img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Kortere ventetid – bedre rekkevidde
PRØVEKJØRT: Noen små oppgraderinger har gjort Hyundai Kona til en enda bedre elbil.

Først publisert i Bladet BIL nummer 6/2020.

Jeg har aldri lagt skjul på at blant de små elbilene, står Hyundai Kona høyt oppe på listen over mine favoritter. Kona ser bra ut, er med 204 hk superrask, er bra å sitte i foran, men mest av alt så tar strømmen aldri slutt. I hvert fall oppleves det sånn i virkeligheten.

I BilAutofils egne – og i alle andre tester jeg har sett – innfrir Kona på rekkevidde, og at det er mulig å tyne 400 kilometer ut av 64 kWt-batteripakken selv i ganske surt vær.

KJØRER LANGT 
Ikke på noe tid kommer jeg til å glemme reisen på slapseføre fra Myrkdalen, via Voss, Hardangervidda og til Gardermoen – akkurat 400 km kjørte kilometer – og jeg hadde fortsatt 30 km rekkevidde igjen.

Det gikk ikke lang tid fra de første informasjonene om en elektrisk utgave av Hyundai Kona nådde norske bilkunder, før de første stilte i kjøperkø.

Da det ved lanseringen i 2018 viste seg at de oppgitte dataene faktisk stemte, og at ingen andre småbiler hadde like lang bruksrekkevidde som Kona, nærmet leveringstiden seg henimot to år. Samtidig kom det få Kona EV til Norge i 2018.

POPULÆR
I 2019 derimot løsnet det, og 3451 eksemplarer gjorde Kona til sjette mest populære elbil i Norge i fjor. Så langt i år har den lille koreaneren klatret til fjerdeplass, takket være vesentlig kortere leveringstid. Til nå er det blitt over 6000 av dem på norske veier.

Når Hyundai nå lanserer små justeringer på Kona, betyr nye Michelin Primacy 4-dekk enda lavere rullemotstand, med økt WLTP-rekkevidde fra 449 til 484 kilometer som konsekvens.

De innvendige endringene lar seg knapt se. Girknappene er de samme, fortsatt leveres bilen med varme i rattet, kjøling (!) i setene og headupdisplay. Fortsatt fungerer førerstøtteteknikken med radarstyrt cruisekontroll like bra som på forgjengeren, og bilen selvkjører på nivå 2. Det betyr at Kona holder seg på veien og kjører ikke på bilen foran så lenge selvkjørteknikken er aktivert.

(saken fortsetter)

NY SKJERM
Den eneste synlige forskjellen inne i bilen, er å finne på infotainmentskjermen. På den nye og høyere skjermen befinner nå betjeningsknappene seg nederst og ikke på sidene. Det gir bredere og mer lettlest skjermbilde.

Fordi Kona EV deler plattform med fossile brødre, er ikke bilen like optimalisert for ren el-drift som eksempelvis utvendig like store Opel Ampera-e. Hyundai ofret derfor i utviklingen av bilen grei bakseteplass til fordel for ekstra god plass foran og rimelig stort bagasjerom. Mer enn 332 liter inkludert volumet under bagasjeromsgulvet er ikke å forvente. Baksetet egner seg derfor ikke for langbeinte voksne.

Konstruksjonen gjør det heller ikke mulig å oppbevare ladekablene foran.

TUNG 
Du merker under kjøringen at Kona veier 1685 kilo, hele 310 kilo mer enn hybridutgaven. Batteriet isolert veier 453 kg. Selv om høy motoreffekt (204 hk) i kombinasjon med nær 400 Nm i moment tar Kona til 100 km/t på 7,6 sekunder, byr bilens chassis på komfort framfor sportslighet.

Ladeporten (CCS) sitter fortsatt på venstre side som en del av støtfangeren foran. Det gjør den utsatt for skade og med gode muligheter for at lokket over porten fryser fast om vinteren.

Hyundai Konas paradoks består i bilens kapasitet for lange reiser uten behov for ladestopp, mens bilens øvrige egenskaper gjør den mest egnet for bruk i nærmiljøet. Sånn sett betyr 100 kW ladefart ved hurtigladere ikke like mye som på en stor langtur-elbil, fordi den primært lades hjemme.

PRISHOPP
Opprinnelig startet prisen på Kona ganske høyt, for så å falle til 299.000 kroner for rimeligst pakkede utgave tidlig i 2020. Men svekket krone sendte prisen oppover, med 35.000 kroner for innstegsmodellen og 45.000 kroner for de mer attraktive variantene.

390.000 kroner for bil med Premium utstyrspakke priser Kona i skrivende stund 15.000 kroner over dyreste og betydelig større Nissan Leaf. Begge har omtrent identisk stor batteripakke, men Kona kjører lengst før den må lades.

PS!
Etter denne omtalen ble publisert i BilAutofil har Hyundai presentert nye varianter med kortere rekkevidde samt ansiktsløftede modeller til lavere priser. Du finner data og priser for dagens utvalg av Hyundai Kona Electric her.

Hyundai Kona Premium EV

Motor:

Elektrisk

Effekt/moment:

204 hk/395 Nm

Drivlinje:

1A, forhjulsdrift

0-100 km/t:

7,6 sek

Toppfart:

167 km/t

Batteri:

64 kWt (brutto)

Energiforbruk

14,7 kWt

Rekkevidde:

484 km

Ladefart hurtig/hjemme:

100/7,2 (11) kW

Mål LxBxH:

418/180/156 cm

Akselavstand:

260 cm

Bakkeklaring:

15,8 cm

Bagasjerom:

332/1114 liter

Egenvekt:

1685 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Batterigaranti:

8 år/200.000 km

Euro NCAP

5 stjerner (2017)*

Pris fra:

Kr. 344.000

Pris testbil:

Kr. 405.900

Miljøklasse:

A

* Gjelder bensinbil, elbil ikke testet

 

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer