det seg i sum ikke gjøre å få ut mer enn 122 hk/300 Nm.

Ytelsene, selv ikke når du trykker deg oppover i kjøreprogrammet fra «Eco» via «Normal» til «Power», gjør ikke Prius til noen fartsmaskin selv om det høres slik ut når CVT-girkassen slipper motorturtallet mer løs enn behagelig er ved forbikjøringer.

Men akkurat det tror jeg de som velger denne bilen blåser en lang marsj i. Derimot tror jeg de vil ergre seg over mye veistøy, selv på forholdsvis god asfalt. Her har Toyota en jobb å gjøre.

Knapt batterirekkevidde
Prius kan kjøres på batteristrøm, men med batteri på 1,3 kWh kapasitet kommer du ikke særlig langt. På en riktig god dag klarte jeg 1,2 kilometer.

Hva hensikten er med å tvangsstyre bilen inn i denne funksjonen, er ikke lett å forstå. Mer økonomisk blir ikke kjøringen av å stadig aktivere EV-knappen for tapt batteristrøm hentes jo tilbake fra bensintanken.

Bilen ordner vekslingen mellom eldrift og bensindrift bedre enn noen sjåfør.

For å gjøre Prius til det spiselige bilalternativet for flere enn dem som egentlig ikke vil ha bil, men som av ulike grunner tvinges til det og derfor velger Prius, har Toyota for sikkerhets skyld krysset av i ganske mange utstyrsvariantrubrikker.

Her er headupdisplay, velfungerende, radarstyrt cruisekontroll og et batteri av informasjoner i det lange og smale instrumentet montert midt på dashbordet og på en slik måte at alle i bilen speiles for all informasjon. Så prøv ikke å kjøre for fort, passasjerene ser alt.

Apropos passasjerer så noterer jeg god beinplass bak, men selv skaller jeg hodet ettertrykkelig i det sterkt hellende taket som er utformet slik for å redusere luftmotstanden best mulig.

Skjermproblemer
En morsom detalj er pregingen av navnet Prius i alle luftespaltene på dashbordet. Samtidig sliter Prius med en infotainmentskjerm så ynkelig liten og med så dårlig oppløsning at kartdetaljene bare forsvant da jeg skulle forsøke å navigere etter den inne på et område med mange valgmuligheter.  

Selv om Prius var første Toyota på den nye, globale plattformen de fleste av Toyotas volummodeller nå befinner seg på, så er det kanskje på tide å gravlegge Prius, i det minste i Europa. Den har gjort jobben, og Toyota har nå så mange flotte hybridbiler at Prius som ikke engang kan trekke tilhenger, er i ferd med å utspille sin rolle.

Se bare på nye Corolla, det er virkelig en moderne, flott og praktisk bil uten Prius sine ulemper. Men dessverre for Corolla tilbys den foreløpig ikke med 4x4.

Fakta Toyota Prius 4x4

Pris

Fra kr 315.900

Testbil

kr 351.800

Motor

1797 ccm R4

Effekt

122 hk/300 Nm

Drivlinje

1A/CVT, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

10,6 sek

Toppfart

280 km/t

Forbruk WLTP

0,48 l/mil

Testforbruk

0,46 l/mil (test)

CO2-utslipp

108 g/km (WLTP)

NOx-utslipp

7,9 mg/km

Energiforbruk

32,56 kWh

Dimensjoner

454/176/147 cm (L/B/H)

Bagasjerom

502 liter

Bakkeklaring

12,3 cm

Vekt

1440 kg

Tilhengervekt

0 kg

 

LIKER

  • Bensingjerrig

LIKER IKKE

  • Kan ikke trekke tilhenger

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer