img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Fords ladbare buss
PRØVEKJØRT: En hotell-/storfamiliebil til 770.000 kroner som ikke kan trekke tilhenger? Det er vanskelig å se noen miljøgevinst med ladbar Ford Tourneo Custom.

Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.

Bil med plass til ekstra stor familie = fryktelig dyrt i Norge.

Jeg klager som oftest over at tredje seterekke i flerbruksbilene knapt er for andre enn barn, og bak der igjen så godt som null plass til bagasje.

I en VW Caravelle, Ford Tourneo, Mercedes V-klasse eller tilsvarende skal det godt kjøres å ikke ha plass nok til både folk og bagasje.

AVGIFTSTRØBBEL
Problemet er bare at det norske avgiftssystemet, les CO2-komponenten i engangsavgiften, spiser biltypen til frokost og gjør dem så godt som uoppnåelige som privatbil. Som taxi og VIP-/tilbringerbil på eksempelvis hoteller, er biltypen derimot ideell, ikke minst fordi de kjøres med B-førerkort.

Men det fins løsninger for å få prisen ned. Ford er først ute med å tette noe av skattehullet ved å utstyre både Transit Custom og den mer påkostede Tourneo Custom med ladehybridpakke, som kutter utslippet og derigjennom engangsavgiften så mye at bilen blir billigere enn tilsvarende med dieselmotor.

STOR
Det er noe herlig over store biler som Ford Tourneo Custom. Den høye sittestillingen foran gir god oversikt, og selv om bilen ser diger ut, er ikke arealet den opptar på asfalten mer enn for en stor stasjonsvogn. Å bygge i høyden gir opplagte plassfordeler, som å organisere setene etter behov.

Avhengig av utetemperatur og kjørestil, makter Tourneo Custom rundt 40 kilometer på ren batteristrøm tatt ut av en batteripakke på 13,6 kWt. Dette er på nivå med mange ladehybride personbiler.

Fords tekniske løsning derimot, skiller seg fra de fleste andre ladehybrider ved at bilen er en ren elbil med forhjulsdrift og to separate energikilder: batteripakken og bensinmotoren.

(saken fortsetter)

BENSIN
Bensinmotoren, Fords etter hvert svært kjente tre-sylindrede én-liter med 125 hk effekt, drifter altså ikke bilen, men er der primært for å omdanne bensin til elektrisk energi. Det i seg selv er ikke spesielt miljøvennlig. Miljøgevinsten ligger i å lade, men bilen kan ikke hurtiglades.

Ikke det at andre ikke har tenkt slik før og fortsatt gjør det. Opel Ampera var eksempelvis konstruert slik, og BMW i3 PHEV har i prinsippet samme løsning ved at en bensinhjelpemotor overtar ved tomt batteri. Til gjengjeld har i3 stort batteri og liten bensinmotor – ikke motsatt.

Uansett gjør det Tourneo Custom litt spesiell å kjøre. Kjøreprogram velges med en knapp på dashbordet, og så lenge energien kun strømmer fra batteriet, er bilen svært tyst.

Men 125 bensinhester blir i svakeste laget til å produsere nok elektrisk energi til å flytte 2,5 tonn bil særlig effektivt. Sånn sett burde batteripakken vært betydelig større. Det ville åpnet for å ta ut mer elektrisk effekt i kombinasjon med bedre elektrisk rekkevidde.

IKKE TILHENGER
Sannsynligvis valgte Ford ut fra at basis for bilen allerede har eksistert i noen år, og muligheten til å tilpasse elektrisk teknologi derfor var begrenset.

På ett punkt mener jeg Ford feiler: Bilen kan ikke trekke noe etter seg. Null kilo. Så kan det være at biltypen primært er der for å frakte mennesker, og at det de har med seg får plass inne i bilen. Ok, men alle dieselkonkurrentene trekker tilhenger.

Jeg nevnte innledningsvis at Tourneo Custom og den enklere Transit Custom drar med seg avgiftsfordeler. Like fullt koster Tourneo Custom 745.000 kroner før metallic lakk, navi, skinnseter, ryggekamera etc., som fort beveger prisen opp mot 800.000 kroner.

Transit-varianten koster 100.000 kroner mindre. Med kun dieselmotor, havner prisen rundt 100.000 kroner høyere enn ladehybriden.

ELEKTRIFISERING
Ford skal uansett ha pluss i boka fordi de våger å velge annerledes der de fleste av produsentene fortsatt tviholder på at dieselmotoren er rett løsning. Og kanskje er den fortsatt det på såpass store biler, inntil de kan fullelektrifiseres.

Dit er både Volkswagen og Mercedes i ferd med å komme, og nå også PSA som til høsten lanserer Peugeot e-Traveller med 50/75 kWt batteripakker og inntil 330 km rekkevidde.

E-Traveller har samme målgruppe som Forden, kommer i tre lengder (4,6 – 4,9 – 5,3 meter), henter elmotor fra PSAs småbilprogram (136 hk), kan hurtiglades – og viktig for mange: Bilen trekker tilhenger på 1000 kilo.

Ford Tourneo Custom PHEV

Motor:

998 ccm/R3, turbo bensin

Elmotor:

125 hk

Samlet effekt:

125 hk/170 Nm

Drivlinje:

6A, forhjulsdrift

0-100 km/t:

Ikke oppgitt

Toppfart:

120 km/t

Batteri:

13,6 kWt

El-rekkevidde:

40 km

Forbruk/energiforbruk:

0,31 l/mil - 26,9 kWt

CO2/NOx:

81 g/km - 38,6 mg/km

Mål LxBxH:

497/199/200 cm

Akselavstand:

293 cm

Bakkeklaring:

Ikke oppgitt

Bagasjerom:

1180 - 2100 liter

Egenvekt:

2449 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Euro NCAP

Ikke testet

Pris fra:

720 000 kroner

Pris testbil:

745 150 kroner

Pris testbil:

745 150 kroner

Miljøklasse:

B

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer