img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
En ny SUV-vinner?
PRØVEKJØRT: Med 3000 biler som kundemål ut året, kan mye tyde på at Toyota med ladbar RAV4 overtar der Mitsubishi Outlander tvinges til å slippe.

Først publisert i Bladet BIL nummer 09/20.

306 hk, 75 kilometer elektrisk rekkevidde, 1500 kg tilhengervekt, CO2-utslipp så lavt at bilen helt slipper unna engangsavgiften, og priset rett under en halv million kroner for den rimeligste, kan gjøre Toyota RAV4 til ladehybridvinner i 2021 etter sju år med Mitsubishi-dominans. Ambisjonene er skyhøye.

Men det er mange skjær i ladehybridsjøen, med skarpere konkurranse enn noen gang tidligere. Samtidig forsvinner Mitsubishi Outlander, de siste sju års suverene ladehybridvinner, stille og rolig ut bakdøren.

Etter å ha registrert rundt 38.000 nye og bruktimporterte Outlander PHEV fra inngangen på 2014 og fram til nå, besluttet Mitsubishi sommeren 2020 å droppe lanseringen av neste generasjon Outlander i Europa, i hvert fall inntil videre. Importøren har biler ut 2020, men så kan det være slutt.

Disse kundene vil Toyota gjerne ha kloa i når de skal bytte bil. Samtidig står Toyota RAV4 svært sterkt i Norge og har helt klart vært blant SUV-vinnerne, først med bensin- og dieselmotor, og i seneste generasjon kun som hybrid.

BYGGER VIDERE
Det er dagens RAV4 Toyota bygger videre på, ved å gjøre den ladbar gjennom å øke batterikapasiteten fra 1,6 til 18,1 kWt. Det gir 75 kilometer elektrisk rekkevidde. Samtidig økes motoreffekten fra 218 hk i hybriden til 306 hk i ladehybriden ved å legge mer kraft til elmotoren foran.

Den hybridoptimaliserte bensinfireren på 2,5 liter effektøkes fra 177 til 185 hk. Resten av kraften står de to elmotorene for ved at den foran nå maksimalt yter 182 hk, men elmotoren koblet til bakakselen gir fra seg 54 hk, samme ytelse som i dagens hybrid.

Selv om RAV4 tar deg til 100 km/t på seks sekunder, har den lite å gjøre i sportsbildivisjonen. Fortsatt skal RAV4 være hverdags-SUV for folk flest, men nå med så lavt forbruk – 0,1 liter/mil etter WLTP-normen – at du kommer til å glane lengselsfullt etter fyllestasjonene. Inntil 6,6 kW AC ladefart hjemme fyller i praksis tomt batteri på optimalt under tre timer. Bilen er ikke innrettet for hurtig DC-lading langs veien.

(saken fortsetter)

FAMILIESTOR
Jeg har skrevet mye om seneste generasjon RAV4, og behøver ikke gjenta annet enn at den fortsatt er 4,60 meter lang, og fordi fjæringskarakteristikken ikke er endret fra hybridutgaven, oppleves den ladbare på grunn av drøyt 200 kg vektøkning, som enda mer komfortabel.

Derimot håper jeg Toyota snart rydder opp i infotainmentteknologiens menytilgjengelighet. Å benytte dashbordskjermen trafikksikkert krever at bilen stanses, og først langt nede i en undermeny på en av rattknappene fant jeg justeringsfunksjonen av høyden på headupdisplayet. Her er bare å se hvor enkelt Mazda og ikke minst BMW får til alt som skjer på skjermen via funksjonsrattet på midtkonsollen.

LITE ENDRET
Utvendig skiller ladehybriden seg fra den hybride med noen små endringer i fronten og litt annerledes utformet grill. Men for å forsvare den høyere prisen utstyres ladehybriden langt bedre enn hybriden, og allerede grunnversjonen, Life, har skinnratt med varme, 230 volt stikkontakt i bagasjerommet, adaptiv fartsholder, varmetråder i frontruta, ryggekamera og varme i baksetet, for å ha nevnt noe.

På neste utstyrsnivå, Active, inkluderes navigasjon, trådløs telefonlader og elektrisk bakluke med fotsensor. En Tech-variant på samme utstyrsnivå har også blindsonevarsler (burde vært standard på alle biler) og girhendler på rattet.

Toppmodellen, Executive, som Toyota tror blir volumselgeren, inneholder kameraspeil (kan slås over til vanlig speil), kjøling i forsetene, headupdisplay, skinnseter med kjøling, maskinerte 19 tommer store alufelger og JBL lydanlegg.

Panorama glasstak kan velges til alle utstyrsvariantene unntatt den rimeligste.

(saken fortsetter)

LITT MINDRE
Sammenliknet med hybrider plages normalt ladehybrider av at lastevolum og gjerne også tilhengervekt skrumper. Det gjelder også for RAV4, men i så lite omfang at tapet knapt merkes. Tilhengervekten går ned fra 1650 til 1500 kg, og lastevolumet fra 580 til 520 liter. Det aller meste forsvinner i rommet under gulvet, men ikke mer enn at ladekabler og bagasjeromsgardinen fortsatt kan stues bort.

Gulvet i bagasjerommet løftes 3,5 centimeter i forkant for å gi plass til batteripakken, men samtidig flukter gulvet med bakseteryggene når de legges ned. Bakkeklaring på 19 cm forblir identisk med hybriden.

Ladbar RAV4 lanseres i fire utstyrsvarianter priset fra 497.700 kroner opp til 593.400 kroner. Forhåndssalget tyder på at fire av fem kommer til å gå for de to dyreste variantene.

HALV MILLION
Startpris på 497.700 kroner og 49.100 kroner over «tilsvarende» hybrid med 4x4, høres ganske friskt ut. På toppmodellen utgjør prisforskjellen 32.100 kroner. Men fordi utstyrsvariantene ikke uten videre kan sammenliknes, skrumper prisforskjellen angivelig ned til rundt 10.000 kroner korrigert for utstyr.

Ha likevel i bakhodet at Toyota slett ikke gir bort ladehybridene sine. For der det betales 123.000 kroner i engangsavgift for den hybride Executive-utgaven, er avgiften null kroner for tilsvarende ladehybrid. Beløpet, minus verdien av mer utstyr, er storsamfunnets bidrag for å oppfordre til å lade framfor å tanke.

KLISS LIK
Jeg nevnte innledningsvis den skjerpede ladehybridkonkurransen. Ikke minst bidrar Suzuki Across E-Four til å gjøre valget vanskeligere. Bilen er, med unntak av emblemene, identisk med RAV4 og koster i utgangspunktet det samme som en godt utstyrt Toyota.

Forklaringen på dette parallellsalget i Europa – og bare der – ligger i Toyotas byttehandel med Suzuki mot tyngre innpass på det viktige indiske bilmarkedet.

VI SYNES
Endelig en kompakt og ladbar SUV med rekkevidde som dekker hverdagsbehovet.

Toyota RAV4
 

RAV4 AWD hybrid Executive

RAV4 AWD PHEV Executive

Motor:

2487 ccm, R4

2487 ccm, R4

Effekt/moment:

177 hk/221 Nm

185 hk/227 Nm

Elmotor 1:

120 hk/202 NM

182 hk/202 Nm

Elmotor 2:

54 hk/121 Nm

54 hk/121 Nm

Samlet effekt:

222 hk/ Nm ikke oppgitt

306 hk/Nm ikke oppgitt

Drivlinje:

E-CVT/4x4

E-CVT/4x4

0-100 km/t:

8,1 sek

6,2 sek

Toppfart:

180 km/t

180 km/t

Batteri:

1,6 kWt

18,1 kWt

El-rekkevidde:

n/a

75 km

Forbruk:

0,58 l/mil

0,10 l/mil

CO2/NOx:

131 g/km - 2,8 mg/km

22 g/km - 4,2 mg/km

Energiforbruk:

50,34 kWt

8,68 kWt

Mål LxBxH:

460/186/169 cm

460/186/169 cm

Akselavstand:

269 cm

269 cm

Bakkeklaring:

19,0 cm

19,0 cm

Bagasjerom:

580 liter

520 liter

Egenvekt:

1655 kg

1895 kg

Tilhengervekt:

1650 kg

1500 kg

Euro NCAP

5 stjerner (2019)

Ikke testet

Garanti

5 år/200 000 km

5 år/200 000 km

Pris:

Kr. 548 000

Kr. 580 100

Miljøklasse:

E

B

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer