Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 09/20. 306 hk, 75 kilometer elektrisk rekkevidde, 1500 kg tilhengervekt, CO2-utslipp så lavt at bilen helt slipper unna engangsavgiften, og priset rett under en halv million kroner for den rimeligste, kan gjøre Toyota RAV4 til ladehybridvinner i 2021 etter sju år med Mitsubishi-dominans. Ambisjonene er skyhøye. Men det er mange skjær i ladehybridsjøen, med skarpere konkurranse enn noen gang tidligere. Samtidig forsvinner Mitsubishi Outlander, de siste sju års suverene ladehybridvinner, stille og rolig ut bakdøren. Etter å ha registrert rundt 38.000 nye og bruktimporterte Outlander PHEV fra inngangen på 2014 og fram til nå, besluttet Mitsubishi sommeren 2020 å droppe lanseringen av neste generasjon Outlander i Europa, i hvert fall inntil videre. Importøren har biler ut 2020, men så kan det være slutt. Disse kundene vil Toyota gjerne ha kloa i når de skal bytte bil. Samtidig står Toyota RAV4 svært sterkt i Norge og har helt klart vært blant SUV-vinnerne, først med bensin- og dieselmotor, og i seneste generasjon kun som hybrid. BYGGER VIDERE Den hybridoptimaliserte bensinfireren på 2,5 liter effektøkes fra 177 til 185 hk. Resten av kraften står de to elmotorene for ved at den foran nå maksimalt yter 182 hk, men elmotoren koblet til bakakselen gir fra seg 54 hk, samme ytelse som i dagens hybrid. Selv om RAV4 tar deg til 100 km/t på seks sekunder, har den lite å gjøre i sportsbildivisjonen. Fortsatt skal RAV4 være hverdags-SUV for folk flest, men nå med så lavt forbruk – 0,1 liter/mil etter WLTP-normen – at du kommer til å glane lengselsfullt etter fyllestasjonene. Inntil 6,6 kW AC ladefart hjemme fyller i praksis tomt batteri på optimalt under tre timer. Bilen er ikke innrettet for hurtig DC-lading langs veien. (saken fortsetter) FAMILIESTOR Derimot håper jeg Toyota snart rydder opp i infotainmentteknologiens menytilgjengelighet. Å benytte dashbordskjermen trafikksikkert krever at bilen stanses, og først langt nede i en undermeny på en av rattknappene fant jeg justeringsfunksjonen av høyden på headupdisplayet. Her er bare å se hvor enkelt Mazda og ikke minst BMW får til alt som skjer på skjermen via funksjonsrattet på midtkonsollen. LITE ENDRET På neste utstyrsnivå, Active, inkluderes navigasjon, trådløs telefonlader og elektrisk bakluke med fotsensor. En Tech-variant på samme utstyrsnivå har også blindsonevarsler (burde vært standard på alle biler) og girhendler på rattet. Toppmodellen, Executive, som Toyota tror blir volumselgeren, inneholder kameraspeil (kan slås over til vanlig speil), kjøling i forsetene, headupdisplay, skinnseter med kjøling, maskinerte 19 tommer store alufelger og JBL lydanlegg. Panorama glasstak kan velges til alle utstyrsvariantene unntatt den rimeligste. (saken fortsetter) LITT MINDRE Gulvet i bagasjerommet løftes 3,5 centimeter i forkant for å gi plass til batteripakken, men samtidig flukter gulvet med bakseteryggene når de legges ned. Bakkeklaring på 19 cm forblir identisk med hybriden. Ladbar RAV4 lanseres i fire utstyrsvarianter priset fra 497.700 kroner opp til 593.400 kroner. Forhåndssalget tyder på at fire av fem kommer til å gå for de to dyreste variantene. HALV MILLION Ha likevel i bakhodet at Toyota slett ikke gir bort ladehybridene sine. For der det betales 123.000 kroner i engangsavgift for den hybride Executive-utgaven, er avgiften null kroner for tilsvarende ladehybrid. Beløpet, minus verdien av mer utstyr, er storsamfunnets bidrag for å oppfordre til å lade framfor å tanke. KLISS LIK Forklaringen på dette parallellsalget i Europa – og bare der – ligger i Toyotas byttehandel med Suzuki mot tyngre innpass på det viktige indiske bilmarkedet. VI SYNES
OBS!
|