img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Volvos lille rakett
PRØVEKJØRT: Tvillingbroren til Polestar er endelig her, litt mindre, litt dyrere og litt mer Volvo. Volvo XC40 Recharge og Polestar 2 er like i bunnen.

Først publisert i Bladet BIL nummer 11-20.

Du finner ingen startknapp i Volvo XC40 Recharge. Bare å ta i dørhåndtaket, sette seg inn, og idet du beveger girvelgeren, er bilen operativ. Så snart bilen stanses og forlates, slår lydanlegget og lysene seg av, et trykk på sensoren på dørhåndtaket og bilen er låst.

Kan det bli enklere? Det måtte være om bilen også låste seg selv når sistemann forlater den.

ANKOMMER SENT 
Volvo har altså skyndet seg langsomt. Etter tidlige forsøk på å elektrifisere noen modeller, staket Volvo ut veien til stikkontakten via ladehybrider. Om du ikke har fått det med fordi Volvo i så mange år var overtydelig på dieselmodellenes viktige rolle i de store bilene, så stod ladehybridene for 83 prosent av akkumulert Volvo-volum ved inngangen til november.

Vel, XC40 Recharge er ikke bare svensk. Designet og utviklet i Göteborg, ja vel, men den bygges parallelt med Polestar 2 i Kina, så teknisk sett er de to like. Det vil si firehjulsdrift med en motor foran og en bak, hver på 204 hk og 360 Nm i dreiemoment. Når dette legges sammen, blir det formidabelt mye kraft som tar 2188 kg tunge XC40 Recharge til 100 km/t på 4,9 sekunder. Som alle andre Volvoer, begrenses toppfarten til 180 km/t.

De "norske" bilene kommer imidlertid fra Volvos fabrikk i Belgia som også produserer XC40 med fossile drivlinjer. 

(saken fortsetter)

TAR IKKE PLASS
I de fleste elektriske biler stjeler batteripakken bakseteplass, med dårligere sittekomfort som praktisk konsekvens. Det gjelder ikke for XC40 fordi batteripakken bygger nedover istedenfor oppover, hvilket betyr redusert bakkeklaring fra 21,1 cm til 17,6 cm sammenliknet med fossilutgaven. Akkurat det avgjør neppe bilvalget for den som vurderer XC40 Recharge.

Enn så lenge leveres XC40 Recharge kun i en variant med R-design utstyrspakke og priset fra 520.000 kroner før tilvalg. Polestar 2 koster til sammenlikning fra 60.000 kroner mindre.

Fordi de to har samme opphav, faller det naturlig å sammenlikne dem, selv om Volvo ser på Tesla Model Y, BMW iX3, Audi Q4 e-tron og VW ID.4 som viktigere konkurrenter.

SVÆRT RASK 
Kombinasjonen av hele 408 hk i en ganske så høyreist SUV (1,65 meter) som både skal være familiekomfortabel og samtidig gi inntrykk av å være sportslig, krever mye av bilen. Ingen tvil om at dette biter seg fast i asfalten utstyrt som den er med 255/40 R20 hjul bak (255/45 R19 som standard), men for velværets skyld er det vanskelig å forstå hvorfor bilen må ha så absurd mye krefter når 150 færre hester gjør bensinutgaven mer enn morsom nok å kjøre.  

Samtidig løfter én-pedalsfunksjonen (kan skrus helt av) kjøreopplevelsen flere hakk, og særlig på litt krevende veier. Retardasjonen er så kraftig uten å være ubehagelig, at bremsepedalen nærmest bare har nødfunksjon. Her er bare å trykke på eller slippe opp – styre dit nesa peker – og bilen ordner resten.

(saken fortsetter)

Innvendig ser alt ut som i fossilutgaven – og takk for det, Volvo er ganske gode til å designe enkle og tiltalende bilinteriør - helt til infotainmentanlegget aktiveres og du oppdager at Google har overtatt der Volvo slapp. Hei Google: Jeg er litt i tvil om jeg er spesielt begeistret for å slippe Google så nær innpå livet at de kan følge med på hvor jeg kjører og hva jeg snakker om med hvem i bilen.

LITE LADEBUFFER
Volvo oppfordrer brukerne til å stoppe ladingen (gjøres enkelt på skjermen inne i bilen) på 90 prosent for å øke levetiden på batteriet. Det er enkelt å forstå hvorfor. Fordi Volvo velger å la brukerne disponere hele 75 kWt av totalt 78 kWt i batteripakken, ligger det lite buffer inne.

XC40 Recharge DC-lader med inntil 150 kW, som gjør det mulig å lade fra 0 til 80 prosent på cirka 40 minutter, oppgir Volvo. Vel, det er under optimale forhold.

Jeg ladet på Grønn Kontakts 150 kW lader fra 23 til 62 prosent av batteriets kapasitet, oppgitt på laderen til 33 kWt, på 24 minutter. Ladefarten var under noen topper oppe i 104 kW, men lå ganske stabilt mellom 80 – 90 kW inntil den ved 60 prosent av batteriets kapasitet ladet opp, falt til 63 kW. Ladeforholdene var ikke optimale med utetemperaturen på 3 grader, men bilen hadde før ladingen tok til rullet flere mil i motorveifart for å få opp temperaturen på den væskekjølte batteripakken.

HØYT FORBRUK
Du kan også følge med på ladefarten på instrumentskjermen, men der er den ikke oppgitt i kW, men i antall kilometer som lades. Snedig.

Det hyggelige med XC40 er at motorveifart ikke tømmer batteriet. 158,3 km på en blanding av 110 km/t motorvei, landevei og litt bykjøring med snittfart på 50 km/t, rundt 11 varmegrader ute og 21 grader i bilen endte med 27,1 kWt i forbruk. To mil på landevei og pen kjøring, snittfart på 52 km/t gav 20,9 kWt i forbruk. Begge verdiene er betydelig over oppgitte forbrukstall, men speiler bilens høye vekt, som er rundt 150 kilo mer enn oppgitt vekt på Teslas kommende og en del større Model Y.

VI SYNES
Denne superraske Volvoen kommer det til å bli mange av i Norge.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer