img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Liten og smart
PRØVEKJØRT: Det er til å undre seg over hvorfor Honda aldri har klart å selge inn Jazz som den smarte småbilen den faktisk er. Nå forsøker de igjen.

/Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.

Jeg skal ikke dvele ved Hondas neglisjering av Norge, og etter hvert også EU med over 500 millioner innbyggere. Men i de store byene i USA ser du minst én Honda i hver gate. Vi burde sett flere av dem i Norge også.

Det jeg derimot vil si, er at lille Jazz kanskje er den smarteste småbilen som til nå er laget. Jeg har ment det i mange år og det mener jeg fortsatt nå, når fjerde generasjon akkurat er lansert med hybridteknologi, ikke ulik den Toyota byr på i kommende generasjon Yaris.

VERDENSBIL
Det er to sider ved Jazz som skiller den fra konkurrentene, og særlig fra de mange europeiske. Det hybride og alle de gode innredningsløsningene som ligger til grunn for bilens originale navn: Fit.

Men nei, den er ikke ladbar, slik som 60,4 prosent av dem som så langt har kjøpt liten bil i år, endte opp med.

Men så vil jo ikke alle ha elbil, av ulike grunner som bosted, bruksområde og at noen faktisk klarer seg med en liten bil bare den har plass nok. For dem er utvalget fortsatt stort, men om praktiske egenskaper i kombinasjon med svært lavt forbruk teller tungt i vektingen av bilvalget, så bør Jazz stå blant de øverste på lista. Bilen heter altså Fit i Japan og Nord-Amerika, City i Thailand og Life i Kina, bare for å ha nevnt at dette er en verdensbil.

(saken fortsetter)

SUPERSMART
Fordi så godt som alle små biler kjører mer enn bra nok, skal jeg ikke bruke mer plass på hvordan Jazz oppfører seg på veien. Det praktiske derimot med Hondas spesielle bakseteløsning, kunne det vært skrevet en bok om. Løsningen er ikke ny, den var også på forrige Jazz, og du finner den igjen i Civic, men jo mindre bilen er dess mer betyr god plassutnyttelse.

Derfor, møter jeg ved lagerporten hos en av de store elkjedene, legger ned baksetet hvor seteputen senkes mot gulvet for å gi ekstra takhøyde – og får beskjed av ekspeditøren at dette ikke kommer til å gå. Så lemper vi inn en ikke altfor stor fryseboks i originalemballasje og deretter et omtrent like stort vinskap. Og lukker bakdøren med én centimeters klaring til ruten. Den hjelpsomme mannen holder munn, og jeg kjører hjem.

Jeg vet ikke om noen annen småbil hvor dette ville vært mulig.

Den utvendige høyden på 1,53 meter drar Jazz litt i retning av flerbruksbil som man setter seg inn i, og ikke ned i som i lavbygde småbiler. Bakkant av dette drøyt 1200 liter store bagasjerommet skjuler en diger brønn med plass til skitne gummistølver og regntøy etter eksempelvis turer i skogen, eller til alt som normalt ligger løst bak i en bil.

DANSEPLASS
Med bakseteryggene oppe kan seteputene løftes opp, slik at hele gulvarealet der bak frigjøres. Så stor er plassen, at en liten sykkel går inn, eller du kan eksempelvis sette noen meterhøye planter på gulvet.

Når Honda nå har fornyet Jazz tvers gjennom, har den vokst kun med én centimeter i lengden og er med bredde på 1,70 meter såpass smal at tre voksne ikke vil ha det bra i baksetet.

Derimot er bilen proppet med smårom. Særlig koppholderne oppe på dashbordet og det ekstra hanskerommet med plass til solbriller, lommebok etc har jeg savnet fra jeg leverte tilbake bilen.

(saken fortsetter)

HYBRID
Under panseret er også alt nytt. 1.3/102 hk og 1,5/130 hk erstattes av en 1,5-liter, som med tilkoblet elmotor ikke yter mer enn 109 hk, men hele 253 Nm i moment. Til gjengjeld er motorens viktigste oppgave å produsere strøm til elmotoren, som under kjøring med liten belastning alene driver bilen.

Samarbeidet mellom bensinmotoren og elmotoren balanserer kontinuerlig behovet mellom effekt og drivstofføkonomi, men sammenliknet med nye Yaris med oppgitt WLTP-forbruk på 0,37 liter/mil (CO2: 86 g/km), ser det ut til at Honda med oppgitt forbruk på 0,46 liter/mil (CO2: 104 g/km) fortsatt må jobbe for å ta igjen Yaris, bensinbestselgeren blant småbilene gjennom 20 år.

0,43 L/MIL
Men: Det kan tenkes at forskjellen skrumper i praktisk bruk, for i løpet av 1600 kilometer på ulike veier langs sjøen og i fjellheimen, endte testforbruket i Jazz på 0,43 liter/mil, som tilsvarer 99 gram CO2-utslipp per kilometer.

I likhet med forrige Jazz har den nye også delt A-stolpe, ikke bare for å bedre sikten på skrå framover, men også for å kunne trekke frontruten ekstra langt fram i den hensikt å øke romfølelsen inne i bilen.

Jazz er i tillegg overraskende komfortabel og lettkjørt, og i motsatt ende ikke i nærheten av å være sportslig, om noen skulle falle for fristelsen og tro det.

Mange funksjoner styres via rattknapper og dashbordmontert skjerm, mens klimaanlegget har manuelle funksjoner. En søyle forteller kontinuerlig om batteritilstanden.

UTSTYRSLASS
Selv på nederste utstyrshylle priset fra 250.000 kroner levert i hovedstaden, har Jazz adaptiv cruisekontroll med følgefunksjon i lave hastigheter, regnsensor og automatisk klimaanlegg. Legg på 10.000 kroner, og Honda inkluderer skinn, parkeringssensor foran og bak, tyverialarm, større skjerm og trådløs Apple Carplay/Android Auto.

For nye 20.000 kroner har bilen Garmin-navigasjon, oppvarmet ratt, ryggekamera, USB-tilkoblinger bak og blindsonevarsling som også tar seg av kryssende trafikk bak. Fire av de utvendige fargene kan også kombineres med svart tak.

KJØRER LITT SELV
I tillegg til fysiske krav til selve bilen, krever EuroNCAP ganske mange overvåkingsfunksjoner i bilen før de deler ut maksimal score på fem stjerner til produsenten. Derfor har Jazz selvkjørefunksjon som nærmer seg nivå 2 (av 5 nivåer), og på motorvei klarer Jazz seg ganske bra med minimal rattberøring. Bilen leser også fartsskiltene greit, også de elektroniske.

Så langt er ikke Jazz testet, men de to forrige generasjonene fikk begge fem stjerner.

Hva kunne vært bedre oppi alt det smarte? Setene kunne hatt korsryggstøtteregulering, og den synlige hardplasten burde med fordel vært mindre framtredende. Men da hadde bilen også vært dyrere.

VI MENER
Deilig med en bil som har så mange smarte funksjoner, og samtidig er så bensingjerrig.

Honda Jazz Executive

Motor:

1498 ccm, R4

Effekt/moment:

95 hk/131 Nm

Elmotor:

109 hk/253 Nm

Samlet effekt:

109 hk/253 Nm

Drivlinje:

CVT/forhjulsdrift

0-100 km/t:

9,5 sek

Toppfart:

175 km/t

Forbruk/test:

0,46/0,43 l/mil

CO2:

104 g/km

NOx:

6 mg/km

Energiforbruk:

39,93 kWt

Mål LxBxH:

404/169/153 cm

Akselavstand:

252 cm

Bakkeklaring:

13,6 cm

Bagasjerom:

304 - 1205 liter

Egenvekt:

1225 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Pris fra:

Kr. 249 400

Pris testbil:

Kr. 277 400

Garanti:

5 år/100 000 km

Miljøklasse:

D

Euro NCAP

Ikke testet

 

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer