img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Legger ny ladestrategi for hovedstaden
Bymiljøetaten i Oslo jobber nå med en ny ladestrategi for elbiler. Sture Portvik, elbilansvarlig i etaten, lover at behovene for elektriske yrkesbiler skal vies spesiell oppmerksomhet.

– Elvarebiler er den store satsningen i Oslo nå. Vi trenger den samme suksessen for elvarebiler som vi har hatt for elektriske personbiler, sa Sture Portvik, elbilansvarlig i Bymiljøetaten i Oslo, under et seminar på Gardermoen arrangert av Nissan tidligere i vår.

I 2019 ble det etablert cirka 270 nye kommunale ladeplasser i Oslo. I år blir det enda flere, ifølge Portvik.

Samtidig jobber Oslo kommune med en ny strategi for hvordan de kan dekke det økende behovet for både normal gatelading og hurtigladere – for privatbilister og profesjonelle aktører. Strategien skulle etter planen vært lansert i april, men slik gikk det ikke.

– Vi trenger mer tid for å sikre et best mulig resultat. Vi antar nå at strategien vil være klar en gang i løpet av høsten, sier Sture Portvik til YrkesBil.

LES OGSÅ: ASKO har bestilt 55 elektriske Scania - slik skal de lades

Sjåfører: Håpløs situasjon
YrkesBil har spurt Portvik om han kan dele noe av det foreløpige innholdet i den nye strategien. Det vil han ikke, men han kommer med følgende lovnad:

– Behovene til viktige segmenter som elektriske vare- og lastebiler, el-håndverk- og servicebiler og elektriske drosjer vil bli viet spesiell oppmerksomhet i strategien.

Under seminaret på Gardermoen understreket Portvik at «kommunen har et godt samarbeid med private hurtigladeraktører».

Han minnet blant annet om samarbeidet med Bring i 2016, et EU-prosjekt som het Frevue (Freight Electric Vehicles in Urban Europe), hvor de testet ut elektriske varebiler.

– Sjåførene hadde en viktig tilbakemelding: Situasjonen var håpløs om vinteren. Da trengte de å hurtiglade, men ble stående i vanlige ladekøer med privatbiler, sa Portvik, og la til at kommunen siden da har jobbet for å bedre på dette.

Han viste blant annet til anbudet, godt finansiert av EU, hvor kommunen gikk inn og etablerte fire av Oslos i dag største hurtigladestasjoner sammen med privat sektor.

– Så bygde vi Vulkan, der er det hundre plasser for nyttetransporten på dagtid og gratis beboerparkering for elbilister på kveldstid. Testing av trådløs lading for drosjer blir også gøy, fortsatte Portvik.

LES OGSÅ: Daimler tar grep om ladeinfrastruktur

Egne «proff-hurtigladere»
I Bymiljøetaten skiller man mellom det som kalles «varetransport» og det som kalles «annen nyttetransport».

– Varetransport er biler stappfulle av pakker og gods som skal lastes og losses raskt. Lading må da skje så fort som mulig, og helst mens bilen tømmes og fylles. Disse bilene trenger derfor hurtigladersentraler. Her har vi etablert noen piloter i samarbeid med transportbransjen selv, forklarer spesialkonsulent Paal Mork i Bymiljøetaten på klimaoslo.no, og legger til:

– Når det gjelder håndverkerbiler og andre servicebiler, så er situasjonen en annen. De står ofte stille i lengre perioder, og kan da bruke normale gateladere. Her skal vi fortsette å ha høy takt i utbyggingen slik at det blir enkelt for alle å lade.

– I tillegg vil disse bilene ha behov for hurtigladere. Vi ser derfor på muligheten for å lage egne hurtigladere for profesjonelle, slik at de slipper å stå i kø bak privatbilister. Vi utreder også om profesjonelle aktører har behov for å reservere tid for lading, sier Mork.

LES OGSÅ: Behov for 90.000 ladepunkter for elektriske tunge kjøretøy innen 2030

Flere dedikerte plasser
Sture Portvik viste til omlastningssentralen Oslo City HUB på Filipstad, som kom til i samarbeid med Schenker. Her benytter logistikkgiganten elektriske MAN eTGE og lastesykler for distribusjon i sentrum.

– Vi ønsker å legge til rette for omlastingssentere for flere enn én transportør, og gode ladeløsninger for elektriske varebiler og – litt lengre frem i tid – elektriske lastebiler, sa Portvik.

Han påpekte at transport utgjør den største enkeltkilden til CO2-utslipp i Oslo (55 prosent), i tillegg majoriteten av lokal forurensning.

– Der vi kan ta ned utslippene i Oslo er på veitransporten, klarer vi ikke det så når vi ikke klimamålene – og det skal vi klare. Men selv om privatpersoner i Oslo kan bruke bilen mindre, skal nyttetransporten frem. Vi handler mer på nett og kjøper stadig flere tjenester, uttalte Portvik.

Salget av elvarebiler har tatt seg opp, og i januar i år utgjorde elvarebiler 29 prosent av varebilsalget i Oslo.

– Nå jobber vi med å få på plass flere dedikerte parkeringsplasser for varebiler som benyttes av håndverkere og servicebedrifter, samt egne laste- og losseplasser for elbiler i sentrum. I år blir det 25 nye plasser reservert for nullutslipp og neste år blir det ytterligere 26. Om tre år vil alt som er reservert, cirka 128 plasser for varebiler, være forbeholdt nullutslippsteknologi, sa Portvik.

Samtidig jobber kommunen med stadig strengere regulering av biltrafikken i sentrum, og vurderer ifølge Portvik hele tiden tiltak som: Lavutslippssoner og nullutslipssoner, beboerparkering (gratis for elvarebiler), rushtidsavgift (gratis for elvarebiler) og miljøkrav i leveranser i offentlige anbud.

– Det er nok ikke alle som synes dette er fantastisk, men det kommer til å fungere. Tro meg, sa han.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 4-2020**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer